Bereikbaarheid
Utrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is.
lees meerDoelenboom
Doelstellingen
Bedragen zijn in duizenden euro'sDoelstelling 1
Utrecht is aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is
Subdoelstelling(en)
Voor en/of samen met inwoners, ondernemers en bezoekers nemen we niet- fysieke maatregelen die bijdragen aan een duurzaam mobiliteitssysteem
We bouwen met fysieke maatregelen aan een duurzame infrastructuur
Auto- en fietsparkeervoorzieningen dragen bij aan een aantrekkelijke, leefbare en bereikbare stad
Utrecht is aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is
Voor en/of samen met inwoners, ondernemers en bezoekers nemen we niet- fysieke maatregelen die bijdragen aan een duurzaam mobiliteitssysteem
Inwoners, ondernemers en bezoekers kiezen bewust voor een vervoerswijze
We streven er naar dat inwoners, bezoekers en ondernemers meer bewust een vervoerswijze gaan kiezen voor een bepaalde reis. Aspecten die zouden moeten meespelen zijn naast gemak, gezondheid en lucht en geluid. We willen mensen prikkelen om vaker voor duurzaam vervoer te kiezen.
Zie onder subdoelstelling 2: effecten van niet-fysieke en fysieke maatregelen zijn gelijk en versterken elkaar
Uitvoeren van de maatregelen in het kader van mobiliteitsmanagement (De Gebruiker Centraal), schoon vervoer, goederenvervoeren verkeersmanagement
Mobiliteitsmanagement
De Gebruiker Centraal heeft een doelgroepgericht aanpak voor mobiliteitsmanagement. Maatregelen sluiten aan bij mobiliteitsbehoeften van bewoners, bedrijven en bezoekers en bij de behoeften van de gebruikers van de openbare ruimte. Binnen mobiliteitsmanagement worden de volgende doelgroepen onderscheiden:
- Inwoners; voorbeelden zijn de campagne gericht op nieuwe inwoners en de campagne Slimme mobiliteit bij ‘levensveranderende’ momenten (in lijn met de Beter Benutten Vervolg maatregel Pak het moment).
- Jeugd; campagne Lekker lopen, fijn fietsen, ov-actie gericht op jongeren en in fietsexamens in de wijk. Voor de jeugd ontwikkelen we samen met experts een lesprogramma over verkeersveiligheid voor basisscholen en middelbare scholen.
- Bezoekers; in 2016 ligt de focus op online communicatie over de bereikbaarheid van de stad.
- Werknemers en werkgevers: platforms zoals U15 versterken, faciliteren van het opstellen van bereikbaarheidsprofielen van medewerkers. We stimuleren het gebruik van e-bikes.
- Bezoekers groene recreatiegebieden; bewegwijzering en promotie van recreatieve fietsroutes.
De Gebruiker Centraal bevat ook een aantal pilots in de openbare ruimte. In dit kader vindt in 2016 de herinrichting vijfsprong Adriaan van Ostadelaan en van de Tolsteegsingel - Maliesingel plaats.
Voor diverse groepen verkeersdeelnemers willen wij gewenst verkeersveilig gedrag faciliteren. Wij zoomen bijvoorbeeld in op het gedrag van bromfietsers, ouderen op e-bike en op risicogedrag zoals smartphonegebruik, door rood licht rijden en te hard rijden. In het kader van citymarketing promoten wij ook in 2016 Utrecht als fietsstad.
Schoon Vervoer
Het actieplan Schoon Vervoer (2015-2020) is gericht op duurzame verschoning van voertuigen, vaartuigen en overige mobiele bronnen. Ons speerpunt blijft het stimuleren van elektrisch vervoer, met als uitgangspunt: ‘elektrisch, tenzij het echt niet anders kan’. Waterstof zien wij ook als een vorm van ‘elektrisch’, al zien we de ontwikkelingen in deze richting meer op de (middel)lange termijn tot stand komen. We faciliteren en stimuleren volledig elektrisch vervoer (ook ten opzichte van hybride), inclusief waterstof voor (middel)zwaar vervoer. De oplaadinfrastructuur wordt uitgebreid en efficiënter gebruik hiervan wordt gestimuleerd, ook stimuleren we oplaadinfra bij bedrijven en particulieren. Gebruik van e-scooters (waar mogelijk in combinatie met de sloop van brandstofscooters) wordt gestimuleerd, in aansluiting op het actieplan Scooter. We richten ons op schoner openbaar vervoer (bussen) en veelgebruikers in de stad (taxi’s, bestelverkeer), bijvoorbeeld met de maatregel ‘schone taxi’s op de busbaan’. Initiatieven van bewoners en bedrijven voor schone, duurzame mobiliteit worden ondersteund, we benaderen hen pro-actief en werken met hen samen. Er wordt gekeken naar mogelijkheden om scheepvaart te verschonen, in het kader van de motie ‘Vervoer over water’. We maken een plan van aanpak voor het verder stimuleren van autodelen en de verschoning van de voertuigen die daarvoor worden ingezet. We voeren de handhaving van de milieuzones voor personen-, bestel- en vrachtverkeer uit, als stok achter de deur, om verschoning van de voertuigen daadwerkelijk tot stand te brengen. Jaarlijks evalueren wij de effecten van de milieuzone op basis van actuele monitoringsgegevens, waarbij we ook bekijken of de reikwijdte van de zones moet worden aangepast. De invoering van de taxiverordening voor het taxikeurmerk in 2015 heeft als doel de kwaliteitsverbetering van het taxivervoer in de stad. In 2016 evalueren we samen met de taxibranche het effect van het keurmerk op het taxivervoer in de stad.
