Openbare ruimte en groen
De openbare ruimte moet naar onze mening leefbaar, duurzaam en aantrekkelijk zijn voor bewoners, gebruikers en bezoekers van onze stad. Een buitenruimte die plaats biedt aan iedereen om te leven, om te gebruiken en om te genieten is wat wij nastreven.
lees meerDoelenboom
Doelstellingen
Bedragen zijn in duizenden euro'sDoelstelling 1
Openbare ruimte is veilig en functioneel
Subdoelstelling(en)
De openbare ruimte is heel, veilig en functioneel
Het afval- en hemelwater wordt veilig en milieuvriendelijk afgevoerd en de waterkwaliteit is goed
Doelstelling 2
Openbare ruimte is groen en schoon en nodigt uit tot ontmoeting
Subdoelstelling(en)
De buitenruimte is schoon en het groen is onderhouden
We richten het groen zo in dat aantrekkelijk en bereikbaar wordt
Afval wordt op efficiënte wijze gescheiden ingezameld om de klant van dienst te zijn en om in te zetten als grondstof
Openbare ruimte is veilig en functioneel
De openbare ruimte is heel, veilig en functioneel
In de openbare ruimte kan iedereen zich veilig verplaatsen en verblijven
De voorzieningen in de openbare ruimte slijten en hebben een beperkte levensduur. Met het onderhoud borgen we de levensduur zolang mogelijk. Als de levensduur minimaal is geworden, dan voeren we groot onderhoud (een investering) uit. Door vervanging of groot onderhoud komt er een voorziening die er weer uitziet als nieuw. En dat trekt de aandacht van bewoners. Door de kapitaalgoederen in de openbare ruimte te onderhouden blijven ze heel, veilig en functioneel en kunnen de gebruikers zich er veilig verplaatsen en verblijven.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.1.1 | Potentieel onveilige objecten in de openbare ruimte worden buiten werking gesteld, zodat iedereen zich veilig kan verplaatsen en verblijven | SW | 40 (2008) | 29 | 9 | 5 | 2 |
We werken achterstallig onderhoud weg aan de kapitaalgoederen
Ook in 2016 werken we elke dag aan wegen, bruggen, kades, muren, watergangen, groen, bomen, verkeersregelinstallaties, verlichting, landgoederen en begraafplaatsen. Door het prioriteringssysteem voor de vervangingen zijn er ook in 2016 enkele tientallen projecten in de openbare ruimte geselecteerd. Deze projecten zijn afgestemd met de wijken en andere programma’s om synergie en kostenbesparing in de uitvoering te bereiken en om overlast voor bewoners zo veel mogelijk te beperken. Een van de grotere projecten in 2016 is het groot onderhoud aan de Waterlinieweg. Een overlaging (twee nieuwe asfaltlagen) van een gedeelte van de rijbanen kan niet verder worden uitgesteld. Omdat dit een belangrijke verkeersader is, zal overlast niet voorkomen kunnen worden. Een beeldbepalend project is het vervangen van de beschoeiing aan de Oosterstroom. Het borgen van de veiligheid is hier de belangrijkste overweging.
Het project voor grootschalig onderhoud aan de historierijke werven en wal- en kluismuren in de binnenstad is flink op stoom gekomen. In 2016 gaan we hiermee verder. Waar mogelijk behouden we de bomen op de wal- en kluismuren of vervangen we ze.
In het kader van de verbetering van de woonomgeving wordt een groot aantal woonstraten aangepakt. Op basis van het bomenbeleid worden bomen gesaneerd en vervangen we de bomen die een armoedig beeld geven. Ook passen we groeiplaatsverbetering toe. Dit gebeurt in combinatie met de aanpak van overlast door boomwortelopdruk, herstraten en – waar nodig – vervanging van riolering. Een voorbeeld hiervan is de aanpak van de Bilitonkade na jaren van oplappen. Daar voeren we complete herstrating uit waarbij we rekening houden met ernstige boomwortelopdruk, het behoud van de monumentale boomstructuur en wijkwensen.
