Doelenboom
Doelstellingen
Bedragen zijn in duizenden euro'sDoelstelling 1
Plannen, ontwikkelen en exploiteren van voldoende kwalitatief goede voorzieningen
Subdoelstelling(en)
Voldoende kwalitatief goede en toegankelijke basisvoorzieningen
Utrechtse zwembaden van goede kwaliteit
Utrechtse sportparken en sporthallen van goede kwaliteit
Doelstelling 2
Zoveel mogelijk Utrechters sporten en bewegen en vinden en ontwikkelen zo hun eigen talent
Subdoelstelling(en)
Meer Utrechters sporten en bewegen in een goede sportinfrastructuur bij verenigingen (vooral in de Krachtwijken)
Utrechters met een beperking hebben voldoende mogelijkheden tot sporten
Doelstelling 3
Utrecht is een aantrekkelijke stad voor topsport, topsporters en topsporttalenten
Subdoelstelling(en)
Bevorderen van topsport – talentontwikkeling door het versterken van de topsport(infra)structuur en faciliteren van (top)sportevenementen
Plannen, ontwikkelen en exploiteren van voldoende kwalitatief goede voorzieningen
Voldoende kwalitatief goede en toegankelijke basisvoorzieningen
Meer inwoners zijn tevreden over de sportvoorzieningen in de stad
De Utrechtse sportinfrastructuur is in de afgelopen jaren in goede conditie gebracht. De kwaliteit van de sportvoorzieningen willen we in stand houden. Subdoelstelling 1.1 gaat in op het plannen en ontwikkelen van voorzieningen en de subdoelstellingen 1.2 en 1.3 op beheer, exploitatie en onderhoud daarvan. Om meer Utrechters naar tevredenheid te kunnen laten sporten en bewegen zijn kwalitatieve en betaalbare sportaccommodaties een voorwaarde. Daarom blijft Utrecht investeren in voldoende en goed verspreide sportaccommodaties. Het nieuwe verhuursysteem en de informatievoorziening over de sportaccommodaties worden geëvalueerd en zo nodig verbeterd.
Indicator | Bron | Nul-meting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.1.1 | Tevredenheid bewoners over sportvoorzieningen | Inwonersenquête | 71% (2008) | 73% | 73% | 75% | 75% |
Plannen en ontwikkelen van kwalitatief goede voorzieningen
We zetten het onderzoek voort naar de mogelijkheden voor het realiseren van een accommodatie op het Befu-terrein door de roeivereniging Viking waardoor meer ruimte komt voor de studentenroeiverenigingen in de Driewerf. De problematiek omtrent het roeiwater/Merwedekanaal heeft onverminderd onze aandacht. Het nog beschikbare budget binnen het referentiekader Leidsche Rijn voor het realiseren van sportvelden wordt ingezet voor de realisatie van hockeyvelden op sportpark Rijnvliet. Een nieuw op te richten hockeyvereniging zal hier haar thuisbasis krijgen waardoor de wachtlijsten voor hockey zullen krimpen. In de wintermaanden is de druk op de beschikbare sporthalcapaciteit groot. De gemeente is daarom niet in staat om de toenemende vraag naar zaalhockey op te vangen in die periode. De Utrechtse hockeyverenigingen onderzoeken de mogelijkheden om in de wintermaanden op eigen kracht een tijdelijke voorziening te creëren. Wij ondersteunen dat initiatief en proberen de plannen in te passen op onze bestaande hockeyaccommodaties zodat de verenigingen gebruik kunnen maken van de kleed- en kantinefaciliteiten die daar reeds beschikbaar zijn. Samen met de VSU en de verenigingen onderzoeken we de mogelijkheden voor realisatie van extra kunstgrasvelden of omzetten van gras naar kunstgras. We zoeken samen met de verenigingen naar creatieve vormen van financiering hiervan. We gaan een vervolgonderzoek doen naar de wachtlijsten. Het volkstuinbeleid blijven we gezamenlijk met betrokken verenigingen verder vorm geven. We blijven, naast de gemeentelijke accommodaties, bijdragen aan de exploitatie van enkele particuliere accommodaties waaronder de kunstijsbaan.