Goederenvervoer
We voeren de maatregelen uit van het Actieplan Goederenvervoer 2015 – 2020. Bij de stadsdistributie richten wij ons op zero-emission stadslogistiek (ZES) in 2020. In het kader van goed en schone stadsdistributie zal het project Stop & drop (bevoorrading van horeca vanaf een centrale locatie waar de koelwagens aan de stekker staan) bij succes in 2016 worden uitgebreid naar andere doelgroepen. Op basis van de samenwerking met stakeholders in 2015 en het onderzoek naar de stand van zaken van stadsdistributie zullen we in 2016 projecten uitvoeren om te komen tot ZES in 2020. In afstemming met economische en ruimtelijke factoren en belangen wordt geprobeerd een optimalisatie te bereiken van de stadsdistributie die bijdraagt aan de leefbaarheid en het verblijfsklimaat in de binnenstad. In het kader van schone bouwlogistiek stimuleren en faciliteren wij het gebruik van de twee bouwlogistieke centra van de stad.
In het kader van consumentenlogistiek starten in 2016 de eerste projecten. In Lage Weide worden de kansen voor een LOP (logistiek Ontkoppel Punt – schakelpunt voor grote vrachtwagens op lange routes en kleinere voor in de steden) geïnventariseerd. In 2016 zal dit worden uitgewerkt tot een definitief plan.
Verkeersmanagement
In het kader van verkeersmanagement kijken we al samen met bewoners welke verkeerlichten overbodig zijn of beter (lees: fietsvriendelijker) afgesteld kunnen worden. Verder zoeken we actief naar innovatieve manieren om wachttijden te verkorten of - als verkorten niet kan – te veraangenamen. Pilots en experimenten wijzen uit wat het beste werkt, zonder dat de veiligheid in het geding komt. We gebruiken de Beter Benutten Vervolg – Coöperatief-Intelligente Transport Systemen co-financiering voor projecten die deze werkwijze ondersteunen met innovatieve gereedschappen. Daarnaast bedenken en beproeven we voorspellende verkeersmanagement maatregelen. Met andere woorden niet wachten tot er een file is en dán pas reageren maar proberen dat vóór te zijn door innovatieve monitoring.
Indicator | Bron | Nul-meting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.1.1 | Oplaadpalen | Actieplan | 2013 | 93 | In de openbare ruimte: 170 semi | in de openbare ruimte: 320 Semi openbare laadpalen: 200 | in de openbare ruimte: 400 Semi openbare laadpalen: 200 | ||
P1.1.1 | E-scooters | Actieplan | 2013 | 70 | 280 | Zakelijk: 400 Particulier: 100 | Zakelijk: 400 Particulier: 100 | ||
P1.1.1 | Logistiek Ontkoppel Punt projecten | Actieplan Goederen-vervoer | 2016 | - | - | in uitvoering | gereed | ||
P1.1.1 | Maatregelen Meldpunt stoplichten | MPB | 2016 | - | - | in uitvoering | gereed |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P1.1.1 Uitvoeren van maatregelen in het kader van schoon vervoer, goederenvervoer, de gebruiker centraal en mobiliteitsmanagement | 9.486 | 11.376 | 3.782 | 3.256 | 428 | 1.152 |
Totaal lasten | 9.486 | 11.376 | 3.782 | 3.256 | 428 | 1.152 |
Baten | ||||||
P1.1.1 Uitvoeren van maatregelen in het kader van schoon vervoer, goederenvervoer, de gebruiker centraal en mobiliteitsmanagement | 7.619 | 6.679 | 0 | 0 | 0 | 57 |
Totaal baten | 7.619 | 6.679 | 0 | 0 | 0 | 57 |
Saldo lasten en baten | 1.867 | 4.697 | 3.782 | 3.256 | 428 | 1.095 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | ||||||
Onttrekking reserves | 2.115 | 4.947 | 4.032 | 3.256 | 428 | 1.095 |
Geraamd resultaat | -248 | -250 | -250 | 0 | 0 | 0 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Met ingang van de Programmabegroting 2016 hanteren we voor Bereikbaarheid een andere indeling. De cijfers van voorgaande jaren zijn zoveel als mogelijk geconverteerd naar de nieuwe indeling, waardoor ze vergelijkbaar zijn. Op deze doelstelling ramen wij per jaar de verwachte inkomsten en uitgaven op de geautoriseerde meerjarige investeringen voor mobiliteitsmanagement (De Gebruiker Centraal), schoon vervoer, goederenvervoer en verkeersmanagement. De budgetten voor deze investeringen heeft u in voorgaande jaren beschikbaar gesteld. De cijfers in de financiële tabel zijn gebaseerd op de actuele begroting 2015, de besluitvorming van de Voorjaarsnota 2015 inzake de mutaties op de autorisaties en het MPB 2015 zijn daarin nog niet meegenomen.
