Economie
Utrecht is een economisch vitale stad, aantrekkelijk voor ondernemers, werkenden en bezoekers.
lees meerDoelenboom
Doelstellingen
Bedragen zijn in duizenden euro'sDoelstelling 1
Utrecht is een economisch vitale stad
Subdoelstelling(en)
Utrecht heeft een goede (fysieke) economische structuur
Utrecht is een aantrekkelijke stad voor bezoekers en evenementen
Utrecht heeft voldoende werkgelegenheid
Utrecht is een economisch vitale stad
Utrecht heeft een goede (fysieke) economische structuur
Utrecht heeft een goede (fysieke) economische structuur
Een goede economische structuur begint met een goede basis aan werkplekken en voorzieningen die van belang zijn voor een goed woon- en werkklimaat.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.1.1a | Percentage incourant aanbod bedrijfsruimte ten opzichte van totale aanbod | Vastgoedmonitor | 62% (2011) | 34% | 38% | 30% | 25% |
E1.1.1b | Beste G4 stad met betrekking tot vestigingsplaats voor bedrijven | Elsevier/ Bureau Louter | 1 (2011) | 1 | 1 | 1 | 1 |
E1.1.1c | Aantal ZZP'ers | Kvk | PM | 23.000 | 23.339 | 23.500 | 25.000 |
E1.1.1d | Leegstand % kantoorruimte | 10,4% | 10,4% | 11% | 12% |
Bevorderen van de (fysieke) economische structuur
Samen met bedrijven en (maatschappelijke) instellingen werken we aan verbetering en behoud van de vitaliteit van bedrijven- en kantoorlocaties. Via de Vastgoedmonitor en ons accountmanagement houden we goed zicht op de ontwikkelingen in de gebieden en bij individuele bedrijven, zodat we gezamenlijk en gericht maatregelen kunnen nemen en bestaande werkgelegenheid kunnen behouden of uitbreiden. Zo werken we aan de kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte op de woonboulevard. Bij het Werkspoorkwartier werken we mee aan de herontwikkeling tot creatieve zone. Om de kantoorleegstand te verkleinen en incourante leegstaande gebouwen te benutten voor bestemmingen waar wel markt voor is, faciliteren we bij transformatie van leegstaande kantoorruimte.
Samen met de U10 zijn we in overleg met de Provincie Utrecht over een regulerend en een faciliterend spoor met betrekking tot kantorenprogrammering en transformatie. Het faciliterende spoor betreft vooral monitoring, kennisuitwisseling tussen gemeenten/kantorenloodsen en onderzoek naar kansen en verbeteringen voor transformatie op pand en gebiedsniveau. De activiteiten van de stadsmakelaar zetten we in 2016 voort.
We werken mee aan gezonde economische ontwikkelingen in de wijken, onder andere door partijen met elkaar te verbinden via netwerk- en informatiebijeenkomsten voor met name kleine ondernemers en ZZP’ers. We bevorderen het mengen van wonen en werken. Speciaal aandachtsgebied binnen de wijkeconomie is de Amsterdamsestraatweg, waar we de economische pijler van de Ontwikkelstrategie uitvoeren.
We monitoren de situatie in de Utrechtse winkelgebieden en zijn hier actief aanwezig. We faciliteren en investeren samen met ondernemersverenigingen en vastgoedeigenaren bij verbeteringsinitiatieven of uitbreiding. Hierbij wordt altijd goed gekeken naar het perspectief van het winkelgebied en de (wenselijke) positie van het betreffende winkelgebied binnen de stedelijke voorzieningenstructuur. We geven uitvoering aan de Winkeltijdenwet en de Winkeltijdenverordening.
Via het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) werken we aan de veiligheid op bedrijventerreinen en in winkelcentra. Daarnaast houden we via straatmanagement direct contact met ondernemers en bewoners.
De Utrechtse binnenstad verandert steeds meer van traditionele winkellocatie naar een plek waar cultuur, horeca, recreatie, toerisme, markten, werken en wonen vermengd worden. Het gaat vooral om ontmoeten en beleven. Samen met onze partners van Centrum Management Utrecht ondersteunen we deze ontwikkelingen, bijvoorbeeld via de gezamenlijke Uitvoeringsagenda Gastvrijheid, acquisitie van gewenste formules en aantrekkelijke concepten en inzet van digitale informatie voorziening voor bezoekers en bedrijven. Naar aanleiding van expertmeetings en tafelgesprekken gaan we ruimte bieden aan nieuwe en verfrissende horeca-concepten.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.1.1a | Aantal m2 getransformeerd kantoren | Programma Transformatie Vastgoed | n.v.t. | 50.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 |
P1.1.1b | KVO-certificeringen | EZ | 32 (2009) | 34 | 34 | 34 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P1.1.1 Versterken economische structuur | 8.160 | 7.776 | 7.769 | 7.769 | 7.769 | 7.769 |
Totaal lasten | 8.160 | 7.776 | 7.769 | 7.769 | 7.769 | 7.769 |
Baten | ||||||
P1.1.1 Versterken economische structuur | 1.313 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 1.313 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo lasten en baten | 6.848 | 7.776 | 7.769 | 7.769 | 7.769 | 7.769 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 672 | 577 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 6.176 | 7.199 | 7.769 | 7.769 | 7.769 | 7.769 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 1.1.1 Versterken economische structuur
De lasten bestaan uit de subsidie aan het Utrechts Ondernemersfonds (5,846 miljoen euro) en 0,58 miljoen euro voor de compensatie van de verhoogde OZB belasting van de Utrechtse Vastgoed Organisatie UVO. Deze subsidie wordt gerealiseerd door de oplegging van een verhoogd tarief OZB belasting voor niet-woningen in Utrecht. De lasten van de uitvoeringorganisatie Economische Zaken voor de activiteit versterken economische structuur bedragen 1,343 miljoen euro. Voor het programma Economische Agenda 2012 – 2018 zijn er middelen gereserveerd in de reserve Pieken in de Delta, ook wel Uitvoering Economische Agenda Utrecht genoemd. Van deze reserve is circa 0,6 miljoen euro nog niet geprogrammeerd en verplicht en daarmee beschikbaar voor projecten en subsidies de komende drie jaar. Dit bedrag is nog niet in de begrote lasten meerjarig opgenomen.
Utrecht is een economisch vitale stad
Utrecht is een aantrekkelijke stad voor bezoekers en evenementen
Utrecht is een aantrekkelijke stad voor (zakelijke) toeristen en voor evenementen
Om de economische potentie van (zakelijk) toerisme en evenementen te benutten, werken we aan behoud en versterking van de aantrekkelijkheid van de stad.
Indicator | Bron | Nul-meting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.2.1a | Aantal nationale dagbezoeken | NBTC/TNS NIPO | 4.500.000 | n.v.t. | 4.500.000 | 4.500.000 | 4.500.000 |
E1.2.1b | Besteding Leisure bezoeker per dag | NBTC-NIPO Research | €43 | n.v.t. | €43 | € 45 | € 47 |
E1.2.1c | Aantal overnachtingen leisure en zakelijk | CBS/SLA | 463.000 (2014) | n.v.t. | 463.000 | 475.000 | 495.000 |
E1.2.1d | Aantal congresdeel-nemersdagen | ICCA/ Toerisme Utrecht | 19.500 (2014) | n.v.t. | 19.500 | 20.000 | 21.000 |
E1.2.1e | Besteding congres-bezoeker per dag | NBTC-NIPO Research | €354 | n.v.t. | € 354 | € 360 | € 390 |
E1.2.1f | Aantal voltijdbanen | PAR/ ECORYS | 12.510 (2014) | n.v.t | 12.510 | 12.700 | 13.000 |
A1.2.1g | Aantal Utrechtse evene-menten dat gehonoreerd is met een prijs | St.Nationale Evenementen prijzen | 2 (2009) | 3 | 1 | 3 | 4 |
A1.2.1h | Positie op de ranglijst evenementen G50 | Evenementenmonitor G50 | 2 (2011) | 2 | 2 | Top 3 | Top 3 |
Verhogen van de (zakelijke en toeristische) bekendheid van de stad
Utrecht onderscheidt zich als toeristische bestemming van andere steden door haar persoonlijke schaalgrootte en goed woon- en leefklimaat. Vanuit ons Toeristisch Perspectief 2020 met als motto ‘live like a local’ sluiten we aan op het karakter van de stad. We werken samen met stichting Toerisme Utrecht en de vele andere partners in de vrijetijdseconomie aan de versterking van het toeristisch imago van de stad, vooral op het gebied van kenniscongressen, erfgoed, evenementen en fietsstad. Het bevorderen van de internationale gastvrijheid is hier nadrukkelijk onderdeel van.
Afgelopen jaren zijn een aantal aantrekkelijke hotels gerealiseerd, zoals Mother Goose. Wij streven naar uitbereiding van het aantal hotelkamers, vooral van zogenaamde ‘experience hotels’.
Op het gebied van evenementen werken we samen met onze partners aan het verder verbeteren van het evenementenklimaat in Utrecht. Zoals aangegeven in de evaluatie van het evenementenbeleid in 2014, blijven we inzetten op meer samenhang en verbinding van evenementen en festivals met de (toeristische) promotie van de stad. Ook hierbij is speciale aandacht voor internationale uitstraling van evenementen en festivals in Utrecht.
We zetten extra in op meertalige informatievoorzieningen, acquisitie van internationale evenementen, verlenging van de pilot informatiebalie van Toerisme Utrecht voor toeristen en bezoekers in Hoog Catharijne en leveren een bijdrage aan de regionale en landelijke toeristische promotiecampagnes.
Net als het toeristisch beleid, zien we het evenementenbeleid als één van de pijlers van citymarketing. Bij het samenwerken aan themajaren, zoals in 2016 de viering van 1700ste geboortejaar van St. Maarten, het aantrekken en faciliteren van nieuwe initiatieven, het samenstellen van de internationale festivalkalender zijn de merkwaarden – Bright, Inspiring, Welcoming & Connecting - van Utrecht leidend.
Door nauw aan te sluiten bij onze partners in de stad en de merkwaarden van Utrecht en de goede oogst van de themajaren vast te houden en uit te buiten, verbeteren we de samenhang en kracht van het merk Utrecht in binnen- en buitenland.
Indicator | Bron | Nul-meting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.2.1a | Aantal publicaties in buitenlandse bladen | Gemeente Utrecht | 50 (2009) | 172 | 172 | 180 | 180 |
P1.2.1b | Aantal nieuwe grote samenwerkingsprojecten/initiatieven met stakeholders uit de festival en evenementenwereld | Gemeente Utrecht | 1 (2015) | n.v.t. | n.v.t. | 2 | 3 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P1.2.1 Toerisme en evenementen | 1.527 | 1.355 | 1.665 | 1.665 | 1.355 | 1.355 |
Totaal lasten | 1.527 | 1.355 | 1.665 | 1.665 | 1.355 | 1.355 |
Baten | ||||||
P1.2.1 Toerisme en evenementen | 76 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 76 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo lasten en baten | 1.451 | 1.355 | 1.665 | 1.665 | 1.355 | 1.355 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 1.451 | 1.355 | 1.665 | 1.665 | 1.355 | 1.355 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 1.2.1: Utrecht is een aantrekkelijke stad voor (zakelijke) toeristen en voor evenementen.
Ten behoeve van de regiefunctie toerisme en evenementen is 0,236 miljoen euro beschikbaar. De sterrenwacht ontvangt 0,08 miljoen euro subsidie. De opdracht aan Stichting Toerisme Utrecht bedraagt 0,938 miljoen euro. Er wordt meer acquisitie gepleegd samen met het EBU om meer internationale congressen aan te trekken (0,1 miljoen euro) . Het budget is incidenteel voor twee jaar verhoogd met 0,31 miljoen euro ten behoeve van internationale promotie en informatievoorziening. Naast het genoemde budget zijn er incidentele middelen beschikbaar in het zogenaamde frictiebudget Stadspromotie bij het programma Bewoners en Bestuur. Deze worden jaarlijks geprogrammeerd. De verdeling voor 2016 is nog niet bekend.
Utrecht is een economisch vitale stad
Utrecht heeft voldoende werkgelegenheid
Vergroten van de werkgelegenheid, versterking kenniseconomie en goede dienstverlening aan ondernemers en ondernemingen
Werkgelegenheid is belangrijk voor de stad en haar inwoners. Inwoners werken om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Niet minder belangrijk, werk biedt inwoners de kans om zich te ontwikkelen, te emanciperen en deel te nemen aan de samenleving.
Indicator | Bron | Nul-meting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.3.1 | Aantal banen | PAR | n.v.t. | 228.630 | 228.069 | 230.000 | 235.000 |
Bevorderen van de economische vestiging
Door de economische recessie van afgelopen jaren en de juist groeiende Utrechtse bevolking is het belangrijk dat de werkgelegenheid van Utrecht de komende jaren weer gaat groeien.
Via tal van maatregelen maken we werk van werk. Allereerst via het Lokaal Economisch Fonds (LEF), waarbij we ondernemers en andere werkgevers in staat stellen de groei van nieuwe banen, stages- en leerwerkplekken te vergroten. Dit doen we in nauwe samenwerking met het Werkgeversservicepunt (WSP), zodat nieuwe banen zo veel mogelijk ingevuld kunnen worden door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.
De in 2015 nieuw opgezette activiteiten op het gebied van acquisitie, zetten we in 2016 voort. Speciale aandacht hierbij is de inzet op internationale acquisitie, waarbij we ook in 2016 inzetten op acquisitie in Duitsland. Aansluitend op de structuur van de Utrechtse economie, zetten we ook in op de acquisitie van Informatie Communicatie Technologie (ICT) bedrijven. De internationale agenda van onze stad en EBU voeren wij uit. Bijvoorbeeld door de handelsbevordering met Duitsland in samenwerking met EBU en Platform Ondernemers Utrecht. We zien voor acquisitie en LEF kansen op het gebied van Groen, Gezond en Slim.
De kansen die het Utrechtse kennis- en innovatieklimaat biedt, willen we samen met onze partners in de stad benutten. Dit geldt uiteraard voor de kansen op het Utrecht Science Park, waar met name op het gebied van Life Sciences en Health grote economische kansen liggen. Het in 2015 versterkte accountmanagement van het Utrecht Science Park zetten wij voort.
Met de overheden in de Noordvleugel, het ministerie van Economische Zaken en de Economic Boards in de Noordvleugel onderzoeken we de noodzaak en mogelijkheden voor het instellen van een financieringsinstrument voor innovatieve MKB-bedrijven.
Als partner in de EBU zetten we de (maatschappelijke) uitdagingen op het gebied van Groen, Gezond en Slim om naar economische kansen. We werken samen aan onze internationale economische profilering en de Human Capital Agenda. We hebben bijzondere aandacht voor beschikbaarheid en ontwikkelen van (toekomstig) talent en verbetering van de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt en afstemming van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Samen met de EBU zorgen we voor een smart digitale innovatieve agenda. We participeren in de Digitale Stedenagenda.
Sociale ondernemingen zijn een sterk groeiende groep. Voor Utrecht biedt deze groep kansen om maatschappelijke vraagstukken op een innovatieve en ondernemende manier op te pakken. We zijn aanjager van en partner in de Social Impact Factory, een platform wat sociale ondernemers, bestaande organisaties en nieuwe initiatieven verbindt.
In 2016 werken we aan een verdere optimalisatie van de digitale en persoonlijke dienstverlening aan ondernemers, de zogenaamde Rode Loper. Er is e-herkenning, het ondernemersdossier is ingevoerd en ondernemers kunnen bij het ondernemersloket op de website de verschillende diensten en producten vinden en digitaal bestellen en/of afnemen.
Via het Ondernemersfonds Utrecht faciliteren we samenwerkende ondernemers en (maatschappelijke) instellingen om met eigen middelen, gezamenlijke faciliteiten en activiteiten te financieren. Net als in 2015 betaalt de gemeente zelf ook mee aan het Ondernemersfonds. Zo kunnen we samen investeren in de stad.
Indicator | Bron | Nul-meting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.3.1a | Aantal banen gecreëerd via LEF[1] | Gemeente Utrecht | 2014 | n.v.t. | 0 | 400 | 450 | |
P1.3.1b | Aantal stage en leerwerkplekken gecreëerd via LEF15 | Gemeente Utrecht | 2014 | n.v.t. | 0 | 100 | 100 | |
P1.3.1c | Aantal banen via acquisitie | Gemeente Utrecht | 2015 | n.v.t. | 0 | 500 | 1.000 | |
P1.3.1.d | Dienstverlening gemeente Utrecht | Ondernemers-peiling(KING) | 2014 | N.v.t | 6,2 | 6,5 | 6,7 |
[1] Bij de verantwoording 2016 wordt separaat nog een aanvullende voortgangsrapportage LEF en acquisitie meegestuurd.Voor LEF wordt hier ook opgenomen hoeveel banen gecreëerd zijn voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, hoeveel banen zijn ingevuld door Utrechters en hoeveel zijn gecreëerd binnen de domeinen Groen, Gezond en Slim. Dit laatste wordt in ieder geval ook meegenomen bij de rapportage over acquisitie.
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P1.3.1 Werkgelegenheid | 459 | 4.011 | 3.279 | 3.279 | 3.279 | 1.279 |
Totaal lasten | 459 | 4.011 | 3.279 | 3.279 | 3.279 | 1.279 |
Baten | ||||||
P1.3.1 Werkgelegenheid | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo lasten en baten | 442 | 4.011 | 3.279 | 3.279 | 3.279 | 1.279 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 2.083 | 1.725 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | -1.641 | 2.286 | 3.279 | 3.279 | 3.279 | 1.279 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 1.3.1: Bevorderen werkgelegenheid
De lasten nemen met bijna 1 miljoen euro toe ten opzichte van 2015 (na aftrek van de reserves) in verband met de vorming van het Lokaal Economisch Fonds. Dit Fonds wordt sinds 2014 gerealiseerd met 1 miljoen euro per jaar en vanaf 2016 met 2 miljoen euro per jaar tot 2019. De uitgaven van het fonds bestaat voor 95% uit subsidies voor het creëren van nieuwe werkgelegenheid en stage- en leerwerkplekken. De begroting van het expatcentre bedraag 0,15 miljoen per jaar. De lasten van de uitvoeringorganisatie Economische Zaken ten behoeve van de bevordering werkgelegenheid bedraagt 0,679 miljoen euro en de (internationale) acquisitie van nieuwe bedrijven 0,45 miljoen euro.
Beleidsnota's
Meerjarige beleidsvoornemens die zijn opgenomen in beleidsnota's, -visies of -kaders:
- Economische Agenda Utrecht 2012 – 2018 (pdf, 3 MB)
- Ontwikkelingskader Horeca 2012 (pdf, 1,8 MB)
- Room with a view, hotelnota 2010 - 2020 (pdf, 3.5 MB)
- Kantorenstrategie Stad Utrecht 2012 (pdf, 997 kB)
- Bedrijventerreinenstrategie Utrecht 2012 -2020 (pdf, 203 kB)
- Ontwikkelingskader detailhandel (pdf, 355 kB)
- Vitale stadwijken, functiemenging in woonwijken (pdf, 700 kB)
- Perspectief Toerisme 2020 (pdf,1.7 MB)
- Evenementenbeleid