Voor het vergroten van de verkeersveiligheid vervangen we in 2016 relatief veel verkeersregelinstallaties die aan het einde van hun levensduur zijn en vernieuwen we delen van de openbare verlichting in combinatie met de uitvoering wegenprojecten en vervanging van de riolering.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.1.1 | Omvang achterstallig onderhoud (€ miljoen) | SW | 195 (2007) | n.v.t. | 95 | 94 | 90 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P1.1.1 Achterstallig onderhoud wegwerken | 59.417 | 50.754 | 52.411 | 41.435 | 45.569 | 46.433 |
Totaal lasten | 59.417 | 50.754 | 52.411 | 41.435 | 45.569 | 46.433 |
Baten | ||||||
P1.1.1 Achterstallig onderhoud wegwerken | 7.453 | 4.482 | 4.399 | 4.399 | 4.399 | 4.399 |
Totaal baten | 7.453 | 4.482 | 4.399 | 4.399 | 4.399 | 4.399 |
Saldo lasten en baten | 51.963 | 46.273 | 48.013 | 37.036 | 41.170 | 42.034 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 4.000 | 4.590 | 4.000 | 4.000 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 2.881 | 191 | 8.000 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 53.082 | 50.672 | 44.013 | 41.036 | 41.170 | 42.034 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 1.1.1 Achterstallig onderhoud wegwerken
Ten opzichte van de Rekening 2014 zien we een lagere lastenbegroting in 2015 van 8,7 miljoen euro. Onderdeel van de realisatie 2014 zijn de asbestsaneringskosten van 2,6 miljoen euro en afgeronde projecten in 2014 van 2,9 miljoen euro die al in 2013 waren opgestart, zie hiervoor ook de onttrekking aan de reserves. Tevens is in verband met het zachte winterweer voor 0,6 miljoen euro vooruitgewerkt op de programmering 2015. Daarnaast hebben we in 2014 nog een aantal projecten uitgevoerd waarvoor subsidies zijn ontvangen, dit leidt tot hogere lasten en baten in 2014 van 3,0 miljoen euro. Het restant aan lagere lasten in 2015 van 0,6 miljoen euro wordt grotendeels veroorzaakt door de incidenteel ingeboekte inkooptaakstelling, 2015-2019, en de structurele taakstelling op beleid. In het ‘Coalitieakkoord’ is een bedrag van 1 miljoen euro, structureel vanaf 2015, beschikbaar gesteld om achterstallig onderhoud bij de kapitaalgoederen weg te werken. In de begroting van 2015 is incidenteel 0,8 miljoen euro toegekend om de bodemsanering van de Vechtoevers te financieren. Tevens is in 2015 de lastenbegroting incidenteel verlaagd met 0,6 miljoen euro om het resultaat 2014 van 0,6 miljoen euro te financieren waarvoor in 2014 is ‘vooruitgewerkt’ op de programmering 2015. De restant toename in de lasten in 2016 van 1,6 miljoen euro ten opzichte van 2015 is enerzijds het gevolg van de toegekende loon-en prijsindexering van 0,7 miljoen euro, anderzijds is er een toename van 1,0 miljoen euro als gevolg van de uitbreiding van het areaal in de bestaande stad en Leidsche Rijn, waaronder de Stadsbaantunnel. Het restant van 0,1 miljoen euro wordt veroorzaakt door diverse kleinere aanpassingen. Bij de Voorjaarsnota 2013 is de terugbetaling van de crisisimpuls, van 4 miljoen euro per jaar, voor de jaren 2013 tot en met 2016 gerepareerd. De laatste terugbetaling in 2017 is niet gerepareerd en leidt tot een lagere lastenbegroting van 4 miljoen euro in 2017. Ten behoeve van het project wal- en kluismuren wordt jaarlijks de cashflow bekeken. De afronding van het project wordt vanaf 2016 gefinancierd uit de opgebouwde projectreserve. In 2016 is hier 8 miljoen euro voor begroot in de lasten waar een even grote onttrekking aan de projectreserve tegenover staat. Bij de Programmabegroting 2017 zullen de lastenbegroting en de benodigde onttrekking in 2017 uit de projectreserve worden opgenomen. De daling van de lasten in 2017, van 12 miljoen euro ten opzichte van 2016, wordt veroorzaakt door de hiervoor genoemde 4 en 8 miljoen euro, daar tegenover staat een stijging van 1 miljoen euro als gevolg van de uitbreiding van het areaal in de bestaande stad en Leidsche Rijn, waaronder de Stadsbaantunnel. Bij de Voorjaarsnota 2014 is besloten een incidentele inkooptaakstelling in te boeken voor de jaren 2015 tot en met 2018, in 2019 valt deze ‘weg’ en leidt tot een hogere lastenbegroting naast de toevoeging aan de begroting van de areaaluitbreiding. Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves De toevoegingen aan de reserves 2015-2017 (en eerdere jaren vanaf 2011) betreft de aflossing van de crisisimpuls aan de algemene dekkingsreserve. In de begroting 2015 is tevens als toevoeging aan de reserves meegenomen de hiervoor genoemde terugbetaling van 0,6 miljoen euro van het resultaat 2014 aan de algemene dekkingsreserve.
De onttrekking aan de reserves in 2016 van 8 miljoen euro betreft de al genoemde onttrekking aan de projectreserve ten behoeve van de begrote lasten 2016 voor het project wal- en kluismuren.