In de verschillende wijken zijn de belangrijkste projecten in 2016:
West:
- Gymzaal aan het Victor Hugo plantsoen wordt vervangen door nieuwbouw bij de Fietsbrug.
Overvecht:
- Gymzaal Grote Trekdreef wordt vervangen door een gymzaal op de Santa Cruzdreef.
- Gymzaal Beiroetdreef krijgt vervangende nieuwbouw aan de Pagodedreef.
- Gymzalen Winterboeidreef en Teun de Jagerdreef komen terug in het kindercluster aan de Teun de Jagerdreef.
- Er wordt gestart met de ontwikkeling van een sporthal op sportpark Loevenhoutsedijk ter vervanging van de gymzalen van het Trajectumcollege.
Oost:
- Bijdragen aan de realisatie van de kleedkamers voor het Nationaal Hockey Centrum op sportpark Maarschalkerweerd.
Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern:
- In Leidsche Rijn centrum wordt een nieuwe gymzaal gerealiseerd.
- Oplevering hockeyvelden Rijnvliet.
- Afronden herontwikkeling sportpark Fletiomare Oost met het realiseren van het sportpaviljoen.
Indicator | Bron | Nul-meting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.1.1 | Aantal basisvoorzieningen | Telling Utrechtse Vastgoed Organisatie (UVO) | 101 (2008) | 103 | 103 | 103 | 103 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P1.1.1 Basisvoorzieningen | 543 | 742 | 753 | 755 | 756 | 758 |
Totaal lasten | 543 | 742 | 753 | 755 | 756 | 758 |
Baten | ||||||
P1.1.1 Basisvoorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo lasten en baten | 543 | 742 | 753 | 755 | 756 | 758 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 35 | 37 | 38 | 39 | 41 | 42 |
Geraamd resultaat | 508 | 705 | 715 | 715 | 715 | 715 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 1.1.1 Basisvoorzieningen
Wij hebben geen toelichting op dit onderdeel.
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
De onttrekking van 0,038 miljoen euro in 2016 is bedoeld voor dekking van de kapitaallasten van bestaande investeringen en wordt onttrokken aan de daarvoor bestemde reserve Vaste Activa.
Plannen, ontwikkelen en exploiteren van voldoende kwalitatief goede voorzieningen
Utrechtse zwembaden van goede kwaliteit
Stabiliseren van het bezoekersaantal van de vier Utrechtse zwembaden
Met het beheren en exploiteren van zwembaden willen we een essentiële en noodzakelijke bijdrage leveren aan de zwemveiligheid, leefbaarheid en gezondheid in Utrecht. Utrecht beschikt over vier zwembaden; Den Hommel, De Kwakel, Fletiomare en De Krommerijn. Het ministerie van VROM stelt regels op voor de hygiëne en de veiligheid in zwembaden. Wij leven die regels na, bovendien voldoen onze binnenzwembaden aan het keurmerk Veilig en Schoon dat is uitgegeven door de stichting zwembadkeur en behelst een strenge en complete toetsing op basis van wet- en regelgeving. Op primetime is de beschikbare zwemwatercapaciteit schaars. De voornaamste doelgroepen zijn zwemverenigingen, banenzwemmers en uiteraard de circa 5000 Utrechtse kinderen die wekelijks zwemles bij ons volgen. Verder blijven we ons inzetten voor het schoolzwemmen. Hierdoor verlaten zoveel mogelijk kinderen de basisschool met een zwemdiploma.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.2.1 | Gemiddeld cijfer Klanttevredenheids-onderzoek zwembaden | Onderzoek UVO | 7.2 (2008) | 7.3 | 7.3 | 7.4 | 7.5 |
Exploitatie en beheer van de vier Utrechtse zwembaden naar tevredenheid bezoekers
Lengte aanmeldingslijst voor instructiezwemmen
Om lange wachtlijsten en inschrijftijden te voorkomen verdelen we het beschikbare zwemwater zo efficiënt mogelijk over de verschillende gebruikersgroepen. Om de vraag op te kunnen vangen streven we naar een optimale bezetting en zijn we samen met de zwemverenigingen op zoek naar creatieve oplossingen. We gaan de visie op zwemmen in Utrecht (2001-2015) actualiseren. Voortvloeiend uit het besluit over de Eindrapportage Taskforce Sport (tariefstijging 10% periode 2014-2017) zijn de tarieven van de zwembaden, met uitzondering van de tarieven voor de zwemverenigingen, in 2015 met 3,3% gestegen, en ook in 2016 en 2017 zullen de tarieven met 3,3% stijgen. De eventuele effecten van de tariefsverhoging bij de zwembaden zullen we monitoren aan de hand van de bezoekerscijfers van de zwembaden. We gaan er vooralsnog van uit dat de bezoekersaantallen gelijk zullen blijven.
