Vastgoed
Utrecht heeft voldoende, kwalitatief goed en optimaal gespreid gemeentelijk vastgoed dat activiteiten mogelijk maakt die bijdragen aan de maatschappelijke doelstellingen van de gemeente.
lees meerDoelenboom
Doelstellingen
Bedragen zijn in duizenden euro'sDoelstelling 1
Voldoende functionele gebouwen en terreinen voor gemeentelijk vastgoed dat activiteiten mogelijk maakt die bijdragen aan de doelstellingen van de gemeente
Subdoelstelling(en)
Utrecht heeft voldoende optimaal gebruikt gemeentelijk vastgoed, dat goed is onderhouden, nu en in de toekomst
Doelstelling 2
Gemeentelijk vastgoed dat aansluit bij de huidige en toekomstige wensen van de gebruikers
Subdoelstelling(en)
Utrecht heeft kwalitatief goede (multifunctionele) accommodaties waarin verschillende gebruikers naar tevredenheid functioneren dan wel samenwerken
Facilitair beheer voor een aantal (multifunctionele) accommodaties naar tevredenheid gebruikers
Voldoende functionele gebouwen en terreinen voor gemeentelijk vastgoed dat activiteiten mogelijk maakt die bijdragen aan de doelstellingen van de gemeente
Utrecht heeft voldoende optimaal gebruikt gemeentelijk vastgoed, dat goed is onderhouden, nu en in de toekomst
Utrecht heeft ook in de toekomst voldoende optimaal gebruikt gemeentelijk vastgoed
Het fundament van de vastgoedstrategie is het voeren van een actief vastgoedbeleid. Met een actief vastgoedbeleid verbeteren de resultaten en zijn de risico’s binnen de vastgoedportefeuille beheersbaar.
Om te kunnen bepalen of het actieve vastgoedbeleid leidt tot succes worden de volgende doelstelling voor de lange termijn gehanteerd:
1. Gebruikers
- klanttevredenheid bij huurders, gebruikers en potentiële huurders;
- aansluiting op het gemeentelijk beleid (algemeen beleid en accommodatiebeleid).
2. Financieel
- een financieel gezonde Utrechtse Vastgoed Organisatie; dat betekent een kostendekkende vastgoedportefeuille waarbij ook rekening gehouden wordt met dekking voor bedrijfsrisico’s;
- structurele dekking voor al het vastgoed, hetzij uit kostendekkende vergoedingen, hetzij uit programmabegroting;
- het vastgoed wordt technisch onderhouden op basis niveau of een daarvan afwijkend niveau in overleg met de opdrachtgever.
3. Portefeuille
strategische, bedrijfskundige visie op vastgoed;
- aansluiting op ontwikkelingen binnen de vastgoedmarkt;
- Elke (deel)portefeuille beschikt over een huisvestingsplan en Meerjaren Onderhoud Prognose (MJOP).
- Ontwikkelingen (nieuw- en verbouw) in de portefeuille vinden in nauw overleg met UVO plaats waarbij in het uiterste geval de UVO de mogelijkheid heeft om vastgoed niet in portefeuille te nemen.
4. Exploitatie
- een effectief en efficiënt gebruik van vastgoed door middel van stimuleren van medegebruik en zorgen voor zo hoog mogelijke bezettingsgraad van de accommodaties;
- het exploiteren van het vastgoed door de openstelling aan te laten sluiten op de daadwerkelijke ruimtereserveringen en behoefte aan activiteiten (vraagsturing) tegen zo laag mogelijke kosten.
Vastgoed in bezit hebben is voor de UVO geen doel op zich, maar vastgoedobjecten zijn een middel om gemeentelijke beleidsdoelen te faciliteren. Indien het vastgoed niet meer bijdraagt aan een gemeentelijke doelstelling kan het uitgegeven worden.
Naast de landelijke wet en regelgeving hanteert Utrecht normen voor duurzaamheid en toegankelijkheid die in het gemeentelijk vastgoed gerealiseerd dienen te worden.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.1.1 | Het aantal leegstaande panden (% van de totale portefeuille) | MPUV | 4% (2011) | 3% | 2% | 3% | 3% |
Verwerven, ontwikkelen, beheren en afstoten van duurzaam en toegankelijk gemeentelijk vastgoed
Utrecht kiest voor een actief vastgoedbeleid. Utrecht voert de ontwikkeling, het beheer en de exploitatie zelf uit waar het gaat om wettelijke taken en basisvoorzieningen, die niet of onvoldoende door de markt opgepakt worden (dat wil zeggen te duur, onvoldoende toegankelijk, onvoldoende spreiding of niet de juiste kwaliteit en capaciteit).
