Onderwijs
Iedere Utrechtse leerling heeft optimale kansen om zijn talenten te ontwikkelen. Iedere inwoner heeft vrije en laagdrempelige toegang tot media als bronnen van kennis en cultuur.
lees meerDoelenboom
Doelstellingen
Bedragen zijn in duizenden euro'sDoelstelling 1
Kwalitatief goed en gevarieerd onderwijshuisvestingsaanbod
Subdoelstelling(en)
Adequate onderwijshuisvesting
Adequaat leerlingvervoer
Doelstelling 2
Kwalitatief goed onderwijs
Subdoelstelling(en)
Alle Utrechtse leerlingen van 0-12 jaar bereiden zich voor op het behalen van een startkwalificatie en ontwikkelen hun talenten
Alle Utrechtse leerlingen van 12-23 jaar behalen een startkwalificatie en ontwikkelen hun talenten
Doelstelling 3
Iedere Utrechter heeft vrije en laagdrempelige toegang tot media als bronnen van kennis en cultuur
Subdoelstelling(en)
Zoveel mogelijk Utrechters gebruiken de bibliotheek
Kwalitatief goed en gevarieerd onderwijshuisvestingsaanbod
Adequate onderwijshuisvesting
Er is keuzevrijheid voor ouders uit diverse denominaties en onderwijsconcepten; daarnaast is er een passend aanbod voor iedere leerling
Door het bieden van kwalitatief goede onderwijshuisvesting en een gevarieerd onderwijsaanbod kunnen ouders in Utrecht kiezen voor onderwijs vanuit diverse denominaties en vanuit verschillende onderwijsconcepten (zoals Jenaplan, Montessori). Ook hebben we een breed onderwijsaanbod van regulier tot en met speciaal onderwijs zodat leerlingen zoveel mogelijk in Utrecht naar school kunnen.
Voor onderwijshuisvesting hebben we een wettelijke taak. Daarbinnen hebben we een beperkte invloed op de vanuit maatschappelijk oogpunt wenselijke subdoelstelling om keuzevrijheid na te streven voor ouders. Hierin zijn de schoolbesturen vrij in handelen, hebben de regie en het initiatief. Wij bewaken en signaleren. Voor het basisonderwijs vinden we het belangrijk dat er in ieder geval keuze is op wijkniveau. Voor het voortgezet onderwijs kijken we naar variatie en breedte van het aanbod op stedelijk niveau. Utrecht vervult voor het speciaal onderwijs ook een regionale functie.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.1.1 | Drie denominaties per wijk | Leerling-administratie | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
E1.1.1 | Twee onderwijsconcep-ten op stedelijk niveau | Leerling-administratie | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
E1.1.1 | Twee scholen speciaal onderwijs op stedelijk niveau | Leerling-administratie | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Versterken van de educatieve infrastructuur
Afronding van de laatste projecten uit het Masterplan primair onderwijs (PO) en (V)SO vindt in 2016 plaats.
Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting
Het vervolg op de Masterplannen is het Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting. In dit plan geven we onder andere invulling aan onze wettelijke taken ten aanzien van onderwijshuisvesting voor primair, voortgezet en speciaal (voortgezet) onderwijs. Ook mogelijke huisvestingsvragen in het kader van Passend Onderwijs nemen we mee. Over de voortgang stellen we Jaarlijks een rapportage op. De financiële verantwoording vindt vanaf 2016 plaats via de jaarlijkse begrotingscyclus.
Bestaande buurten in Leidsche Rijn nemen we mee in het Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting. Alleen scholenbouw in nieuw te ontwikkelen wijken wordt opgenomen in het Referentiekader Leidsche Rijn. Nieuwbouw van de onderwijsgebouwen in de nieuw te ontwikkelen wijken zoals Rijnvliet, Haarzicht, Haarrijn, Leeuwesteyn Noord, Leidsche Rijn Centrum is sterk afhankelijk van het tempo waarin nieuwbouw van woningen wordt gerealiseerd.