Door de inzet van schoolzwemmen ontstaat er een goede spreiding in tijd van het beschikbare zwemwater en is er minder piekbelasting op primetime. We ondersteunen actief de initiatieven met betrekking tot zelfbeheer in de zwembaden; In de wintermaanden is de exploitatie van zwembad de Krommerijn reeds in handen van een beheerstichting. De horeca van zwembad Fletiomare is uitbesteed aan de daar aanwezige zwemvereniging. In navolging op deze succesvolle en bewezen zelfbeheer initiatieven zoeken we in 2016 samen met een zwemvereniging naar een nieuwe invulling voor de horeca van zwembad de Kwakel. We doen dit vanuit een clubhuisgedachte maar hebben daarbij vanzelfsprekend oog voor de andere doelgroepen die het zwembad bezoeken.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.2.1 | Bezoekersaantal zwembaden | Telling UVO | 716.000 (2012) | 743.000 | 741.000 | 743.000 | 743.000 |
P1.2.2 | Lengte inschrijflijst voor instructiezwemmen | Telling UVO | 3-6 maanden (2014) | n.v.t. | 3-6 maanden | 2-5 | 0-3 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P1.2.1 Zwembaden | 9.148 | 9.108 | 9.230 | 9.230 | 9.230 | 9.332 |
Totaal lasten | 9.148 | 9.108 | 9.230 | 9.230 | 9.230 | 9.332 |
Baten | ||||||
P1.2.1 Zwembaden | 3.333 | 3.509 | 3.561 | 3.615 | 3.615 | 3.615 |
Totaal baten | 3.333 | 3.509 | 3.561 | 3.615 | 3.615 | 3.615 |
Saldo lasten en baten | 5.815 | 5.599 | 5.668 | 5.614 | 5.614 | 5.716 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 347 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 |
Geraamd resultaat | 5.468 | 5.478 | 5.548 | 5.494 | 5.494 | 5.596 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 1.1.1 Zwembaden
De lasten stijgen met 0,122 miljoen euro ten opzichte van 2015 onder andere door een technische wijziging in de kostenverdeling van de overhead. De baten stijgen met 0,052 miljoen euro door uitvoering van de extra tariefstijging uit de eindrapportage Taskforce Sport van maart 2014.
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
De onttrekking van 0,12 miljoen euro in 2016 is bedoeld voor de dekking van de kapitaallasten van gereedgekomen investeringen.