Openbare ruimte is veilig en functioneel
Het afval- en hemelwater wordt veilig en milieuvriendelijk afgevoerd en de waterkwaliteit is goed
Een goed functionerend rioolstelsel
Door het rioolstelsel goed te beheren en te onderhouden zorgen we ervoor dat het afvalwater veilig wordt ingezameld en afgevoerd, zonder risico’s voor de volksgezondheid en het milieu. Het voorkomen van wateroverlast is de komende jaren het belangrijkste doel.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.2.1 | Het aantal keer per jaar dat wateroverlast optreedt door het onvoldoende functioneren van het gemeentelijke hemelwater- en/of ontwateringssysteem | SW | 64 (2012) | 140 | 72 | 50 | < 50 |
Vervangen en re-linen van 5 km riolering per jaar
Een belangrijk onderdeel van deze strategie is het jaarlijks relinen (aanbrengen nieuwe inwendige constructie) of vervangen van ongeveer vijf kilometer verouderde of slecht functionerende riolering. Deze vindt plaats in De Meern (onder andere Zonstraat, Meentweg (gedeeltelijk), Pr. Irenelaan, Pr. Beatrixlaan, Pr. Margrietlaan, Melkmeisjes en Gouvernantelaan en Veldhuizen (Heenplat, St. Jansplaat, Hofmansplaat, Noorderplaat en Catharinaplaatjes (gedeeltelijk). Hier wordt gelijktijdig ook 2,5 kilometer drainage aangelegd om de bestaande grondwateroverlast te verminderen. Daarnaast vervangen we de riolering in Vleuten (Schoolstraat (gedeeltelijk), Stationsstraat en Bottensteinweg), in het Spinozaplantsoen, Petemoedrslaan , Vinkertlaan, E. Zoudenbalchstraat (gedeeltelijk),
P. van Vianenstraat, W. Hedastraat, Pr. Irenelaan (gedeeltelijk), Queeckhovenplein (gedeeltelijk), Vechtensteinlaan (gedeeltelijk), Weerensteinlaan, Oppenheimplein (gedeeltelijk), Jongeriusstraat, D. van Steenstraat, Verheulstraat, Zijlstraat, P. Nieuwlandstraat (gedeeltelijk), J. van Galenstraat (gedeeltelijk), Goedestraat, Choorstraat, en Nieuwravenstraat. Waar nodig nemen we gelijktijdig met de rioolvervanging maatregelen om de ontwatering te verbeteren. We werken in 2016 samen met eigenaren van souterrainwoningen in Lombok en de Zeeheldenbuurt aan maatregelen om de kans op wateroverlast te verminderen. En in nauw overleg met het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden nemen we maatregelen om de wateroverlast bij de Kantonnaleweg in Lage weide te verminderen.
Naast de geplande rioolvervangingen worden in 2016 diverse grote rioolgemalen gerenoveerd (onder andere Rio Brancodreef en Kanaalweg). Ook voeren we de laatste maatregelen uit van het maatregelenpakket in het Verbreed rioleringsplan 2011-2014 om de lozingen op het oppervlaktewater vanuit de riolering terug te dringen. Een onderdeel is de realisatie van één bergbezinkbassin ter hoogte van de Rijnkade (Binnenstad). We gaan op beperkte schaal door met het afkoppelen van verhard oppervlak, voornamelijk in samenwerking met diverse herontwikkelingsprojecten in de (kracht)wijken.
Om de watergangen goed te laten functioneren en de waterkwaliteit te verbeteren gaan we door met het samen met Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden uitvoeren van de gezamenlijk opgestelde wijkwaterplannen. Nadat we in 2015 de singels in Overvecht hebben voorzien van natuurvriendelijke oevers, gaan we dat in 2016 doen bij de Groene Kop en aan de westzijde van de Vecht ten noorden van de Rodebrug.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.2.1 | Jaarlijks vijf kilometer relinen/vervangen | SW | 5 km (2009) | 5,5 km | 4,5 km | 5 km | 5 km |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P1.2.1 Vervangen en relinen van vijf kilometer riolering | 30.696 | 31.281 | 30.070 | 30.017 | 30.032 | 30.032 |
Totaal lasten | 30.696 | 31.281 | 30.070 | 30.017 | 30.032 | 30.032 |
Baten | ||||||
P1.2.1 Vervangen en relinen van vijf kilometer riolering | 37.944 | 37.176 | 38.333 | 38.333 | 38.333 | 38.333 |
Totaal baten | 37.944 | 37.176 | 38.333 | 38.333 | 38.333 | 38.333 |
Saldo lasten en baten | -7.248 | -5.896 | -8.263 | -8.316 | -8.302 | -8.302 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 1.899 | 2.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | -8.147 | -7.696 | -8.263 | -8.316 | -8.302 | -8.302 |
Bedragen zijn in duizenden euro’s.