Prestatiedoelstelling 1.1. Uitvoeren van maatregelen in het kader van mobiliteitsmanagement (De gebruiker centraal) schoon vervoer, goederenvervoer en verkeersmanagement
Het totaal aan verwachte lasten van 3,782 miljoen euro in 2016 heeft betrekking op de voorbereiding en in uitvoering genomen infrastructurele projecten. In 2016 verwachten wij 0,429 miljoen euro uit te geven aan de uitvoering van het Actieplannen Schoon Vervoer en Goederenvervoer, aan monitoring en onderzoekskosten 0,422 miljoen euro en aan het meetnet 0,103 miljoen euro. We verwachten uit het Economisch Investeringsfonds 2,828 miljoen euro te besteden. Uit dit fonds wordt bijgedragen aan de herinrichting van de Amsterdamse Straatweg, Jacobsstraat Oudenoord en Korte Jansstraat/ Domstraat/ Oudkerkhof. Deze maatregelen staan beschreven onder de volgende subdoelstelling.
Mutaties reserve
In verband met de uitvoering van het programma Bereikbaarheid heeft u een bestemmingsreserve ingesteld voor de dekking van de meerjarige projecten zoals opgenomen in het Meerjaren Perspectief Bereikbaarheid (MPB). Per saldo onttrekken wij 4,032 miljoen euro aan de programmareserve voor de dekking van de meerjarige projecten van het MPB 2015.
Utrecht is aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is
We bouwen met fysieke maatregelen aan een duurzame infrastructuur
Fietsers en voetgangers staan op de eerste plaats in een verkeersveilige stad
De fietser en voetganger zijn qua vervoer belangrijk om Utrecht bereikbaar en aantrekkelijk, leefbaar, gezond, en duurzaam te houden voor inwoners, bezoekers en bedrijven. De fiets en de voetganger zijn wat ons betreft de belangrijkste vormen van vervoer in de stad. Verkeersveiligheid is dan ook belangrijk. Er wordt al veel gefietst en gelopen in de stad en om het fietsgebruik en het lopen verder te stimuleren richten we ons op de realisatie van veilige, snelle, comfortabele, logische en herkenbare voetgangersvoorzieningen en fietsroutes en goede stallingsvoorzieningen voor de fiets.
Het openbaar vervoer in, van en naar de stad is een aantrekkelijk vervoermiddel
Ook het Openbaar Vervoer speelt een grote rol in het bereikbaar en aantrekkelijk, leefbaar, gezond en duurzaam houden van Utrecht. In Utrecht is een van de drukste NS stations gevestigd met goede verbindingen naar plaatsen in het hele land. Samen met het Rijk en de regio werken we aan de verbetering van deze verbindingen. Ook heeft Utrecht een uitgebreid regionaal netwerk. We richten ons op de verdere realisatie van veilige, snelle, comfortabele, herkenbare bus- en tramroutes.
Het autogebruik past in het duurzaam mobiliteitssyteem
In de stad zijn de bestemmingen bereikbaar voor de auto. We streven daarbij naar een efficiëntieverbetering, waarbij de milieuhinder, onveiligheid, barrièrewerking en overmatig ruimtebeslag worden teruggedrongen. Autoverkeer zonder herkomst of bestemming willen we op de snelwegen laten rijden. Bij de herinrichting van de binnenstedelijke verbindingswegen zoeken we de balans tussen de mobiliteitsbehoefte en de behoeften van de gebruiker van de openbare ruimte.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.2.1 | % fietsgebruik voor verplaatsingen in, van en naar de Gemeente Utrecht op basis van modal split | OViN (CBS) | 26% (2011+ 2012) | 25% | 25% | 27%. | 29% | |
E1.2.2 | % OV gebruik voor verplaatsingen in, van en naar de Gemeente Utrecht op basis van modal split | OViN (CBS) | 15% (2011 + 2012) | 17% | 16% | 18% | 19% | |
E1.2.3 | % auto gebruik voor verplaatsingen in, van en naar de Gemeente Utrecht op basis van modal split | OViN (CBS) | 40% (2011 + 2012) | 39% | 40% | 38% | 37% |
Uitvoeren van projecten en maatregelen die fiets en voetgangers als vormen van vervoer aantrekkelijker maken in een verkeersveilige stad
In 2016 zijn de resultaten bekend van de inventarisatie van voetgangersvoorzieningen in de stad, één van de maatregelen van het actieplan Voetganger. Bij deze inventarisatie is onder meer gebruik gemaakt van een meldpunt. Op basis van de resultaten worden verbeteringen in het voetgangersnetwerk doorgevoerd. In een stadsgesprek kijken we samen met stakeholders naar een uitbreiding van het voetgangersgebied in de binnenstad. We starten in 2016 met de voorbereiding van een herinrichting van de Voorstraat – Wittenvrouwenstraat. Met als doel om deze straten een inrichting te geven die past bij het huidige gebruik ervan. Om de zuidelijke deel van de binnenstad met het nieuwe Randstadspoorstation Vaartsche Rijn te verbinden treffen we voorbereidingen voor de aanleg van de langzaam- verkeerroute via de Ooster- en Westerkade, inclusief oversteek Ledig Erf. De nadruk ligt hier dus bij de fietser en de voetganger.