In 2016 verhuist het OPDC ( de Utrechtse School) naar hun definitieve permanente locatie aan de van Lieflandlaan. Voor de internationale school streven we naar een keuze voor de permanente locatie en starten we met de voorbereiding van de uitvoering.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.1.1 | Aantal gerealiseerde projecten masterplan PO en (V)SO | Voortgangs-rapportage masterplan | 79 | 96 | Masterplan is afgerond; | ||
P1.1.1 | Aantal gerealiseerde projecten in Masterplan VO | Voortgangs-rapportage masterplan | 17 | 17 | Masterplan is afgerond | ||
P1.1.1 | Projecten opgestart | Voortgangs-rapportage | n.v.t. | n.v.t. | 15 | 25 | |
P1.1.1 | Projecten opgeleverd | Voortgangs-rapportage | n.v.t. | n.v.t. | 0 | 17 | |
P1.1.1 | Projecten Leidsche Rijn | Voortgangs-rapportage | 26 | 30 | 30 | 37 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P1.1.1 Educatieve infrastructuur | 31.246 | 40.442 | 38.832 | 39.437 | 39.437 | 39.619 |
Totaal lasten | 31.246 | 40.442 | 38.832 | 39.437 | 39.437 | 39.619 |
Baten | ||||||
P1.1.1 Educatieve infrastructuur | 1.715 | 1.619 | 1.619 | 1.619 | 1.619 | 1.619 |
Totaal baten | 1.715 | 1.619 | 1.619 | 1.619 | 1.619 | 1.619 |
Saldo lasten en baten | 29.531 | 38.823 | 37.213 | 37.818 | 37.818 | 38.000 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 7.736 | 3.640 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 6.397 | 7.494 | 2.191 | 2.191 | 2.191 | 2.191 |
Geraamd resultaat | 30.870 | 34.969 | 35.022 | 35.627 | 35.627 | 35.809 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 1.1.1: Educatieve infrastructuur
Ten opzichte van 2015 zijn de lasten per saldo in 2016 totaal 1,61 miljoen euro lager.
Er zijn lagere lasten in 2016 ten opzichte van 2015 van totaal 2,988 miljoen euro. Dit komt door:
- Een onttrekking aan de programmareserve Onderwijs voor Piekopvang 1e inrichting Leidsche Rijn leidt tot een Een deactivering van grond en opstal Bruisdreef leidt tot een incidentele lastenverhoging in 2015 en dus tot een lagere last van 0,979 miljoen euro in 2016.
- De aan de huur van het gebouw Emile Hullebroeckstraat 66 verbonden kosten zijn nog niet verwerkt in de begroting 2016. Dit leidt in 2016 tot een lagere last van 0,24 miljoen euro ten opzichte van het jaar 2015
- incidentele lastenverhoging in 2015 en dus tot een lagere last van 0,165 miljoen euro in 2016.
- Een onttrekking aan de programmareserve Onderwijs voor Masterplan Voortgezet Onderwijs voor 1e inrichting leidt tot een incidentele lastenverhoging in 2015 en dus tot een lagere last van 0,541 miljoen euro in 2016.
- Een bezuinigingstaakstelling voor 2015 en 2016, zoals bij de Voorjaarsnota 2013 is besloten, is voor een bedrag van 0,172 miljoen euro incidenteel verwerkt in 2015 en voor een bedrag van 0,628 miljoen euro in 2016. Dit leidt per saldo tot een verlaging van het budget van 0,456 miljoen euro in 2016 ten opzichte van 2015.
- Een in de begroting 2015 incidenteel verwerkte onderbesteding van het in 2014 voor de realisatie van de tijdelijke huisvesting van de Internationale School beschikbaar gestelde budget leidt tot een incidentele lastenverhoging in 2015 en dus tot een lagere last van 0,602 miljoen euro in 2016.
- Verder zijn er diverse afwijkingen van in totaal 0,005 miljoen euro.