Financiële toelichting.
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 1.2.1 Vervangen en relinen van vijf kilometer riolering
De hierboven genoemde begrotingsbedragen zijn conform de uitgangspunten in het Verbreed gemeentelijk rioleringsplan (VGRP 2011-2015) en het Plan Gemeentelijke Watertaken Utrecht (2016-2019). In de begroting 2015 is een deel uit de egalisatiereserve voor een bedrag van 1,8 miljoen euro, ingezet om geactiveerde investeringen versneld af te lossen. Hierdoor zijn de lasten en onttrekkingen in 2015 hoger dan in de jaren erna. De lasten en baten vanaf 2016 zijn vastgesteld conform de uitgangspunten in het Plan Gemeentelijke Watertaken Utrecht 2016-2019.
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Naast de al genoemde onttrekking van 1,8 miljoen euro wordt in 2015 nog 1,0 miljoen euro onttrokken aan de egalisatiereserve om toe te voegen aan de algemene dekkingsreserve ter aflossing van de crisisimpuls uit 2009. Dit betreft de laatste tranche.
Openbare ruimte is groen en schoon en nodigt uit tot ontmoeting
De buitenruimte is schoon en het groen is onderhouden
De buitenruimte is schoon en het groen is netjes onderhouden
Het gebruik van de openbare ruimte is voortdurend in beweging. Hierbij blijft de gebruiksdruk op de openbare ruimte onverminderd stijgen. Met de gemeenteraad is een onderhoudsnorm voor groen en schoon afgesproken. Om te bepalen of deze gehaald wordt, laten we de openbare ruimte meerdere keren per jaar schouwen door onafhankelijke experts. Om de afgesproken norm in 2016 te halen, moeten we voortdurend grote inspanningen leveren. Een efficiëntere bedrijfsvoering draagt hieraan bij. Invloed van gebruikers van de openbare ruimte op het beheer en onderhoud van de openbare ruimte is niet meer weg te denken en zal de komende jaren verder toenemen. Utrecht maken we samen: het beheer en onderhoud van de openbare ruimte pakken we daarom steeds vaker op met bewoners, ondernemers en bezoekers.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E2.1.1 | Waardering bewoners schone openbare ruimte minimaal 6,0 | Bewoners-enquête | 6 (1996) | 6,6 | 6,5 | 6,0 | 6,0 |
Schoonhouden van de openbare ruimte
De kwaliteit op het gebied van schoon voldoet de afgelopen jaren gemiddeld aan de afgesproken norm (maximaal 10% van de gemeten punten scoort lager dan voldoende). In de binnenstad en een aantal winkelcentra zetten we met ingang van 2016 met structurele middelen de extra inspanningen voort om een hoger niveau (7) schoon te realiseren. Naast de binnenstad en winkelcentra, vragen ook de parken vaker speciale aandacht, vanwege het steeds intensievere gebruik. Actieve en betrokken bewonersgroepen leveren hieraan een grote bijdrage door mee te werken en mee te denken over geschikte maatregelen. Speciale aandacht krijgt de vervuiling van de parken bij mooi weer. Met Nederland Schoon en Utrecht Natuurlijk zetten we in 2016 in op bewustwording: op enkele scholen starten we pilots met voorlichting, materialen om zwerfvuil aan te pakken en inzicht geven in de schoonmaakwerkzaamheden van de gemeente. Het streven is dat scholen zelf gaan bijdragen aan een schone schoolomgeving. De succesvolle werkwijze (ploegendienst, weekenddienst) die we sinds twee jaar in de binnenstad toepassen, rollen we waar nodig stapsgewijs uit naar de andere gebieden van de stad. De verwachting is dat dit substantieel bijdraagt aan de belangrijke ambitie van een schone openbare ruimte: de openbare ruimte is ten slotte het visitekaartje van de stad. Ook hier maken we Utrecht samen, dus blijven we investeren in manieren om bewoners, ondernemers en bezoekers meer te betrekken bij het schoon houden/maken van de openbare ruimte.
Onderhouden van het groen
Het onderhouden van het groen bestaat onder andere uit het maaien van gras, het snoeien van bomen en struiken en het verwijderen van onkruid. Vergroening en het verhogen van de kwaliteit van het groen staan nog steeds hoog op de agenda van bewoners van de stad. Bewonersinitiatieven kunnen hieraan een impuls geven. Ondersteuning om dergelijke initiatieven van de grond te laten komen, heeft dan ook onze prioriteit.