Plannen, ontwikkelen en exploiteren van voldoende kwalitatief goede voorzieningen
Utrechtse sportparken en sporthallen van goede kwaliteit
In stand houden van de kwaliteit van sportparken en atletiekbanen volgens de normen en eisen van het NOC*NSF
Handhaven van het kwaliteitsniveau van de sporthallen die ingericht zijn naar de normen en eisen van NOC*NSF
De Utrechtse sportinfrastructuur is in de afgelopen jaren in goede conditie gebracht. De kwaliteit van de sportvoorzieningen willen we in stand houden. We willen onze beschikbare sportaccommodaties zo efficiënt mogelijk benutten. Hiervoor gaan we verder met het uitvoering van de meerjaren huisvestingsplannen veldsport en binnensport. Deze plannen zijn samen met de VSU vormgegeven en afgestemd met de verenigingen. Voor de buitensportaccommodaties moet dit leiden tot de realisering van de taakstelling van 0,228 miljoen euro in 2017.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.3.1 | Bezettingsgraad buitenaccommodaties | Telling UVO | 77% (2008) | 78% | 78% | 79% | 81% |
E1.3.2 | Bezettingsgraad Binnenaccommodaties | Telling UVO | 59% (2008) | 63% | 64% | 65% | 67% |
Realiseren en renoveren van velden en de mogelijkheden benutten voor aanleg van nieuwe ondergronden
Exploitatie en beheer van vijftien sporthallen naar tevredenheid bezoekers
Jaarlijks renoveren en onderhouden we op planmatige wijze de sportvelden, atletiekbanen, sportgebouwen en de sporttechnische inventaris. In 2016 voeren we een inhaalslag uit vanwege uitgesteld onderhoud door vertraagde aanbestedingen. We borgen de kwaliteit van onze sportvoorzieningen door bij het onderhoud rekening te houden met duurzaamheid, sporttechnische normen en richtlijnen. We sluiten daarbij waar mogelijk aan op de intentieverklaring ‘Utrechtse Energie’ gericht op het ondersteunen en stimuleren van energiebesparing bij de sportaccommodaties. Doordat Utrecht op veel sportparken over kunstgras beschikt kunnen de accommodaties intensief gebruikt worden.
In het kader van efficiënt gebruik van sportparken gaan we in 2016 verder met de uitwerking van de plannen met daarbij extra aandacht voor de sportparken Vechtszoom en Zuilenselaan. Tevens worden de nieuwe gebruiksvoorwaarden maatschappelijk vastgoed geëvalueerd en worden richtlijnen voor vitale verenigingen opgesteld. We gaan verder met vermindering van de regeldruk. Hierbij onderzoeken we de mogelijkheid tot verruiming van de bestemmingen van een aantal sportaccommodaties om maatschappelijke initiatieven de ruimte te geven.
In 2016 zullen we uitvoering geven aan de pilot sporthal in zelfbeheer. Als dit succesvol is gaan we onderzoeken of dit op meer plekken opvolging kan krijgen. We komen met een nieuwe opzet van criteria voor de verdeling van de uren in de sporthallen. Dit doen we in nauwe samenwerking met de VSU en de gebruikers. Er wordt een nota van uitgangspunten opgesteld om een transparant en hanteerbaar systeem voor gebruikstarieven voor sportaccommodaties op te stellen. Gebruikstarieven voor verenigingen zullen, behalve de jaarlijkse indexering, niet eerder dan 2018 gewijzigd worden.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.3.1 | Sportoppervlak realisatie/ renovatie per jaar in m2 | Meting UVO | 62.000 (2008) | 60.500 | 69.700 | 70.000 | 70.000 |
P1.3.2 | Aantal sporthallen ingericht naar eisen NOC*NSF | Telling UVO | 14 (2008) | 15 | 16 | 16 | 17 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P1.3.1 Buitenaccommodaties | 8.913 | 10.141 | 10.282 | 10.112 | 10.112 | 10.213 |
P1.3.2 Binnenaccommodaties | 10.410 | 10.458 | 10.561 | 10.543 | 10.543 | 10.645 |
Totaal lasten | 19.323 | 20.599 | 20.843 | 20.655 | 20.655 | 20.858 |
Baten | ||||||
P1.3.1 Buitenaccommodaties | 1.436 | 1.391 | 1.394 | 1.396 | 1.396 | 1.396 |
P1.3.2 Binnenaccommodaties | 3.091 | 2.829 | 2.835 | 2.848 | 2.848 | 2.848 |
Totaal baten | 4.527 | 4.220 | 4.229 | 4.244 | 4.244 | 4.244 |
Saldo lasten en baten | 14.796 | 16.379 | 16.614 | 16.411 | 16.411 | 16.614 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 1.007 | 48 | 48 | 48 | 48 | 48 |
Onttrekking reserves | 1.804 | 1.974 | 1.724 | 1.385 | 1.385 | 1.385 |
Geraamd resultaat | 14.000 | 14.453 | 14.938 | 15.074 | 15.074 | 15.277 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 1.3.1: Buitenaccommodaties
De lasten stijgen met 0,141 miljoen euro ten opzichte van 2015 door onder andere toevoeging Leidsche Rijn-middelen voor de exploitatielasten en kapitaalasten van het sportpark Fletiomare Oost.