Er zijn hogere lasten in 2016 ten opzichte van 2015 van totaal 1,378 miljoen euro. Dit komt door:
- In 2015 storten we incidenteel 0,707 miljoen euro in een reserve vaste activa voor de financiering van lopende investeringsprojecten (projecten Apollo11, St. Jan de Doper en Mytylschool A. de Ranitz). Als gevolg hiervan zijn de lasten in 2016 voor een bedrag van 0,707 miljoen euro hoger ten opzichte van 2015.
- In overeenstemming met het besluit bij de Voorjaarsnota 2013 stijgen de kapitaallasten in 2016 met 0,058 miljoen euro voor de wettelijke uitbreiding voorgezet onderwijs op basis van de leerlingenprognoses.
- De lasten stijgen met een bedrag van 0,55 miljoen euro in 2016 als gevolge van een incidentele afstorting in de programmareserve Onderwijs Meerjaren Perspectief Onderwijshuisvesting in het jaar 2015.
- Verder zijn er diverse afwijkingen van in totaal 0,063 miljoen euro.
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
We onttrekken 2,191 miljoen euro aan de reserve vaste activa ter dekking van de opgeleverde en geactiveerde projecten.
Kwalitatief goed en gevarieerd onderwijshuisvestingsaanbod
Adequaat leerlingvervoer
Leerlingen die dit nodig hebben kunnen met behulp van leerlingenvervoer onderwijs volgen
Het recht op leerlingenvervoer is in de wet vastgelegd. Door de inzet van leerlingenvervoer zijn kinderen in staat het onderwijs van hun keuze en/of met het juiste niveau te volgen wanneer dat niet in de buurt aanwezig is. De regeling Leerlingenvervoer is een vergoeding van de vervoerskosten voor een leerling. Dit is voor leerlingen die niet zelf van en naar school kunnen komen; bijvoorbeeld voor leerlingen in het speciaal onderwijs die hiervoor moeten reizen.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.2.1 | Aantal thuiszittende kinderen als gevolg van ontbrekend leerlingenvervoer | Administratie Leerlingzaken/ | Schooljaar 2010-2011 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verzorgen van leerlingenvervoer naar scholen
In 2016 werken we met de nieuwe verordening. Alle leerlingen worden volgens de nieuwe verordening vervoerd door de nieuwe vervoerder Connexxion. We onderzoeken de synchronisatie van de aanbestedingen en vervoer van regiotaxi. We evalueren samen met ouders de verordening die in 2015 is ingevoerd. We stellen samen met ouders een programma van eisen op voor de monitor op de kwaliteit van leerlingenvervoer. Vooralsnog handhaven we de waardering van de kwaliteit van leerlingenvervoer met een cijfer acht. Op basis van de nieuwe opzet van de monitor wijzigen we mogelijk de prestatie-indicator en de waardering.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.2.1 | Klanttevredenheid | klanttevredenheidsonderzoek | 7,8 | 7,9 | 8 | 8 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P1.2.1 Leerlingenvervoer | 3.763 | 3.642 | 3.661 | 3.661 | 3.661 | 3.661 |
Totaal lasten | 3.763 | 3.642 | 3.661 | 3.661 | 3.661 | 3.661 |
Baten | ||||||
P1.2.1 Leerlingenvervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo lasten en baten | 3.763 | 3.642 | 3.661 | 3.661 | 3.661 | 3.661 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 3.763 | 3.642 | 3.661 | 3.661 | 3.661 | 3.661 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 1.2.1 Leerlingenvervoer
Wij hebben geen toelichting op dit onderdeel.
Kwalitatief goed onderwijs
Alle Utrechtse leerlingen van 0-12 jaar bereiden zich voor op het behalen van een startkwalificatie en ontwikkelen hun talenten
Alle leerlingen beschikken over een optimale voorbereiding zodat ze toegerust zijn voor vervolgonderwijs en/of arbeidsmarkt
Onderwijs vormt de basis voor de ontwikkeling en ontplooiing van kinderen. Elke leerling verdient het onderwijs dat hem of haar stimuleert om talenten maximaal te ontwikkelen en te benutten. Dit begint thuis en op school. In de leeftijd van 0 tot 12 jaar spelen opvang, voorschoolse educatie en primair onderwijs een belangrijke rol in de voorbereiding voor leerlingen om talenten te ontwikkelen. We willen leerlingen zoveel mogelijk bagage meegeven en hun kansen op een betekenisvolle toekomst vergroten.