Handhaven algemene regelgeving en voorschriften vergunningen
Correct gebruik draagt bij aan een openbare ruimte die er schoon en netjes onderhouden uitziet. Om dat gebruik correct te laten verlopen verlenen we vergunningen en zetten de toezichthouders en boa's in voor toezicht en handhaving op naleving van vergunningen en regels voor het gebruik van de openbare ruimte. De prioritering van de inzet van toezicht en handhaving in de openbare ruimte wordt nader uitgewerkt in het handhavingsprogramma 2016.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P2.1.1 | % scores schoon onder zes | Technische schouw | 5 (2008) | 1,5 | 1,4 | 10 | 10 |
P2.1.2 | % scores groen onder zes | Technische schouw | 10 (2008) | 2,1 | 1,7 | 10 | 10 |
P2.1.3 | Gegronde bezwaren maximaal 1% | JZ | 1% (2012) | 1% | <1% | <1% | <1% |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P2.1.1 Schoonhouden van de openbare ruimte | 15.753 | 15.159 | 15.673 | 15.673 | 15.673 | 16.144 |
P2.1.2 Onderhouden van het groen | 17.701 | 13.425 | 13.768 | 13.901 | 14.067 | 13.972 |
P2.1.3 Handhaven van de algemene regelgeving en voorschriften van vergunningen | 2.839 | 2.982 | 3.207 | 3.207 | 3.206 | 3.208 |
Totaal lasten | 36.294 | 31.567 | 32.649 | 32.781 | 32.946 | 33.324 |
Baten | ||||||
P2.1.1 Schoonhouden van de openbare ruimte | 353 | 89 | 89 | 89 | 89 | 89 |
P2.1.2 Onderhouden van het groen | 418 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
P2.1.3 Handhaven van de algemene regelgeving en voorschriften van vergunningen | 4.202 | 4.680 | 4.912 | 5.092 | 5.092 | 5.092 |
Totaal baten | 4.973 | 4.770 | 5.002 | 5.182 | 5.182 | 5.182 |
Saldo lasten en baten | 31.321 | 26.796 | 27.646 | 27.599 | 27.764 | 28.142 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 261 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 31.060 | 26.796 | 27.646 | 27.599 | 27.764 | 28.142 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 2.1.1: Schoonhouden van de openbare ruimte
Bij de Voorjaarsnota 2015 is besloten om de motie ‘Schoon in de binnenstad’ vanaf 2016 structureel te maken. Vanaf 2016 is er structureel 0,5 miljoen euro beschikbaar om de binnenstad en een aantal winkelcentra schoon te houden op niveau 7. De toename in de lasten in 2016 van 0,5 miljoen euro ten opzichte van 2015 is enerzijds het gevolg van de toegekende loon-en prijsindexering van 0,2 miljoen euro, anderzijds is er een toename van 0,3 miljoen euro als gevolg van de uitbreiding van het areaal in de bestaande stad en Leidsche Rijn. De baten in 2014 betreffen een groot aantal incidentele kleine opdrachten die vanwege het incidentele karakter niet zijn opgenomen in de meerjarenbegroting.
Prestatiedoelstelling 2.1.2: Onderhouden van het groen
Per 1 januari 2015 is het onderdeel natuur en milieu communicatie (NMC van Stadswerken verzelfstandigd naar de Stichting’ Utrecht Natuurlijk’, dit leidt vanaf 2015 tot een lagere lastenbegroting van ruim 4,2 miljoen euro. De toename van de lasten in 2016van 0,3 miljoen euro wordt veroorzaakt door toegekende loon- en prijsindexering en areaaluitbreiding bestaande stad en Leidsche Rijn. De baten in 2014 betreffen een groot aantal incidentele kleine opdrachten, ook voor NMC, die vanwege het incidentele karakter niet zijn opgenomen in de meerjarenbegroting.
Prestatiedoelstelling 2.1.3: Handhaven van de algemene regelgeving en voorschriften van vergunningen
De verhoging van de lasten komt grotendeels voort uit de gemeentelijke bijdrage van 0,3 miljoen euro voor proces-verbalen, ‘Mulderbonnen’ en strafbeschikkingen in de Openbare Ruimte, conform besluitvorming uit de Voorjaarsnota 2015. Conform gemeld en besloten bij de Voorjaarsnota 2014 blijven de opbrengsten uit reclame in de openbare ruimte in 2015 en 2016 wat achter, in 2017 zijn de baten op het gewenste niveau.