Utrecht actualiseert bestaande en ontwikkelt meerjarige huisvestingsplannen voor de onderhanden portefeuille. Nieuwe kader stellende programma's komen van beleid waarbij de UVO de rol heeft van Vastgoedadviseur en indien aan de orde, de rol van toekomstig eigenaar. De meerjaren huisvestingsplannen worden cyclisch met de verschillende Beleidsafdelingen afgestemd zodat de verwachtingen en afspraken van te voren duidelijk zijn. UVO ordent de huisvestingsvragen in meerjarenoverzichten naar functies, doelen, programma's, resultaten en activiteiten. Ze maakt capaciteitsplanningen en geeft randvoorwaarden mee voor de MJOP. Daarnaast zorgt ze voor afstemming van vraag en aanbod in en tussen de deelportefeuilles. Er worden bij het programmeren en plannen verkenningen uitgevoerd op technisch, financieel, vastgoed en ruimtelijk gebied ten behoeve van de (nieuwe)huisvestingsplannen. Utrecht gaat voor elk beleidsveld een huisvestingsplan schrijven.
De onderhoudswerkzaamheden met bijbehorende bedragen van de eerste vijf geplande jaren zijn betrouwbaar op basis van inspecties van het vastgoed. Er is budget beschikbaar voor onderhoudswerkzaamheden, waaronder:
- storingsonderhoud (op basis van dagelijks door de huurder / gebruiker gemelde storingen);
- regulier geplande onderhoudswerkzaamheden;
- tijdens inspecties geconstateerd urgent, gevaarlijk en/of achterstallig onderhoud.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.1.1 | Aantal opgestelde en uitgevoerde huisvestingsplannen | MPUV | 1 (2006) | 2 | 4 | 5 | 9 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P1.1.1 Duurzame en toegankelijke accommodaties/Vastgoedbeheer | 15.629 | 19.342 | 19.436 | 22.428 | 23.847 | 24.669 |
Totaal lasten | 15.629 | 19.342 | 19.436 | 22.428 | 23.847 | 24.669 |
Baten | ||||||
P1.1.1 Duurzame en toegankelijke accommodaties/Vastgoedbeheer | 18.938 | 28.353 | 26.930 | 30.512 | 30.917 | 28.617 |
Totaal baten | 18.938 | 28.353 | 26.930 | 30.512 | 30.917 | 28.617 |
Saldo lasten en baten | -3.309 | -9.011 | -7.494 | -8.084 | -7.070 | -3.948 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 978 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 4.019 | 2.954 | 2.450 | 1.870 | 1.870 | 1.870 |
Geraamd resultaat | -6.350 | -11.965 | -9.944 | -9.955 | -8.940 | -5.819 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Op basis van het meerjarenperspectief Utrechts Vastgoed 2015 zijn de begrote bedragen geactualiseerd. Het gaat hierbij om lasten en baten van het vastgoed (kapitaallasten, onderhoud, heffingen en belastingen). Ten opzichte van 2015 stijgen de lasten met 0,094 miljoen euro. De baten dalen ten opzichte van 2015 met 1,423 miljoen euro als gevolg van een verlaging van de verkooptaakstelling vastgoed met 1,6 miljoen euro en een stijging van de begrote huuropbrengsten met 0,2 miljoen euro.
Reserves
De onttrekking van 1,87 miljoen euro aan de vaste activa reserve is bedoeld voor dekking van de kapitaallasten van gereedgekomen investeringen. Daarnaast onttrekken we in 2016 0,58 miljoen euro aan de reserve Vastgoedbeheer zoals in het MPUV 2015 aangegeven is.
Gemeentelijk vastgoed dat aansluit bij de huidige en toekomstige wensen van de gebruikers
Utrecht heeft kwalitatief goede (multifunctionele) accommodaties waarin verschillende gebruikers naar tevredenheid functioneren dan wel samenwerken
Kwalitatief goede (multifunctionele) accommodaties en tevreden gebruikers
Wij zorgen dat kwalitatief goede accommodaties worden gebruikt voor de daarvoor bestemde activiteiten en stemmen vraag en aanbod van de verschillende gebruikers op elkaar af. Waar mogelijk regelen wij de samenwerking tussen de partners en coördineren de programmering en gezamenlijke activiteiten in het gebouw.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E2.1.1 | KTO gebruikers multifunctionele accommodaties | KTO Maatschap-pelijk vastgoed | 7,0 (2008) | - | 6,8 | 7,0 | 7,1 |
Stimuleren van het ontwikkelen van kwalitatief goede (multifunctionele) accommodaties en het tot stand brengen van een goede samenwerking in die gebouwen
Samen met onze partners faciliteren we een optimale bezetting van goede, betaalbare en evenwichtig over de stad verspreide accommodaties voor maatschappelijke functies. We stimuleren de samenwerking in deze gebouwen en bouwen zoveel mogelijk juridische waarborgen voor samenwerking in.
Het Vastgoedloket is de centrale plek in de stad waar vraag en aanbod van ruimte bij elkaar komt, het verhoogt de bezettingsgraad van de gemeentelijke accommodaties. Het vastgoedloket verzorgt de verhuur van de gemeentelijke accommodaties. In veel gevallen gebeurt dat aan de hand van ruimte verdeelprotocollen die tot stand zijn gekomen door middel van maatschappelijke participatie.