In 2016 worden de laatste stukjes van de Top 5 fietsroutes uitgevoerd. Wij starten ook met de uitvoering van het laatste onderdeel van de Herenroute (Malieblad, Maliebaan en de kruising met de Burgemeester Reigerstraat). Het promoten van deze alternatieve route wordt voortgezet. We werken verder aan de voorbereiding en uitvoering van de doorfietsroutes. De route over de voormalige Oosterspoorbaan wordt in 2016 aangelegd. Fase 1 van de route langs de Vechtoevers is ook in 2016 gereed. Een gedeelte van de fietsroute om de Binnenstad Oost wordt uitgevoerd bij de herinrichting van de Tolsteegsingel / Maliesingel (zie De Gebruiker Centraal). De aanleg van de overige delen van deze fietsroute bereiden wij voor. De realisatie van de Fietsbrug over het Amsterdam–Rijnkanaal en de bouw van de basisschool is in 2015 van start gegaan. De oplevering van de school staat gepland voor 2016 en de brug in 2017. De aanpak van de verkeersregel installaties (VRI’s) wordt gecontinueerd (zie onder Verkeersmanagement). De pilot met de exploitatie van de OVT-stalling aan het jaarbeursplein van gemeente, ProRail en NS die loopt tot mei 2016, willen wij verlengen en verbreden met de Ooststalling die nu wordt gebouwd en de Knoopstalling die in 2017 klaar is. Hierover lopen onderhandelingen met het Rijk en NS. Het fietsenrouteinformatiesysteem in het stationsgebied en de binnenstad is in 2015 met succes in gebruik genomen. Wij breiden dit systeem in 2016 uit met verwijzingen naar de pop-up stallingen. Eind 2016 komen met de stalling op het Neude onder het ‘oude postkantoor’ minimaal 500 extra plekken beschikbaar. We blijven zoeken naar aanvullende (inpandige) fietsparkeeroplossingen op de hot spots, Janskerkhof, Ledig Erf, Vredenburg en Lucas Bolwerk
Verkeersveiligheid
Het actieplan verkeersveiligheid richt zich op het bevorderen van verkeersveilig gedrag en op het oplossen van de grootste verkeersveiligheidsknelpunten. In de paragraaf van De gebruiker Centraal staat een aantal maatregelen gericht op verkeersveilig gedrag. Verkeersveilig gedrag kan ook gestimuleerd worden door de inrichting van de straat. In 2016 zetten we in op het inrichten van woongebieden als 30 kilometer/u en op veilige schoolomgevingen. In de ontwerpfase van infraprojecten introduceren wij een zogenaamde stresstest waarmee wordt getoetst hoe veilig het ontwerp is in verschillende situaties. We willen de belangrijkste knelpunten in de verkeersveiligheid oplossen. Op een aantal locaties in de stad worden de komende jaren maatregelen getroffen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Denk hierbij aan de verkeerssituatie rond Winkelcentrum Vleuterweide, De Laan van Nieuw Guinea, Willem van Noordplein en de Parkzichtlaan – Crouweldijk.
Uitvoeren van projecten en maatregelen die het gebruik van openbaar vervoer bevorderen
Samen met de Provincie Utrecht leggen wij De Uithoflijn aan, een trambaan tussen Utrecht CS en De Uithof. Deze tram zal in 2020 45.000 reizigers per dag van en naar De Uithof vervoeren en dat komt ten goede aan de bereikbaarheid van de regio en de leefbaarheid langs het tracé. Voor de aanleg van De Uithoflijn is een gezamenlijke projectorganisatie Uithoflijn (Provincie en gemeente) opgericht. De aanleg van de Uithoflijn vordert gestaag. Inmiddels is de onderbouw voor de Uithoflijn vanaf Adama van Scheltemabaan tot aan de Sorbonnenlaan in De Uithof opgeleverd aan de Projectorganisatie Uithoflijn. De inpassing van de trambaan is nagenoeg gereed. Wat nog resteert, is de herinrichting van de Pelikaanstraat en Vaartsestraat. Deze worden in de loop van 2016 grotendeels afgerond. Dan worden ook de bergingen, buurstallingen en commerciële ruimtes onder trambaan in gebruik genomen.
Eind 2014 heeft het algemeen bestuur van BRU ingestemd met de gunning van de traminfrastructuur en het trammaterieel. Het contract voor het materieel is begin 2015 getekend. Het contract voor de realisatie van de traminfrastructuur is eind 2014 getekend. De opdracht aan de aannemer omvat de ‘engineering en construct’ van met name de tramrails, bovenleiding en haltes. De planning is dat de aannemer eind 2015 van start gaat met de aanleg van de traminfrastructuur. Tot die tijd werkt de aannemer de plannen verder uit. De aanleg van de gecombineerde bus- trambaan in het Stationsgebied is al van start gegaan. De planning is dat deze medio 2016 gereed is. Pas dan kunnen de bushaltes verplaatst worden naar het busstation aan de Jaarbeurszijde, zodat er ruimte ontstaat voor de werkzaamheden aan het tram- busstation aan de binnenstadszijde. De planning is dat de Uithoflijn medio 2018 in exploitatie wordt genomen. De aanleg van de busbaan Dichtersbaan is in volle gang. De werkzaamheden liggen op schema. Deze busbaan is vanaf 2016 nodig als vervanging voor de busbaan Adama van Scheltemabaan, waar in de toekomst de tram komt te lopen.