Indicator | Bron | Nul-meting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E2.1.1 | Alle leerlingen vinden een plaats in het voortgezet onderwijs | Leerling-administratie | 100% | 100% |
Voorbereiden van leerlingen op hun schoolloopbaan en ontwikkeling van hun talenten in en om de school
We clusteren onze inzet aan de hand van de thema’s cognitie, zorg en talentontwikkeling.
Cognitie
In 2016 bevinden we ons in het vervolgjaar van het oude Bestuursakkoord 2012-2015. Het bestaande kader inclusief financiën voor het Onderwijsachterstandenbeleid 2010-2015 is met een jaar verlengd. We ontwikkelen samen met de schoolbesturen een gemeentelijk kader OnderwijsAchterstandenBeleid 2016-2020. We handhaven het bereikpercentage van 95% voor de voorschool. We bereiden ons voor op de mogelijke wetswijziging Harmonisatie van de voorschoolse voorzieningen op basis van de voorstellen van het Rijk (aangekondigd in zomer 2015). We versterken de kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie –in overleg met de schoolbesturen- naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek van de universiteit Utrecht over de periode 2012-2015 en op basis van de eindmeting van het bestuursakkoord door de inspectie (voorjaar 2016).
Op basis van aangescherpte monitorafspraken voor 2016-2020 worden maatregelen genomen die beter dan voorheen de resultaten van de voor- en vroegschoolse educatie (VVE) kinderen in beeld brengen. We gebruiken de uitkomsten van de monitorafspraken voor het verbeteren van het aanbod aan kinderen.
We gaan door met onze inzet om de ontwikkelingsondersteunende vaardigheden van ouders te versterken. Dit doen we in samenwerking met de consultatiebureaus, Spelenderwijs, Bibliotheek en Voorleesexpress. In 2016 brengen we de eerste resultaten hiervan in beeld.
We continueren de inzet voor leertijduitbreiding in de vorm van schakelklassen, extra uren leertijd, Brede School Academie, zomerscholen. In 2016 is het aantal Brede School Academies Primair Onderwijs (BSA) 7. Daarmee continueren we de BSA in de wijken Overvecht, Zuidwest, Noordwest en Zuid en West.
Zorg 0-12
In het kader van Passend Onderwijs blijven we investeren in sluitende zorgstructuren tussen onderwijs en de buurtteams zoals bedoeld in de transitie 'zorg voor jeugd'. De aansluiting is in principe geregeld. Het ontwikkelen van specifieke onderwijsondersteuning gecombineerd met zorgondersteuning heeft onze speciale aandacht mede in relatie tot innovatie van de inkoop van jeugdhulpverlening. Buurtteammedewerkers voeren de taken van het schoolmaatschappelijk werk uit in het primair onderwijs en zijn op de scholen aanwezig. We continueren de inzet van conciërges in het basisonderwijs. We werken aan verdere optimalisatie van de doorlopende zorglijn van de voorschoolse periode (voorschool inclusief kinderopvang) naar het primair onderwijs. In de jaarlijkse oogo’s actualiseren we de voortgang van de aansluitingsopgaven tussen gemeente en onderwijsveld.
Talentontwikkeling
We continueren de inzet in de Brede Scholen in de stad. Hierbij zijn 42 scholen betrokken en bereiken we ongeveer 11.300 leerlingen. Bij de Brede Scholen vindt een inhoudelijke verbinding plaats op binnen –en buitenschools leren waarbij partners in de Brede School dezelfde pedagogische uitgangspunten hanteren. Hierbij speelt de Vreedzame school/Vreedzame wijk een belangrijke rol, aangezien inmiddels in zeven wijken het merendeel van de partners in en rondom het onderwijs werken vanuit de principes van de Vreedzame aanpak. De extra inzet op talentontwikkeling (onder andere sport, cultuur, techniek) gebeurt voor een belangrijk deel door combinatiefunctionarissen. Deze worden medegefinancierd vanuit rijksbudget. Vanaf 2015 zijn de middelen voor de combinatiefuncties van het programma Jeugd naar het programma Onderwijs. De functionarissen worden zowel in het onderwijs als bij sport en cultuur ingezet.