Prestatiedoelstelling 1.3.2: Binnenaccommodaties
De lasten stijgen met 0,103 miljoen euro ten opzichte van 2015 door onder andere toevoeging Leidsche Rijn-middelen voor de exploitatielasten van de sporthallen in Leidsche Rijn.
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
De toevoeging van 0,048 miljoen euro aan de reserve in 2016 is bedoeld voor toekomstige investeringen. De onttrekking van 1,385 miljoen euro in 2016 is bedoeld voor de dekking van de kapitaallasten van gereedgekomen investeringen. Daarnaast onttrekken we 0,339 miljoen euro aan de reserve aanloopverliezen Leidsche Rijn, conform de besluitvorming bij de Voorjaarsnota 2013.
Zoveel mogelijk Utrechters sporten en bewegen en vinden en ontwikkelen zo hun eigen talent
Meer Utrechters sporten en bewegen in een goede sportinfrastructuur bij verenigingen (vooral in de Krachtwijken)
Meer Utrechters vanaf zestien jaar doen regelmatig aan sport
Meer kinderen in Krachtwijken doen aan sport en zijn lid van een vereniging
Utrechters zijn tevreden over de sportvoorzieningen (gebruik en aanbod) in hun wijk en/of buurt
We blijven ons inzetten op het vergroten van de sportparticipatie, vooral in de Krachtwijken en bij mensen die nog weinig tot niet bewegen zoals ouderen, chronisch zieken, kinderen met een beperking of overgewicht. Samen sporten en bewegen draagt optimaal bij aan een gezonde leefstijl; aan fysieke en sociale gezondheid. Met vernieuwende sportconcepten willen we stimuleren dat sportaanbieders (voor hun) nieuwe doelgroepen aan het sporten en/of bewegen krijgen. Combinatiefunctionarissen laten kinderen/jongeren kennismaken met sporten en bewegen als onderdeel van een gezonde leefstijl en leiden hen toe naar structureel sport- en beweegaanbod. De buurtsportcoaches werken aan sportstimulering en activering in de wijk. We willen de samenwerking tussen de buurtteams en de buurtsportcoaches intensiveren. We stimuleren dat meer verenigingen vitaal zijn en blijven. Aansluitend op de visienotitie sport 2016-2020 ondersteunen we vitale verenigingen die zich extra maatschappelijk willen inzetten met Vitaal+, door het aanbieden/organiseren van specifiek (sport)aanbod. Hiermee wordt de maatschappelijke waarde van sport en de kracht van sport als middel optimaal benut. Ook de studentensport kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren. We zetten in op het efficiënter gebruik van sportparken. De wachtlijsten hockey worden teruggedrongen met het realiseren van nieuwe hockeyvelden op sportpark Rijnvliet. Voor wat betreft de wachtlijsten bij voetbal blijven we pupillen voetbal op zondag stimuleren. We overleggen we met alle betrokken partijen bij sportcentrum Olympos, onder andere voor het verbeteren van de stedelijke sportinfrastructuur, en het terugdringen van de wachtlijsten. Dit kan uitmonden in een convenant. In het kader van het LHBT-beleid komen er vertrouwenscontactpersonen binnen verenigingen, waarmee we bijdragen aan een veilig sportklimaat waarbinnen iedereen zichzelf kan zijn.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E2.1.1 | Sportdeelname ≥ 16 jaar | Utrecht Monitor | 68% (2009) | 71% | 70% | 71% | 72% |
E2.1.2 | Jeugdsportdeelname | Jeugdmonitor | 55% (2008) | 71% | 71% | 72% | 73% |
E2.1.2 | Noordwest | Jeugdmonitor | 67% (2008) | 74% | 74% | 75% | 76% |
E2.1.2 | Zuidwest | Jeugdmonitor | 62% (2008) | 69% | 69% | 70% | 71% |
E2.1.3 | Tevredenheid sportvoor-zieningen in de wijk | Utrecht Monitor | 51% (2008) | 60% | 63% | 65% | 65% |
Stimuleren en ondersteunen van vernieuwende concepten binnen sportverenigingen en sportinfrastructuur
Versterken van de samenwerking en activiteiten gericht op een grotere sportdeelname van de jeugd
Realiseren van een goed gebruik van sportvoorzieningen in wijk en/of buurt
- Het organiseren van sport- en beweegactiviteiten voor en door de jeugd met ondersteuning van combinatiefunctionarissen en buurtsportcoaches.