Het Makelpunt bemiddelt bij vraag en aanbod van ruimtes voor maatschappelijke activiteiten in de stad Utrecht en voorziet daarmee in een grote maatschappelijke behoefte. Het Makelpunt bemiddeld bij gemeentelijke accommodaties en die van haar partners. Het aantal geslaagde matches tussen vragers en aanbieders blijft sinds 2010 groeien, wij verwachten in 2016 meer dan 200 geslaagde matches te behalen. Een dergelijke match faciliteert in de meeste gevallen een grote groep mensen binnen een maatschappelijke organisatie. Door samenwerking en verbinden van activiteiten tussen aanbieder en vrager ontstaat een prachtige meerwaarde voor de wijk. Omdat de informatie centraal wordt opgeslagen komt er beter zicht op de behoefte in de stad. Het Makelpunt heeft een digitale etalage. Burgers kunnenmiddels een web applicatie toegang en inzicht krijgen in vraag en aanbod. Vragers en aanbieders kunnen hierdoor zonder actieve sturing vanuit de gemeente maatschappelijke huisvestingsmogelijkheden verkennen.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P2.1.1 | Aantal verhuurde uren verhuurloket Makelpunt | Verhuursysteem | 260.000 uur (2010) | 266.500 | 340.000 | |||
P2.1.2 | Aantal geregistreerde gematchte partijen Makelpunt | Makelpunt | 100 (gem. 2009-2011) | 150 | 250 | 200 | 200 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P2.1.1 multifunctionele accommodaties | 895 | 1.159 | 1.159 | 1.159 | 1.159 | 1.159 |
Totaal lasten | 895 | 1.159 | 1.159 | 1.159 | 1.159 | 1.159 |
Baten | ||||||
P2.1.1 multifunctionele accommodaties | 773 | 1.088 | 1.088 | 1.088 | 1.088 | 1.088 |
Totaal baten | 773 | 1.088 | 1.088 | 1.088 | 1.088 | 1.088 |
Saldo lasten en baten | 122 | 71 | 71 | 71 | 71 | 71 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 168 | 155 | 155 | 155 | 155 | 155 |
Geraamd resultaat | -46 | -84 | -84 | -84 | -84 | -84 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Wij hebben geen toelichting op dit onderdeel.
Gemeentelijk vastgoed dat aansluit bij de huidige en toekomstige wensen van de gebruikers
Facilitair beheer voor een aantal (multifunctionele) accommodaties naar tevredenheid gebruikers
Facilitair beheer van (multifunctionele) accomodaties naar tevredenheid gebruikers
Utrecht richt zich op het aanbieden van het totale facilitair beheer voor bestaand en nieuw maatschappelijk vastgoed, zoals Multi Functionele Accommodaties, welzijnsaccommodaties en bedrijfsverzamelgebouwen.
Wij verwachten de klanttevredenheid van gebruikers van onze accommodaties verder te kunnen verhogen. Door middel van het uitzetten van een klanttevredenheidsonderzoek meten we de tevredenheid van de gebruikers van de multifunctionele accommodaties over het facilitair beheer.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E2.2.1 | KTO gebruikers multifunctionele accommodaties | KTO Maatschappelijk Vastgoed | 7,0 (2008) | - | 6,8 | 7,0 | 7,0 |
Het inrichten van het facilitair beheer voor een groeiend aantal (multifunctionele) accomodaties
Wij vervullen een loketfunctie voor alle huurders en gebruikers en dragen zorg voor verbetering van het gezamenlijke beheer, onder andere door het organiseren van structurele overleggen. Afhankelijk van de vraag wordt de dienstverlening van de Front- en/of BackOffice op maat ingezet.
Op gebied van onderhoud van de accommodaties en de buitenterreinen adviseren en ondersteunen wij de eigenaar en huurders van het pand, waardoor een gelijkwaardig kwaliteit- en serviceniveau voor alle gehuurde ruimtes behaald wordt. Door het schrijven van een verhuurprotocol, een handboek beheer en een producten- en dienstencatalogus maken we de dienstverlening voor betrokken partijen inzichtelijker. Tenslotte worden Verenigingen van Eigenaren (VvE's) geadviseerd ten aanzien van de inrichting van het beheer.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P2.2.1 | Aantal accommodaties met facilitair beheer | UVO | 5 (2008) | 6 | 6 | 6 | 6 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P2.2.1 Facilitair beheer | 1.575 | 2.074 | 2.104 | 2.104 | 2.104 | 2.104 |
Totaal lasten | 1.575 | 2.074 | 2.104 | 2.104 | 2.104 | 2.104 |
Baten | ||||||
P2.2.1 Facilitair beheer | 919 | 1.509 | 1.509 | 1.509 | 1.509 | 1.509 |
Totaal baten | 919 | 1.509 | 1.509 | 1.509 | 1.509 | 1.509 |
Saldo lasten en baten | 656 | 565 | 595 | 595 | 595 | 595 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 656 | 565 | 595 | 595 | 595 | 595 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Wij hebben geen toelichting op dit onderdeel.
Beleidsnota's
Meerjarige beleidsvoornemens die zijn opgenomen in beleidsnota's, -visies of -kaders:
- Meerjarenperspectief Utrechts Vastgoed (pdf, 347 kB)
- Kadernota Vastgoed (pdf, 636 kB)