De realisatie van het HOV-tracé door Leidsche Rijn Centrum is met de bouw van dit centrum van start gegaan. Wij verwachten dat beide tracédelen N40 en N50 aan het eind 2016/begin 2017 gereed zijn. Parallel aan de aanleg van de HOV baan N50 loopt de bouw van het bijbehorende busstation Leidsche Rijn Centrum en de aanleg van de Vleutensebaan. Van de HOV-Zuidradiaal ontbreken nog busbaan Transwijk en busbaan Dichterswijk, dus het tracédeel vanaf de Churchilllaan tot aan de Croeselaan. Voor deze tracés zijn de voorbereidingen zover gevorderd dat naar verwachting de aanbesteding van de busbaan Transwijk in 2016 kan plaatsvinden en het ontwerp van de busbaan Dichterswijk kan worden vastgesteld. Wanneer de verbouwing van De Bijenkorf klaar is, voeren we in 2016 de laatste werkzaamheden aan de St. Jacobstraat uit. We nemen deel aan de O-MIRT verkenning gericht op een betere openbaarvervoerbediening van De Uithof en de ontlasting van het Centraal Station en omgeving.
Uitvoeren van projecten en maatregelen die bijdragen aan autogebruik dat past in een aantrekkelijke en bereikbare stad
De opwaardering van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) kent een doorstart in 2015. In 2016 vindt besluitvorming plaats over een alternatief voor de afkoppeling van de Moldaudreef (nodig voor een opgewaardeerde NRU). We leggen de gemeenteraad ook een advies voor over welk plein het best verdiept kan worden. Volgend jaar starten we ook met het opstellen van het Integraal Programma van Eisen / Functioneel Ontwerp. In 2016 werken we verder aan van de westelijke stadsboulevard. We bereiden deze herinrichting voor in drie onderdelen: Marnixlaan – St. Josephlaan, Cartesiusweg en Thomas à Kempisweg - Spinozaweg. Het IPvE wordt ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd. Daarna werken we de ontwerpen uit, als eerste voor het tracé Marnixlaan – St. Josephlaan. In 2016 wordt de herinrichting van ’t Goylaan uitgevoerd. De definitieve inpassing van de NOUW2 in Leidsche Rijn Centrum vindt in 2016 plaats en loopt gelijk aan de aanleg van de Vleutensebaan. De NOUW2 moet op zodanige manier worden ingepast dat het aansluit op de Vleutensebaan, het hoogteverschil bij de spooronderdoorgang wordt overbrugd en de ontsluiting en afwikkeling van in- en uitgaand verkeer van de toekomstige parkeergarage Leidsche Rijn Centrum wordt gewaarborgd. Als alternatief voor de knip Maarssenseweg leggen we in 2016 een rotonde aan op de kruising Schoolstraat – Thematerweg. In de Schoolstraat treffen we maatregelen die het karakter van een 30 kilometer zone ondersteunen.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.2.1 | Doorfietsroute Vechtoever fase 1 | MPB | gereed | gereed | |||||
P1.2.1 | Doorfietsroute Oosterspoorbaan | MPB | gereed | gereed | |||||
P1.2.1 | Fietsbrug over AR kanaal | MPB | in uitvoering | gereed | |||||
P1.2.1 | 2e tranche verkeersveiligheidsmaatregelen | minimaal in uitvoering | gereed | ||||||
P1.2.1 | Verkeerveiligheids-maatregelen Vleuterweide | MPB | gereed | gereed | |||||
P1.2.2 | De Uithoflijn | MPB | in uitvoering | gereed | |||||
P1.2.2 | Busbaan Dichterswijk | MPB | ontwerp gereed | in uitvoering | |||||
P1.2.2 | Busbaan Transwijk | MPB | aanbesteed | in uitvoering | |||||
P1.2.3 | Stadsboulevard ‘t Goylaan | MPB | gereed | gereed | |||||
P1.2.3 | Aansluiting NOUW2 op LRC | MPB | gereed | gereed |
Op basis van Slimme Routes, Slim regelen zullen wij kijken welke gegevens we als effectindicatoren kunnen toevoegen
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P1.2.1 Uitvoeren van projecten en maatregelen die fiets en voetgangers als vormen van vervoer aantrekkelijker maken | 28.685 | 18.567 | 8.357 | 804 | 767 | 5.433 |
P1.2.2 Uitvoeren van projecten en maatregelen die het gebruik van openbaar vervoer bevorderen | 22.299 | 25.086 | 12.658 | 2.969 | 2.588 | 32.181 |
P1.2.3 Uitvoeren van projecten en maatregelen die bijdragen aan autogebruik dat past in een aantrekkelijke en bereikbare stad | -707 | 8.512 | 4.728 | 4.369 | -178 | 1.032 |
Totaal lasten | 50.277 | 52.164 | 25.743 | 8.142 | 3.177 | 38.646 |
Baten | ||||||