We volgen de landelijke en lokale ontwikkelingen rondom de Integrale Kindcentra (IKC) mede in relatie tot de ontwikkelingen brede school en de harmonisatie van de kinderopvang. Niet de huisvesting maar de inhoudelijke samenwerking is daarbij leidend. We verwachten dat er initiatieven worden genomen tot de vorming van IKC’s. We vervullen hierbij een faciliterende rol.
In 2016 kunnen alle basisscholen direct een aanvraag indienen voor cultuureducatie. Het coördinatiepunt grootschalige projecten bemiddelt tussen scholen en een aantal culturele instellingen. De website voor matching tussen de vraag van de scholen en aanbod van culturele instellingen werkt. De transitie cultuureducatie is in het schooljaar 2016- 2017 afgerond. We evalueren de transitie. Het Utrechts Centrum voor de Kunsten (UCK) blijft aanbod voor amateurkunsteducatie verzorgen.
Indicator | Bron | Nul-meting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P2.1.1 | % bereik doelgroeppeuters | Opgave Spelenderwijs Utrecht | 78% | 87% | 95% | 95% | |
P2.1.1 | Aantal brede scholen | 12 | 13 | 13 | 13 | ||
P2.1.1 | Aantal combinatie | 36 | 36 | 26,8[1] | 26,818 |
[1] Totaal aantal combinatiefuncties is 36, waarvan 26,8 op PO en 9,2 op VO gericht.
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P2.1.1 Talentontwikkeling 0-12 jaar | 38.670 | 31.973 | 30.773 | 30.718 | 30.798 | 30.879 |
Totaal lasten | 38.670 | 31.973 | 30.773 | 30.718 | 30.798 | 30.879 |
Baten | ||||||
P2.1.1 Talentontwikkeling 0-12 jaar | 20.116 | 18.469 | 17.480 | 17.433 | 17.433 | 17.433 |
Totaal baten | 20.116 | 18.469 | 17.480 | 17.433 | 17.433 | 17.433 |
Saldo lasten en baten | 18.554 | 13.503 | 13.293 | 13.285 | 13.365 | 13.446 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 315 | 354 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Geraamd resultaat | 18.239 | 13.150 | 13.291 | 13.283 | 13.363 | 13.444 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 2.1.1: Talentontwikkeling 0-12 jaar
De lasten dalen in 2016 met 1,2 miljoen euro ten opzichte van 2015. De belangrijkste mutatie betreft de verwerking van de taakstelling tweede leerkracht waardoor de lasten dalen met 0,6. In 2015 is incidenteel extra budget beschikbaar door de verwerking van het bestedingsvoorstel 2014 over de besteding van de convenantsmiddelen 2012-2016 (0,4 miljoen euro lagere lasten in 2016). Door diverse kleinere wijzigingen dalen de lasten daarnaast nog met 0,2 miljoen euro.
De baten dalen met 1,0 miljoen euro ten opzichte van 2016. Het bestuursakkoord 2012-2015 is afgelopen, inmiddels is bekend dat het bestaande kader is verlengd, dit is echter nog niet in de financiële gegevens verwerkt. Bij de Voorjaarsnota 2016 passen we de begroting aan.