Openbare ruimte is groen en schoon en nodigt uit tot ontmoeting
We richten het groen zo in dat aantrekkelijk en bereikbaar wordt
Een aantrekkelijke en voor iedereen bereikbare groene leefomgeving in en om Utrecht
Een gezonde groene stad, zodat Utrecht aantrekkelijk is en blijft om te wonen, te werken en te recreëren. Attractieve blauwgroene routes in en vanuit de stad naar het buitengebied nodigen mensen uit tot actieve recreatie. Ze bieden kansen voor duurzaam toerisme, waarbij we cultuurhistorische waarden combineren met blauwgroene kwaliteit. Stedelijk groen is de integrale opgave en kent vernieuwende aanpakken, waarbij we gebruik maken van de ideeën, inzet en de expertise van bewoners en lokale ondernemers.
Indicator | Bron | Nul-meting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E2.2.1 | Tevredenheid met buurtgroen | Inwoners-enquête | 66% (2010) | 65% | 69% | 70% | 72% |
E2.2.2 | Tevredenheid parken | Inwoners-enquête | 72% (2010) | 75% | 76% | 77% | 79% |
Ontwikkelen van een aantrekkelijke groene leefomgeving dicht bij huis met ruimte voor stadsnatuur
Het Groenstructuurplan Utrecht (2007) zorgt ervoor dat het in onze groeiende stad voldoende groen aanwezig is. Het is een samenhangend netwerk van parken en groengebieden om de stad. De nadruk ligt op de blauwgroene verbindingen voor mens en dier tussen stadsparken en onze grote groengebieden om de stad. Uitvoering loopt via de jaarsneden van het meerjaren groenprogramma. In de jaarsnede 2016 ontwikkelen we deze blauwgroene verbindingen langs het Amsterdam-Rijnkanaal, Merwedekanaal, De Vecht, Overvecht – Noorderpark, LR-Haarzuilens en LR-IJsselbos.
Voor de kwaliteitsverbetering voor het groen in de stad dragen we bij aan bewonersinitiatieven. In 2016 verbeteren we het Nifterlakenplantsoen (Zuilen), Ringpark Dichterswijk, buurtmoestuin Nijevelt (De Meern) , de Oosterspoorbaan, groenstructuur Maarschalkerweerd (Oost) en de Lunettendriehoek (Zuid). In Leidsche Rijn verbeteren we de inrichting van het Amaliapark. In de woonbuurten voeren we de wijkgroenplanprojecten uit van West, Binnenstad, Vleuten-De Meern en Leidsche Rijn. Ook realiseren we een aantal projecten die de stedelijke bomenstructuur verbeteren.
Specifiek voor stadsnatuur voeren we projecten uit binnen het Groene Web, een ecologisch netwerk voor planten en dieren. In 2016 bekijken we met bewoners waar in de stad we het leefgebied van kwetsbare wilde bijensoorten kunnen verbeteren. Onze binnenstadsingel wordt bloemrijker gemaakt. We plaatsen nestpalen voor ooievaars langs de Kromme Rijn. In Leidsche Rijn versterken we de populatie rugstreeppadden door de aanleg van een poel. Om de kolonies gierzwaluwen in de stad te versterken hangen we samen met gebouweigenaren extra nestkasten op.
In samenwerking met Provincie Utrecht, Utrechts Landschap en De Bilt vergroten we het leefgebied voor reeën door de aanleg van faunapassage Biltse Rading (Noordoost).
Het dierenwelzijnsbeleid is gebaseerd op het geactualiseerde dierenwelzijnsbeleid (‘kaderbrief dierenwelzijn 2015’), dat in maart 2015 is vastgesteld. We werken samen met de Dierenbescherming aan de uitvoering van dierenwelzijnsactiviteiten die onder de verantwoordelijkheid van de gemeente plaatsvinden. In lijn met ‘kaderbrief dierenwelzijn’ versterken we de samenhang tussen dierenwelzijnsbeleid en breed ecologisch beleid. Wij werken verder aan de aanpak ‘Diervriendelijk bouwen’. Dit is een complex project waarbij vele stakeholders zijn betrokken, zoals ministeries, provincie en initiatiefnemers (ruimtelijke ontwikkeling).
Ontwikkelen van het groen en recreatiemogelijkheden om de stad
Wij doen mee in de gemeenschappelijke regelingen voor het beheer en onderhoud van de recreatiegebieden rondom onze stad samen met onze buurgemeenten en Provincie. Dit geldt voor het Recreatieschap De Stichtse Groenlanden en het Plassenschap Loosdrecht. Samen ontwikkelen en stimuleren we het afronden van de aanleg van nieuwe recreatiegebieden aan de stadsgrenzen , zoals Haarzuilens en het Hollandse IJssel. Uit de Utrechtmonitor blijkt dat de nieuwe recreatiegebieden steeds meer worden bezocht.