P1.2.1 Uitvoeren van projecten en maatregelen die fiets en voetgangers als vormen van vervoer aantrekkelijker maken | 11.485 | 1.866 | 329 | 0 | 0 | 0 |
P1.2.2 Uitvoeren van projecten en maatregelen die het gebruik van openbaar vervoer bevorderen | 23.857 | 27.009 | 9.632 | 831 | 450 | 16.140 |
P1.2.3 Uitvoeren van projecten en maatregelen die bijdragen aan autogebruik dat past in een aantrekkelijke en bereikbare stad | -1.918 | 1.021 | 0 | 0 | 0 | 535 |
Totaal baten | 33.424 | 29.896 | 9.961 | 831 | 450 | 16.675 |
Saldo lasten en baten | 16.853 | 22.268 | 15.782 | 7.311 | 2.727 | 21.971 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 10.002 | 9.261 | 12.001 | 11.875 | 16.443 | 16.247 |
Onttrekking reserves | 26.598 | 23.024 | 8.861 | 849 | 833 | 19.146 |
Geraamd resultaat | 258 | 8.505 | 18.921 | 18.336 | 18.336 | 19.071 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Met ingang van de Programmabegroting 2016 hanteren we voor Bereikbaarheid een andere indeling. De cijfers van voorgaande jaren zijn geconverteerd zoveel als mogelijk naar de nieuwe indeling, waardoor ze vergelijkbaar zijn. Op deze doelstelling ramen wij per jaar de verwachte inkomsten en uitgaven op de geautoriseerde meerjarige investeringen. De budgeten voor deze investeringen heeft u in voorgaande jaren beschikbaar gesteld. De cijfers in de financiële tabel zijn gebaseerd op de actuele begroting 2015. De cijfers van de Voorjaarsnota 2015 met betrekking tot de mutaties van de autorisaties en het MPB 2015 zijn daarin niet opgenomen. De inhoudelijke lijn van het programma Bereikbaarheid wordt gebaseerd op het uitvoeringsprogramma Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar (UAB) en de nota Slimme routes, Slim Regelen (SRSR). Deze laatste nota leggen wij in het najaar aan u voor. Daaruit volgt de prioritering van projecten. Deze prioritering wordt afgezet tegen de financiële mogelijkheden. Dat leidt tot een actualisatie in het MPB 2016, gekoppeld aan de Voorjaarsnota 2016.
Prestatiedoelstelling 1.2.1 Uitvoeren van projecten en maatregelen die fiets en voetgangers als vormen van vervoer aantrekkelijker maken in een verkeersveilige stad
Op deze doelstelling ramen wij per jaar de verwachte inkomsten en uitgaven op de geautoriseerde meerjarige investeringen voor Fiets en Verkeersveiligheid. Het totaal aan verwachte lasten (=uitgaven) van 8,357 miljoen euro in 2016 heeft betrekking op de voorbereiding en in uitvoering genomen infrastructurele projecten. In 2016 verwachten wij uit te geven voor de uitvoering van de hoofdfietsroutes inclusief fietsfilevrij 4,874 miljoen euro, voor de herenroute 0,784 miljoen euro, voor fiets parkeren Binnenstad 1 miljoen euro en een aantal overige fietsmaatregelen waaronder de business case fietsparkeren binnenstad OVT pilot en het fietspad langs het Spoor Leidsche Rijn Centrum 0,808 miljoen euro. Voor fysieke aanpassingen ten behoeve van verkeersveiligheid, inclusief VRI’s beter afstellen en het onderhoud van het Utrechts veiligheidslabel, verwachten wij 1,124 miljoen euro uit te geven. Daarnaast is de taakstelling inkoop ten bedrage van 0,233 miljoen euro op deze prestatiedoelstelling verwerkt.
Prestatiedoelstelling 1.2.2 Uitvoeren van projecten en maatregelen die het gebruik van openbaar vervoer bevorderen
Op deze doelstelling ramen wij per jaar de verwachte inkomsten en uitgaven op de geautoriseerde meerjarige investeringen Openbaar Vervoer, de kosten voor het verkeer-, vervoer- en parkeerbeleid en de organisatiekosten voor het programma Bereikbaarheid. Het totaal aan verwachte lasten 12,658 miljoen euro in 2016 heeft betrekking op de voorbereiding en in uitvoering genomen infrastructurele projecten. In 2016 verwachten wij uit te geven voor de uitvoering HOV Leidsche Rijn (N40/N50) 5,012 miljoen euro, voor HOV busbaan Dichterswijk (Z90) 0,450 miljoen euro, voor de Westtangent inclusief tangentlijn 10 4,5 miljoen euro en voor ov-Overvecht inclusief Jacobsstraat 0,393 miljoen euro. Daarnaast wordt een bedrag van 2,303 miljoen euro begroot voor het Verkeers- , Vervoer- en Parkeerbeleid- en organisatiekosten voor de uitvoering van het programma Bereikbaarheid.
1.2.3 Uitvoeren van projecten en maatregelen die bijdragen aan autogebruik dat past in een aantrekkelijke en bereikbare stad
Op deze doelstelling ramen wij per jaar de verwachte inkomsten en uitgaven op de geautoriseerde meerjarige investeringen Auto en Park & Ride voor het programma Bereikbaarheid. Het totaal aan verwachte lasten 4,728 miljoen euro in 2016 heeft betrekking op de voorbereiding en in uitvoering genomen infrastructurele projecten. In 2016 verwachten wij uit te geven voor de reconstructie van de Van Zijstweg/ Tellegenlaan 3,794 miljoen euro, voor de afkoppeling van de Zambesidreef en realisatie van de Groene buffer (Luchtmaatregelen NRU) 0,524 miljoen euro en voor integrale aanpak NRU 0,362 miljoen euro en op overige projecten 0,048 miljoen euro. In de eerstvolgende technische wijziging zullen wij het meerjarenbeeld van het kasritme op de lasten en baten van de meerjarige projecten op basis van het MPB 2015 en uw besluitvorming over de Voorjaarsnota 2015 actualiseren.
Mutaties reserve
In verband met de uitvoering van het programma Bereikbaarheid heeft u een bestemmingsreserve ingesteld voor de dekking van de meerjarige projecten zoals opgenomen in het MeerjarenPerspectiefBereikbaarheid.(MPB). Per saldo storten wij 3,140 miljoen euro in deze programmareserve voor de dekking van de meerjarige projecten van het MPB 2015.
Utrecht is aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is
Auto- en fietsparkeervoorzieningen dragen bij aan een aantrekkelijke, leefbare en bereikbare stad
Het parkeergedrag van automobilisten draagt bij aan een aantrekkelijke en bereikbare stad
De nota Stallen en Parkeren, die uw gemeenteraad in 2013 heeft vastgesteld, bevat een nieuwe aanpak voor autoparkeren in lijn met Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar. De aantrekkelijkheid en bereikbaarheid van de stad en de kwaliteit van de openbare ruimte zijn hierbij belangrijke uitgangspunten.
Het parkeergedrag van fietsers draagt bij aan de kwaliteit van de openbare ruimte
De nota Stallen en Parkeren, die uw gemeenteraad in 2013 heeft vastgesteld, bevat een nieuwe aanpak voor fietsparkeren in lijn met Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar. De aantrekkelijkheid en bereikbaarheid van de stad en de kwaliteit van de openbare ruimte zijn hierbij belangrijke uitgangspunten.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.3.1 | Aantal verkochte P+R combikaarten | 125.373 (2010) | 126.679 | 133.875 | 140.000 | 145.000 | ||
E1.3.2 | Aantal gestalde fietsen in centrum en stations-gebied, bewaakt en onbewaakt (za. in juni van 12-14 uur) | Fietsparkeer-drukmetingen | 26.231 (2010) | 26.408 | 27.637 | 29.000 | 32.000 |
Uitvoeren van maatregelen autoparkeren die bijdragen aan een aantrekkelijke en bereikbare stad
In 2016 gaan we verder met het uitvoeren van de nota Stallen en Parkeren. Dit betekent dat we de parkeerdruk reguleren waar dat nodig én gewenst is. Vooral voor de binnenstad onderzoeken we hoe de kwaliteit van de openbare ruimte kunnen verbeteren door het autoparkeren op straat te verminderen in samenhang met een sluitende meerjaren parkeerexploitatie. We hebben al grote slagen gemaakt met digitalisering van parkeervergunningen, in 2016 zullen de laatste stappen genomen worden (zakelijke vergunningen en gehandicaptenparkeren). Dit maakt een verdere optimalisering van de handhaving mogelijk, onder andere door meer inzet op informatiegestuurd handhaven. De handhaving is er op gericht de betalingsbereidheid voor het gebruik van fiscale parkeerplaatsen zo hoog mogelijk te houden. De prioritering en inzet worden opgenomen in het integrale Handhavingsprogramma 2016.
We werken aan de realisatie van de parkeergarage Jaarbeursplein en zijn opdrachtgever voor de exploitatie van diverse parkeergarages. In 2016 gaan we verder met het stimuleren van het gebruik van de P+R voorzieningen aan de stadsrand door betere vindbaarheid van de P+R’s en meer focus op en gebruiksgemak voor de verschillende P+R-doelgroepen. Daarnaast voeren we maatregelen door ter verbetering van de exploitatie van de openbare en belanghebbendengarages.
Uitvoeren van maatregelen fietsparkeren die bijdragen aan de kwaliteit van de openbare ruimte
Zoals al gemeld in de paragraaf over de fiets nemen we eind 2016 de stalling onder de nieuwe Bibliotheek in exploitatie. Naar verwachting is ook de stalling Laag Catharijne in 2016 in beheer van de gemeente. Met ongeveer 500 plaatsen is dit een substantiële aanvulling op de reeds gerealiseerde fietsenstallingen. Ook scooters en brommers kunnen hier terecht om hun scooter te stallen. Het fietsparkeren langs de oude gracht wordt geoptimaliseerd.
Er wordt gewerkt aan uitbreiding van de stallingsmogelijkheden bij Station Terwijde en Overvecht. De fietsenstalling onder het Vaartse Rijn station wordt in 2016 in gebruik genomen. Bij de herinrichting van Vredenburg en de nieuwe marktindeling wordt onderzocht wat de mogelijkheden zijn voor popupstallingen tijdens marktdagen. In de wijken realiseren we twee buurtstallingen, vijf fietstrommels en investeren we in fietsrekken.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.3.1 | Stimuleren P+R gebruik | Parkeer-exploitatie | in uitvoering | Gereed | |||
P1.3.2 | Buurtstallingen | Parkeer-exploitatie | 1 gereed | +2 | +2 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P1.3.1 Uitvoeren van maatregelen autoparkeren die bijdragen aan een aantrekkelijk en bereikbare stad | 14.615 | 16.551 | 16.504 | 16.645 | 16.645 | 16.647 |
P1.3.2 Uitvoeren van maatregelen fietsparkeren die bijdragen aan de kwaliteit van de openbare ruimte | 4.432 | 5.534 | 4.678 | 4.718 | 4.718 | 4.718 |
Totaal lasten | 19.047 | 22.085 | 21.182 | 21.363 | 21.363 | 21.365 |
Baten | ||||||
P1.3.1 Uitvoeren van maatregelen autoparkeren die bijdragen aan een aantrekkelijk en bereikbare stad | 28.267 | 28.929 | 29.926 | 30.801 | 30.801 | 30.801 |
P1.3.2 Uitvoeren van maatregelen fietsparkeren die bijdragen aan de kwaliteit van de openbare ruimte | 653 | 616 | 504 | 512 | 512 | 512 |
Totaal baten | 28.920 | 29.545 | 30.430 | 31.313 | 31.313 | 31.313 |
Saldo lasten en baten | -9.874 | -7.460 | -9.248 | -9.950 | -9.950 | -9.948 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 2.225 | 750 | 470 | 470 | 470 | 470 |
Onttrekking reserves | 3.345 | 2.162 | 1.119 | 529 | 529 | 529 |
Geraamd resultaat | -10.994 | -8.871 | -9.897 | -10.010 | -10.010 | -10.008 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling P1.3.1: Uitvoeren van maatregelen autoparkeren die bijdragen aan een aantrekkelijk en bereikbare stad
De lasten van exploitatie autoparkeren dalen met 0,047 miljoen euro door uitgesteld onderhoud aan de parkeergarages. De baten zijn 0,997 miljoen euro hoger. Door de indexatie van de parkeertarieven, de extra verhoging van de tarieven van vergunningen ( de Nota Stallen en Parkeren) en twee nieuwe garages Kop van Lombok (ingroei) en Vaartsche Rijn (openstelling), zijn de baten 1,227 miljoen euro hoger. Daartegenover vervalt de bijdrage van de Mulderbonnen (0,230 miljoen euro). Daarvoor is in de Voorjaarsnota 2015 compensatie opgenomen in het programma Veiligheid. Deze wordt bij de eerste technische wijziging in 2016 overgeheveld naar het programma Bereikbaarheid.
Prestatiedoelstelling 1.3.2: Uitvoeren van maatregelen fietsparkeren die bijdragen aan de kwaliteit van de openbare ruimte
De lasten van exploitatie fietsparkeren dalen met 0,856 miljoen euro. Wij actualiseren de lasten en baten van exploitatie fietsparkeren vanaf 2016 in verband met de meerjarige ontwikkeling van beheer en onderhoud van onder andere het nieuwe contractmanagement van de beheerder, uitbreiding fietstrommels en buurtstallingen in de eerstvolgende technische wijziging.
Keuzes met betrekking tot nieuwe fietsparkeervoorzieningen zullen een financieel effect hebben op de parkeerexploitatie. Daarom brengen we bij de Voorjaarsnota 2016 de keuzes in beeld om het meerjarenperspectief sluitend te krijgen.
Mutaties reserve
Er is een parkeerreserve ingesteld om de jaarlijkse schommelingen in het parkeerresultaat op te vangen. Conform besluitvorming bij de Programmabegroting 2010 wordt een bijdrage van 0,5 miljoen euro geleverd aan de programmareserve Bereikbaarheid (onderdeel Verder). We onttrekken 0,456 miljoen euro uit diverse activareserves ter dekking van de kapitaallasten van P+R Westraven, P+R de Uithof, de ABC-straat garage en Kop van Lombok. Daarnaast onttrekken wij per saldo een bedrag van 0,633 miljoen euro uit de parkeerreserve ten behoeve voor de dekking van de fietsparkeermaatregelen in 2016.
Beleidsnota's
Meerjarige beleidsvoornemens die zijn opgenomen in beleidsnota's, -visies of -kaders:
- Ambitiedocument Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar (pdf, 10 MB)
- Nota stallen en parkeren 2013 (pdf, 3,1 MB)
- Actieplan Voetganger 2015 - 20120 (pdf, 2 MB)
- Actieplan Fietst 2015 – 2020 (pdf, 5 MB)
- Actieplan Verkeersveiligheid 2015 – 2020 (pdf, 9 MB)
- Actieplan Schoon Vervoer 2015 – 2020 (pdf, 746 kB)
- Actieplan Goederenvervoer 2015 - 2020 (pdf, 923 kB)
- Gebiedsagenda’s voor Centrum, Oost en Noordoost, Noordwest en Overvecht, West, Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern, Zuid en Zuidwest
- Meerjaren Perspectief Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit 2015 (pdf, 2.4 MB)