Kwalitatief goed onderwijs
Alle Utrechtse leerlingen van 12-23 jaar behalen een startkwalificatie en ontwikkelen hun talenten
Alle leerlingen beschikken over een startkwalificatie (naar vermogen) zodat ze toegerust zijn voor vervolgonderwijs en/ of arbeidsmarkt
Onderwijs en werk vormen de basis voor de ontwikkeling en ontplooiing van ieder mens. In de leeftijd van 12 tot 23 jaar speelt het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs een belangrijke rol in verbetering van kansen voor iedereen om talenten te ontwikkelen zodat leerlingen hun startkwalificatie kunnen behalen en een goede start op de arbeidsmarkt kunnen maken.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E2.2.1 | % 22 jarigen met startkwalificatie | Leerling-administratie | 78% | 93% | 93,5% | 95% | 95% |
Toerusten van leerlingen in hun schoolloopbaan en ontwikkeling van hun talenten in en om de school zodat zij een startkwalificatie halen
Onderwijsimpuls
De Utrechtse onderwijsimpuls voor kwaliteit en excellentie zetten we voort. We richten ons vooral op het voortgezet onderwijs. Thema’s waarvoor aanvragen kunnen worden ingediend zijn: competenties en vaardigheden voor de toekomst, differentiatie, professionalisering en samenwerking met de omgeving. We kijken in 2016 op basis van een terugblik op de inzet van het eerste jaar of aanpassing van de beleidsregel noodzakelijk is. Aanvragen kunnen niet alleen worden ingediend door scholen, maar ook door leerlingen, ouders waarvoor het schoolbestuur penvoerder is en andere betrokkenen bij het onderwijs. De onderwijsimpuls geven we ook in 2016 vorm door weer met de stad in gesprek te gaan over actuele thema’s en ontwikkelingen.
Cognitie: Kansrijke deelname en Schoolloopbaan
Het convenant Voortijdig Schoolverlaten (VSV) is in 2015 beëindigd. De maatregelen en aanpak zijn met een jaar verlengd onder dezelfde condities. Het Rijk zal in de toekomst direct met de onderwijsinstelling afspraken maken over het vsv-beleid in het kwaliteitsdossier van het MBO. We verwachten in 2016 meer duidelijkheid over de gemeentelijke rol in dit kwaliteitsdossier. De gemeente zal waarschijnlijk een zwaardere taak krijgen in het begeleiden van jongeren in een kwetsbare positie naar onderwijs en werk.
Vanaf 2016 werken we vanuit de nieuwe agenda ‘School Werkt’. In deze agenda anticiperen we op de nieuwe kaders vanuit het ministerie van OCW. We werken vanuit de gezamenlijke inspanning om iedere jongere te begeleiden op hun unieke pad naar een kansrijke deelname aan de samenleving. Samenwerking tussen alle partners om de loopbaan van jongeren te faciliteren staat hierbij voorop. Dit doen we onder andere door goed onderwijs, goede verzuimaanpak, juiste risicosignalering, indien nodig extra ondersteuning, loopbaan oriëntatie, begeleiding bij de overstap van VMBO naar MBO en bij de overgang van onderwijs naar de arbeidsmarkt. Jongeren die het nodig hebben worden indien nodig persoonlijk begeleid, met onder andere de overstapcoach (bij de overstap van VO naar MBO), een pluscoach (bij overbelasting) of een loopbaancoach (bij heroriëntatie). Hierover organiseren we een ook een stadsgesprek.
We investeren vooral in een vernieuwde samenwerking waarbij de gemeente met het jeugdteam MBO en leerplicht RMC regionaal binnen de onderwijsinstellingen werken en integraal ondersteuning aanbieden. Dit betekent dat medewerkers op de onderwijslocaties aanwezig zijn en op regionaal niveau werken.
In het kader van de pilot ‘jongeren in een kwetsbare positie’ werken we samen met werk en inkomen en met buurtteam sociaal om jongeren vroegtijdig in beeld te hebben (voordat ze uitstromen uit het onderwijs) en te begeleiden naar de arbeidsmarkt of naar dagbesteding. Jongeren in een kwetsbare positie zijn jongeren die na het praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs of entree opleiding uitstromen naar de arbeidsmarkt, ofwel jongeren zonder een startkwalificatie.
Samen met de regio continueren we tot eind 2016 onze inzet ten aanzien van het actieplan jeugdwerkloosheid. In het kader van Werken aan Werk zijn we actief om zoveel mogelijk banen en stages te creëren. Naar aanleiding van het onderzoek ten aanzien van de meest optimale plaatsingsprocedure vindt in 2016 uitvoering hiervan plaats door de schoolbesturen. Wij bewaken zorgvuldig het belang van de leerlingen in dit proces en zien erop toe dat de schoolbesturen ook de inspraak van ouders meenemen in de procedure.