Indicator | Bron | Nul-meting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P2.2.1 | Negen hoofdroutes naar groengebieden aangelegd | MGP2014 | 0 (2010) | 0% | 40% | 50% | 100% |
P2.2.2 | In goede uitvoering van de gemeenschappelijke regelingen is het beheer en onderhoud van de recreatiegebieden om de stad verzorgd | Regeling | 100% (2010) | 100% | 100% | 100% | 100% |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P2.2.1 Ontwikkelen van een aantrekkelijke groene leefomgeving dicht bij huis met ruimte voor stadsnatuur. | 5.637 | 3.310 | 2.230 | 2.230 | 2.230 | 2.230 |
P2.2.2 Ontwikkelen van het groen en recreatiemogelijkheden om de stad | 943 | 1.140 | 1.041 | 1.041 | 1.041 | 1.041 |
Totaal lasten | 6.579 | 4.450 | 3.271 | 3.271 | 3.271 | 3.271 |
Baten | ||||||
P2.2.1 Ontwikkelen van een aantrekkelijke groene leefomgeving dicht bij huis met ruimte voor stadsnatuur | 2.359 | 950 | 0 | 0 | 0 | 0 |
P2.2.2 Ontwikkelen van het groen en recreatiemogelijkheden om de stad | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 2.359 | 950 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo lasten en baten | 4.221 | 3.500 | 3.271 | 3.271 | 3.271 | 3.271 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 207 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 4.221 | 3.293 | 3.271 | 3.271 | 3.271 | 3.271 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling P2.2.1: Ontwikkelen van en aantrekkelijke groene leefomgeving in de stad
In 2015 zijn de lasten en baten 0,950 miljoen euro hoger door een aantal incidentele projecten (fietsbrug de Gagel, Groene Buffer en Toekomstvisie Amelisweerd) die door subsidies worden gedekt.. De projecten en werkzaamheden die betrekking hebben op dit werkgebied worden gepland en aangestuurd vanuit het Meerjaren Groen Programma.
Uit het resultaat van 2014 is 0,108 miljoen euro overgeheveld naar 2015 ter dekking van de extra bodemkosten voor het project Amelisweerd; hierdoor zijn in 2015 de lasten en de onttrekking uit de algemene dekkingsreserve ieder 0,108 miljoen euro hoger. Door overige kleine aanpassingen dalen de lasten vanaf 2016 structureel met 0,022 miljoen euro.
Prestatiedoelstelling P2.2.2: Ontwikkelen van het groen en recreatiemogelijkheden om de stad
Bij de Voorjaarsnota 2013 is besloten om 0,150 miljoen euro structureel vanaf 2015 te bezuinigen op verbonden partijen in het programma. In 2014 is hiervan reeds 0,099 miljoen euro gerealiseerd, dit is een structurele aanpassing, naar verwachting zal vanaf 2017 de volledige bezuiniging zijn gerealiseerd. Het voordeel uit 2014 van 0,099 miljoen euro wordt in de begroting 2015 gereserveerd voor de overgangsperiode 2015 en 2016. Hierdoor zijn incidenteel in 2015 zowel de lasten als de onttrekking uit de algemene dekkingsreserve 0,099 miljoen euro hoger.
Openbare ruimte is groen en schoon en nodigt uit tot ontmoeting
Afval wordt op efficiënte wijze gescheiden ingezameld om de klant van dienst te zijn en om in te zetten als grondstof
Het afval wordt in toenemende mate gescheiden ingezameld
De komende jaren wordt in heel Utrecht Het Nieuwe Inzamelen ingevoerd en de inzameling met zakken verder afgebouwd. Hiertoe creëren we meer mogelijkheden voor de burger om het afval gescheiden aan te bieden. Dit doen we klantvriendelijk en doelgericht, waarmee we het milieubewustzijn en het scheidingsgedrag van bewoners willen stimuleren. Op deze manier zal de hoeveelheid restafval afnemen tot 245 kilogram per inwoner in 2016. De betere faciliteiten in combinatie met een gerichte communicatiecampagne, resulteren daarnaast in een gemiddeld rapportcijfer van een 7,0.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie | Doelstelling | Doelstelling | |
---|---|---|---|---|---|---|
E2.3.1 | Tevredenheid over de afvalinzameling (cijfer) | Bewonersenquête | 6,8 (2014) | 6,8 | 7,0 | 7 |
E2.3.1 | Restafval per inwoner (kg) | Weeggegevens | 256 (2013) | 250 | 245 | 235 |
Het afval ophalen en de infrastructuur daarvoor versterken
- We nemen een aantal maatregelen om afvalscheiding te stimuleren. Deze maatregelen zijn:
- In 2016 worden de wijken Noordoost en een deel van Leidsche Rijn op het niveau van Het Nieuwe Inzamelen gebracht. De zakkeninzameling in Utrecht wordt verder vervangen door ondergrondse containers in de wijk Noordoost. Beide maatregelen zijn onderdeel van het 4-jarenprogramma om de inzameling van afval en grondstoffen verder te verbeteren en te mechaniseren. Het doel van Het Nieuwe Inzamelen is om de hoeveelheid restafval te laten afnemen, bij de laagbouw tot 150 kg per inwoner per jaar in 2018.