- Ondersteunen van bewonersinitiatieven op het gebied van beweeg- en sportactiviteiten en toeleiding naar georganiseerd en ongeorganiseerd sport- en beweegaanbod door Harten voor Sport.
- Onder voorbehoud van rijks financiering, bereiden we de nieuwe uitvraag voor combinatiefunctionarissen voor.
- Verder invulling geven aan buurtsportclubs door sportverenigingen en Harten voor Sport waarbij laagdrempelig sportaanbod voor jeugd en volwassenen wordt aangeboden.
- Met de partners in de stad, waaronder betrokken partijen bij sportcentrum Olympos, zoeken we creatieve oplossingen om wachtlijsten terug te dringen en op te lossen.
- Ondersteuning en begeleiding van minder vitale sportverenigingen door de VSU.
- Vitale sportverenigingen met maatschappelijke ambities worden begeleid door de VSU waardoor zij zich kunnen ontwikkelen tot Vitaal+ verenigingen.
- In samenwerking met gebruikers gaan we verder met de uitvoering van het plan Efficiënter gebruik sportparken.
- Het stimuleren van vernieuwend sport/beweegaanbod.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P2.1.1 | Verenigingen met vernieuwende sportconcepten | Meting VSU | 4 (2012) | 8 | 8 | 10 | 16 |
P2.1.2 | Scholarships / jeugd-kaderopleidingen | Meting VSU | 7 (2012) | 8 | 12 | 12 | 12 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P2.1.1 Sportdeelname ≥ 16 jaar | 999 | 991 | 898 | 823 | 823 | 823 |
P2.1.2 Jeugdsportdeelname | 1.558 | 994 | 995 | 995 | 995 | 995 |
P2.1.3 Sportvoorzieningen wijk/buurt | 2 | 150 | 156 | 156 | 156 | 156 |
Totaal lasten | 2.559 | 2.135 | 2.049 | 1.974 | 1.974 | 1.975 |
Baten | ||||||
P2.1.1 Sportdeelname ≥ 16 jaar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
P2.1.2 Jeugdsportdeelname | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
P2.1.3 Sportvoorzieningen wijk/buurt | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo lasten en baten | 2.559 | 2.135 | 2.049 | 1.974 | 1.974 | 1.975 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 2.559 | 2.135 | 2.049 | 1.974 | 1.974 | 1.975 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 2.1.1: Sportdeelname ≥ 16 jaar
Met ingang van 2016 dalen de lasten structureel met 0,1 miljoen euro door verwerking van de besluitvorming over de eindrapportage Taskforce Sport van maart 2014. In 2015 en 2016 is incidenteel 0,75 miljoen euro beschikbaar voor uitvoering van amendement A22/2014 ‘Pas op de plaats met stimuleringssubsidie Zondagvoetbal’.
Prestatiedoelstelling 2.1.2: Jeugdsportdeelname
Geen noemenswaardige financiële ontwikkelingen.
Prestatiedoelstelling 2.1.3: Sportvoorzieningen wijk/buurt
Geen noemenswaardige financiële ontwikkelingen.
Zoveel mogelijk Utrechters sporten en bewegen en vinden en ontwikkelen zo hun eigen talent
Utrechters met een beperking hebben voldoende mogelijkheden tot sporten
Meer mogelijkheden voor sporten voor mensen met een beperking
We zetten in op een passend sport- en beweegaanbod voor kwetsbare Utrechters en ouderen waarbij we samenwerken met partners in de domeinen Werk en Inkomen, Meedoen naar vermogen, Jeugd en Volksgezondheid en sportverenigingen.
Indicator | Bron | Nul-meting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E2.2.1 | Aantal verenigingen met specifiek sportaanbod | Consulent aangepast sporten | 23 (2012) | 32 | 34 | 36 | 38 |
Faciliteren en ondersteunen van initiatieven voor een breder sportaanbod voor mensen met een beperking
- We continueren het netwerk Utrecht ‘Sport op Maat’ (coördinatie door Harten voor Sport). Dit netwerk wordt vooral ingezet op het stroomlijnen van de keten van school, instelling, eerste en tweedelijnszorg en buurtteams naar geschikt sportaanbod.
- We zetten in op meer beweging voor ouderen zodat zij langer vitaal blijven en kunnen meedoen in de samenleving.
- We zetten in op samenwerking met de basiszorg, met als doel dat mensen blijven meedoen (sociale gezondheid) en gaan sporten/ bewegen (fysieke gezondheid).
- Onder voorbehoud van rijks financiering, bereiden we de nieuwe uitvraag voor buurtsportcoaches voor.
- We werken mee aan de doorontwikkeling van een applicatie (app) die de fysieke toegankelijkheid van sportaccommodaties inzichtelijk maakt. Sportaccommodaties waar knelpunten zijn, worden opgenomen in de het Meerjaren Perspectief Maatschappelijk Vastgoed.
- We voeren de subsidie sportverenigingen uit gericht op sportverenigingen met aanbod voor leden met een functiebeperking.
- We intensiveren de samenwerking met onze partners om sport als middel in te zetten bij activering en preventie.
Indicator | Bron | Nul-meting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P2.2.1 | Aantal verenigingen met (O)GGZ aanbod | Consulent aangepast sporten | 1 (2012) | 4 | 5 | 6 | 7 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P2.2.1 Sporten voor mensen met een beperking | 182 | 249 | 257 | 257 | 257 | 257 |
Totaal lasten | 182 | 249 | 257 | 257 | 257 | 257 |
Baten | ||||||
P2.2.1 Sporten voor mensen met een beperking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo lasten en baten | 182 | 249 | 257 | 257 | 257 | 257 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 51 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 131 | 249 | 257 | 257 | 257 | 257 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 2.2.1: Sporten voor mensen met een beperking
Geen noemenswaardige financiële ontwikkelingen.
Utrecht is een aantrekkelijke stad voor topsport, topsporters en topsporttalenten
Bevorderen van topsport – talentontwikkeling door het versterken van de topsport(infra)structuur en faciliteren van (top)sportevenementen
Meer samenwerking met partners bij de ontwikkeling van de topsport(infra)structuur en (top)sportevenementen in de stad
Breedtesport en topsport kunnen niet los van elkaar worden gezien. Het is een logische ontwikkeling dat meer verenigingen zich naast de breedtesport ook willen ontwikkelen tot een broedplaats voor talenten. Net zoals topsport werkt als vliegwiel voor breedtesport. Topsportevenementen bieden een podium waar talenten zich kunnen meten met de (inter)nationale top. Deze evenementen zijn belangrijk voor Utrecht, omdat zij zorgen voor een aantrekkelijke stad en een bijdrage leveren aan de sportieve, promotionele en economische ontwikkeling van de stad. Samenwerking is voor de ontwikkeling van topsport belangrijk. Door de samenwerking te zoeken en het delen van faciliteiten en kennis is er meer mogelijk. Het initiatief Topsportcorridor Utrecht Oost is daar een mooi voorbeeld van.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E3.1.1 | Aantal netwerkbijeenkomsten | Meting Sport | 5 (2013) | 5 | 4 | 5 | 5 |
Behouden en uitbreiden van (top)sportevenementen, ondersteunen van verenigingen, topsporters, topsporttalenten en vestiging talentcentra
We blijven actief betrokken bij het netwerk Kracht van Sportevenementen van de G5, ministerie van VWS, NOC*NSF en NBTC voor het opstellen van een landelijke agenda van internationale topsportevenementen, delen van kennis en uitvoeren van side-events. We organiseren lokaal het Platform Utrechtse topsportevenementen. Voor sportevenementen is er een (zeer) beperkt budget beschikbaar binnen de begroting Sport. Hiermee kunnen we een aantal aantrekkelijke (top)sportevenementen van verenigingen ondersteunen. We houden de agenda op voor mogelijke topsportevenementen up tot date. Voor (inter)nationale topsportevenementen zullen – overeenkomstig de Grand Départ – incidenteel voorstellen voor de financiering aan de gemeenteraad worden voorgelegd. De legacy van de Grand Départ wordt mede vormgegeven door de Assemblee: een netwerk van bedrijven en organisaties betrokken bij het sponsoren en ondersteunen van het Grand Départ. De Assemblee zien we als belangrijke partner voor onder meer het bepalen van de agenda van de stad voor grote evenementen op het terrein van sport, cultuur en kennis. We starten met de organisatie van het EK Vrouwenvoetbal 2017 voor speelstad Utrecht en het opzetten van de daaraan gekoppelde side events in samenwerking met de Utrechtse sportwereld. Op basis van de evaluatie van het kernsportbeleid wordt samen met de VSU en betrokken verenigingen een voorstel gemaakt voor de verdere ontwikkeling van het beleid op topsport en talentontwikkeling. De verenigingen met ambities op topsport, tot uiting komend in realistische plannen willen wij in 2016 blijven ondersteunen. Daarbij nemen we mee op welke wijze het beschikbare budget voor topsport en talentontwikkeling kan worden ingezet voor de betrokken verenigingen, regionale talent centra, en individuele begeleiding topsporters en talenten, etcetera. Het Nationaal Trainingscentrum Waterpolo blijven we ondersteunen. Het Nationaal Hockey Centrum komt in een volgende fase met de bouw van het nieuwe clubhuis met faciliteiten bij Kampong.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P3.1.1 | Ondersteuning topsporters | VSU | 75 (2013) | 75 | 75 | 75 | 35 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P3.1.1 Bevordering topsport | 4.880 | 939 | 957 | 865 | 865 | 872 |
Totaal lasten | 4.880 | 939 | 957 | 865 | 865 | 872 |
Baten | ||||||
P3.1.1 Bevordering topsport | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo lasten en baten | 4.863 | 939 | 957 | 865 | 865 | 872 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 31 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 4.831 | 939 | 957 | 865 | 865 | 872 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 3.1.1: Topsporttalentontwikkeling
Met ingang van 2016 stijgen de lasten structureel met 0,018 miljoen euro door een technische wijziging in de kostenverdeling van de overhead. Met ingang van 2017 dalen de lasten structureel met 0,092 miljoen euro door verwerking van de besluitvorming over de eindrapportage Taskforce Sport van maart 2014.
Beleidsnota's
Meerjarige beleidsvoornemens die zijn opgenomen in beleidsnota's, -visies of -kaders:
- Sportnota 2011 - 2016 (pdf, 1,9 Mb)
- Notitie professionalisering in Sport / Sport en bewegen in de buurt 2012 (pdf, 897 kB)
- Meerjaren Perspectief Utrechts Vastgoed, inclusief Meerjaren-nota kapitaalgoederen (pdf, 2 MB)
- Discussienotitie wachtlijsten sport (2013) pdf, 313 kB
- Eindrapportage Taskforce bezuinigingsvoorstellen Sport (pdf, 916 kB)
- Meerjaren Huisvestigingsplan Veldsport 2014-2020 (pdf, 256 kB)
- Meerjaren huisvestingsplan binnensport 2015-2020 (pdf, 368 kB)
- Utrecht Sport, de Utrechtse sportvisie op weg naar 2020 (pdf, 276 kB)