Zorg
In het kader van Passend Onderwijs blijven we inzetten op een goede zorgstructuur tussen onderwijs en kernpartners, te weten leerplicht, jeugdarts, buurtteam/VO-team en het samenwerkingsverband. De taken van het schoolmaatschappelijk werk op scholen voor voortgezet onderwijs worden uitgevoerd door het stedelijk VO team van de buurtteamorganisatie. Dit krijgt vorm op basis van de ervaringen in het overgangsjaar 2014-2015. We bouwen onze bijdrage aan de Utrechtse School (OPDC) verder af. We zetten de pilot voor het MBO met het stedelijk jeugdteam MBO van de buurtteamorganisatie voor 2015-2016 voort op basis van positieve ervaringen in het schooljaar 2014-2015. Het is de intentie om de pilot uit te breiden met twee locaties van MBO Utrecht. Tevens wordt in nader overleg met de MBO’s en regiogemeenten gekeken naar de financiële uitgangspunten voor dit MBO jeugdteam. Medio 2016 zal besluitvorming plaatsvinden over de toekomstige invulling voor het MBO als geheel.
Talentontwikkeling
We continueren de inzet in de tien Brede Scholen die voor 6500 leerlingen activiteiten op het gebied van talentontwikkeling organiseren die aansluiten op het profiel van de school. Brede persoonlijke talentontwikkeling van leerlingen is het uitgangspunt. De activiteiten beslaan een divers gebied, zoals sport en cultuur; ze zijn een aanvulling op het bestaande curriculum. Vanuit talentontwikkeling worden combinatiefunctionarissen ingezet die een gevarieerd aanbod talentontwikkeling organiseren en hierbij de verbinding met de wijk maken. Op een aantal scholen zowel in het voortgezet onderwijs als het MBO wordt de reguliere inzet van jongerenwerk versterkt in het kader van preventie radicalisering. Hierbij wordt ook gekeken naar de introductie van de vreedzame wijk, zie ook de aanpak ‘Utrecht zijn we samen’.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P2.2.1 | % Daling voortijdig schoolverlaters voor:
MBO 3/4 | 2013 1% 32,5% | 0,3% 38.2% | 0,4% 44,9% | 1% 22,5% | 1% 22,5% | |
P2.2.1 | Aantal brede scholen | 10 | 10 | 10 | 10 | ||
P2.2.1 | Aantal combinatie | 4 | 9,2[1] | 9,219 |
[1] Van de 9,2 fte wordt vier fte ingezet vanuit sport en 5,2 vanuit onderwijs.
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P2.2.1 Talentontwikkeling 12-23 jaar | 0 | 10.550 | 9.478 | 10.078 | 10.078 | 10.078 |
Totaal lasten | 0 | 10.550 | 9.478 | 10.078 | 10.078 | 10.078 |
Baten | ||||||
P2.2.1 Talentontwikkeling 12-23 jaar | 0 | 2.358 | 2.358 | 2.958 | 2.958 | 2.958 |
Totaal baten | 0 | 2.358 | 2.358 | 2.958 | 2.958 | 2.958 |
Saldo lasten en baten | 0 | 8.193 | 7.120 | 7.120 | 7.120 | 7.120 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 0 | 8.193 | 7.120 | 7.120 | 7.120 | 7.120 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 2.2.1: Talentontwikkeling 12-23 jaar
De prestatiedoelstelling ‘Ontwikkeling van talenten’ is met ingang van 2015 opgedeeld in twee prestatiedoelstellingen: talentontwikkeling voor 0 tot 12 jarigen en talentontwikkeling voor 12 tot 23-jarigen. Tot en met 2014 zijn de financiële gegevens volledig opgenomen in de prestatiedoelstelling talentontwikkeling voor 0 tot 12-jarigen wat de vergelijking tussen 2014 en 2015 lastig maakt.