- Het serviceniveau en de bedrijfsvoering van Het Nieuwe Inzamelen wordt verder geoptimaliseerd door een proef met het slimmer inzamelen van afval op basis van de vullingsgraad van de ondergrondse containers. Op deze manier wordt het aantal meldingen over ondergrondse containers geminimaliseerd en de efficiency van inzameling gemaximaliseerd.
- We zetten een meerjarige ‘stadsbrede’ en een ‘project- en wijkgericht’ communicatie- en participatietraject uit onder één gezamenlijke paraplu: Samen halen we eruit wat erin zit: Afval scheiden loont! Bewoners en bedrijven worden daarbij eerder betrokken bij de ambitie van Utrecht om van afval grondstof te maken waar te maken.
- In samenwerking met onder andere de G4 en het ministerie van Infrastructuur en Milieu wordt het onderzoek naar afvalscheiding in de hoogbouw verder geconcretiseerd met pilots in de deelnemende gemeenten. Ook in Utrecht zullen bij enkele hoogbouw blokken, proeven gaan plaatsvinden om de afvalscheiding hier verder omhoog te brengen. Het resultaat van het onderzoek moet leiden tot duurzame gedragsverandering bij inwoners van hoogbouw woningen en minder restafval.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie | Doelstelling | Doelstelling | |
---|---|---|---|---|---|---|
P2.3.1 | Percentage laagbouwaansluitingen aangesloten op voorzieningen-niveau van Het Nieuwe Inzamelen | Projectplanning | 6% (2013) | 9% | 51% | 100% |
P2.3.1 | Percentage huisaansluitingen dat gebruik maakt van zakkeninzameling | Projectplanning | 41% (2013) | 36% | 29% | 11% |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P2.3.1 Het afval ophalen en de infrastructuur daarvoor versterken | 31.033 | 31.730 | 31.596 | 31.986 | 31.986 | 31.989 |
Totaal lasten | 31.033 | 31.730 | 31.596 | 31.986 | 31.986 | 31.989 |
Baten | ||||||
P2.3.1 Het afval ophalen en de infrastructuur daarvoor versterken | 39.673 | 39.317 | 40.460 | 41.392 | 41.392 | 41.392 |
Totaal baten | 39.673 | 39.317 | 40.460 | 41.392 | 41.392 | 41.392 |
Saldo lasten en baten | -8.640 | -7.587 | -8.864 | -9.405 | -9.405 | -9.402 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 232 | 1.354 | 526 | 3 | 3 | 3 |
Geraamd resultaat | -8.872 | -8.941 | -9.390 | -9.408 | -9.408 | -9.405 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 2.3.1: Het afval ophalen en de infrastructuur daarvoor versterken
De stijging van de baten in 2016 van 1,1 miljoen euro wordt grotendeels veroorzaakt door indexering van het tarief afvalstoffenheffing en een toename van het aantal huishoudens dat heffing is verschuldigd. Voor 2017 en volgende jaren zijn de baten met 0,9 miljoen euro verhoogd conform de stijging van de structurele lasten en het vervallen van de onttrekking aan de reserve.
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
In 2015 heeft een onttrekking aan de reserve van 1,4 miljoen euro plaatsgevonden om de kosten van de ingevoerde afvalstoffenbelasting te dekken en het tarief met 5% te kunnen laten dalen. In 2016 is een onttrekking aan de reserve van 0,5 miljoen euro begroot om het tarief voor de heffing met niet meer dan de index te laten stijgen. Over eventuele onttrekkingen aan de egalisatiereserve in 2017 en verder wordt jaarlijks bij de tariefopstellingen conform besluitvorming voorjaarsnota incidenteel beslist.
Beleidsnota's
Meerjarige beleidsvoornemens die zijn opgenomen in beleidsnota's, -visies of -kaders:
- Nota Onderhoud kapitaalgoederen openbare ruimte 2016-2019 (pdf, 2.5 MB)
- Plan Gemeentelijke Watertaken Utrecht 2016-2019 (pdf, 13 MB)
- Groenstructuurplan (pdf, 1,2 MB)
- Meerjarenplanning Groenplanning 2014-2017 (pdf, 3.7 MB)
- Beleidsnota Afval is grondstof 2015-2018 (pdf, 1 MB)