De lasten dalen in 2016 met 1,1 miljoen euro ten opzichte van 2015. Door het aflopen van het convenant VSV 2012-2015 dalen de lasten met 1,3 miljoen euro. Inmiddels is bekend dat de regeling verlengd wordt. Zodra de middelen daadwerkelijk toegekend worden, worden deze in de begroting verwerkt. Door diverse kleinere wijzigingen stijgen de lasten daarnaast nog met 0,2 miljoen euro.
Iedere Utrechter heeft vrije en laagdrempelige toegang tot media als bronnen van kennis en cultuur
Zoveel mogelijk Utrechters gebruiken de bibliotheek
Meer mensen gebruiken de bibliotheek
Vrije en laagdrempelige toegang tot bronnen van kennis en cultuur helpt burgers zich bewust, kritisch en actief te kunnen bewegen in de maatschappij. Daarom willen we Bibliotheek Utrecht laagdrempelig bereikbaar, toegankelijk en aantrekkelijk houden.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E3.1.1 | Aantal leners | Jaarverslag Bibliotheek | 2010 | 65.833 | 66.273 | 65.000 | 65.000 |
E3.1.1 | Aantal bezoeken fysieke bibliotheek | Jaarverslag Bibliotheek | 2010 | 1.302.433 | 1.319.517 | 1.350.000 | 1.350.000 |
E3.1.1 | Aantal bezoeken website/digitale bibliotheek | Jaarverslag Bibliotheek | 2010 | 875.598 | 950.668 | 950.000 | 950.000 |
Er is een nieuwe visie op het bibliotheekwerk in Utrecht vastgesteld. Naar aanleiding van deze visie en het ondernemersplan van de bibliotheek herijken we de indicatoren in de loop van 2015.
Innoveren klantgerichte dienstverlening en activiteiten gericht op individuen en met scholen
We werken vanuit de visie ‘Utrecht maakt kennis met de bibliotheek van de 21e eeuw’ en het ondernemersplan van de bibliotheek. De bibliotheek richt zich op mensen helpen bij het verwerven van kennis. Daarnaast richt de bibliotheek zich op kenniscreatie omdat dit past bij de bibliotheek van de toekomst. Tevens gaan we door met de voorbereidingen van de voorgenomen verhuizing van de centrale bibliotheek naar de locatie Neude.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P3.1.1 | Groepsbezoeken leesbevordering en media-educatie met scholen | Jaarverslag Bibliotheek | 2010 | 1.130 | 1.023 | 1.200 | 1.200 |
P3.1.1 | Culturele, informatieve en educatieve ‘dagdelen’ | Jaarverslag Bibliotheek | 2010 | 221 | 237 | 150 | 150 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P3.1.1 Bibliotheek Utrecht | 12.454 | 11.399 | 11.226 | 11.092 | 11.053 | 11.041 |
Totaal lasten | 12.454 | 11.399 | 11.226 | 11.092 | 11.053 | 11.041 |
Baten | ||||||
P3.1.1 Bibliotheek Utrecht | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo lasten en baten | 12.454 | 11.399 | 11.226 | 11.092 | 11.053 | 11.041 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 1.785 | 0 | 0 | 785 | 785 | 785 |
Onttrekking reserves | 0 | 137 | 3.215 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 14.239 | 11.262 | 8.011 | 11.877 | 11.838 | 11.826 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 3.1.1: Bibliotheek Utrecht
De lasten dalen in 2016 met 0,173 miljoen euro ten opzichte van 2015. Belangrijkste wijzigingen betreffen de verwerking van de efficiencykorting op subsidies van 2%, de wijziging in de jaarsnede van de subsidie suppletie en de verwerking van de prijscompensatie voor 2016.
Toelichting op de reserves
Conform de commissiebrief van 2 juni 2014 is het financiële kader voor de vernieuwing van de centrale bibliotheek aangepast. De mutaties op de reserve zijn hiervan een uitwerking.
Beleidsnota's
Meerjarige beleidsvoornemens die zijn opgenomen in beleidsnota's, -visies of -kaders: