Veiligheid
In Utrecht werken wij samen aan een stad waar mensen veilig zijn en zich veilig voelen.
lees meerDoelenboom
Doelstellingen
Bedragen zijn in duizenden euro'sDoelstelling 1
Afname criminaliteit en onveiligheidsgevoel
Subdoelstelling(en)
Afname van High Impact Crime delicten, woninginbraken en geweld
Afname van jeugdoverlast en-criminaliteit
Afname van veel voorkomende delicten en van onveiligheidsgevoel in de wijken
Voorkomen van het faciliteren van georganiseerde ondermijnende criminaliteit en van misbruik van gemeentelijke vergunningen, regelingen en subsidies
Doelstelling 2
Voorkomen en bestrijden van incidenten en verstoringen van de openbare orde
Subdoelstelling(en)
Voorkomen en bestrijden van verstoringen van de openbare orde en voorkomen van maatschappelijke onrust
Voorkomen en bestrijden van incidenten en crises
Afname criminaliteit en onveiligheidsgevoel
Afname van High Impact Crime delicten, woninginbraken en geweld
Afname van High Impact Crime delicten
High Impact Crimes zijn delicten die een grote impact hebben op slachtoffers van deze delicten, de directe omgeving van het slachtoffer en op de samenleving als geheel. Deze delicten worden regelmatig gepleegd en veroorzaken grote materiële en immateriële schade. Daartoe rekenen we in Utrecht naast de klassieke HIC-delicten woninginbraak, overvallen en straatroven ook geweldsdelicten tegen personen. In het Integraal Veiligheidsplan 2015-2018 hebben we als doelstelling voor 2018 opgenomen:
- afname van het aantal woninginbraken van 20% ten opzichte van 2011;
- afname van het aantal overvallen van 41% ten opzichte van 2011;
- afname van het aantal straatroven van 43% ten opzichte van 2011;
- toename van aangiftebereidheid onder slachtoffers van geweld.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.1.1 | Aantal woninginbraken | Politie, BVH | 2.693 (2011) | 2.227 | 2.069 | 2.154 | 2.154 |
E1.1.1 | Aantal overvallen | Politie, BVH | 51 (2011) | 21 | 22 | 30 | 30 |
E1.1.1 | Aantal straatroven | Politie, BVH | 322 (2011) | 201 | 157 | 184 | 184 |
E1.1.1 | Aantal geweldsdelicten | Politie, BVH | 3.232 (2011) | 2.107[1] | 2.989 | 2.719 | 2.437 |
E1.1.1 | Aangiftebereidheid geweldsmisdrijven | Inwoners-enquête | 2015 | n.v.t. | n.v.t. | PM | PM |
[1] Exclusief huiselijk geweld.
Regisseren en (doen) uitvoeren van integrale aanpakken van de HIC-delicten (woninginbraak, straatroven, overvallen en geweld) op stedelijk- en wijkniveau
De aanpak van High Impact Crimes richt zich op de (potentiële) slachtoffers, de fysieke omgeving en de daders. Er wordt integraal samengewerkt met politie en OM om het aantal HIC-delicten terug te dringen. We informeren en communiceren veelvuldig naar inwoners en bezoekers van de stad en stimuleren hen om preventieve maatregelen te nemen om zo hun kans op slachtofferschap te verkleinen. We willen de dienstverlening naar slachtoffers van HIC-delicten verbeteren. Ook investeren wij in fysieke maatregelen, zoals het afsluiten van achterpaden en het aanbrengen van verlichting en de inzet van het WAFV (Woninginbraken, autokraken, fietsdiefstallen, vernielingen)-team op hotspots en hottimes. De wijk Noordwest, al jarenlang de wijk met het hoogste aantal woninginbraken, is onze proeftuin voor nieuwe aanpakken tegen woninginbraak. Daar zijn vier hotspotbuurten aangewezen met een intensieve integrale aanpak. Effectieve vernieuwingen worden ook in de andere wijken toegepast. Door middel van een persoonsgerichte daderaanpak willen wij de recidive onder HIC-plegers terugdringen. In 2015 zijn we gestart met een integrale aanpak op heling en de invoering van het Digitaal Opkopersregister. Deze aanpak zetten we in 2016 voort.
Regisseren en (doen) uitvoeren van de integrale persoonsgerichte aanpak van daders
Al vanaf 2014 versterken we de persoonsgerichte aanpak van daders in het Veiligheidshuis Regio Utrecht. Een persoonsgerichte aanpak is een integrale aanpak die zich richt op een persoon (dader) en op zijn of haar (gezins)systeem met een combinatie van straf, zorg en overige interventies. De aanpak richt zich specifiek op HIC-daders, jeugdige veelplegers en kopstukken. De kopstukkenaanpak sluit aan bij de aanpak jeugdgroepen (zie verder bij de doelstelling afname (jeugd)overlast en –criminaliteit). Daarnaast leveren we nazorg aan ex-gedetineerden, omdat blijkt dat de recidive onder deze groep zeer hoog is. We investeren als gemeente samen met de buurtteams en het Veiligheidshuis Regio Utrecht in persoonsgerichte zorg en opvang. De aanpak omvat inzet van dwang en drang, waarbij betrokken partijen per gezin één gezamenlijk plan van aanpak maken. We werken daarbij ook samen met de buurtteams.
Uitvoeren van diverse programma's tegen geweld
We richten ons bij de aanpak van geweld tegen personen in het bijzonder op uitgaansgeweld, huiselijk geweld en geweld tegen medewerkers met een publieke taak. We willen de aangiftebereidheid onder geweldslachtoffers vergroten. Om uitgaansgeweld tegen te gaan werken we samen met ondernemers en horeca in het programma Veilig Uitgaan. Het Panel Deurbeleid, de Horeca-App, de Uit-diensten van de politie en het opleggen van horecaontzeggingen maken onderdeel uit van dit programma. De aanpak van huiselijk geweld valt voornamelijk onder het programma Maatschappelijke Ondersteuning. Vanuit het programma Veiligheid passen we de bestuurlijke maatregel van een tijdelijk huisverbod toe. Agressie tegen medewerkers in de publieke sector, waaronder boa’s en toezichthouders, hulpverleners van politie, brandweer en ambulance, pakken we aan in aansluiting op het landelijk programma Veilige Publieke Taak. In 2015 zijn we samen met politie gaan inzetten op de toename van de aangiftebereidheid onder slachtoffers van geweld en deze aanpak zetten we voort in 2016. Er is in 2015 een 0-meting gehouden over de aangiftebereidheid in de Inwonersenquête en de komende 4 jaar blijven we de aangiftebereidheid meten. Met behulp van Slachtofferhulp Nederland zoeken we naar het verhaal achter de cijfers om zo onze inzichten en mogelijke aanpak te verbeteren.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.1.1 | Aantal hotspotbuurten met aanpak woninginbraak | gemeente | n.v.t. | 22 | 4 | 4 | 4 |
Rekening 2014 | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P1.1.1 Regisseren en (doen) uitvoeren van de integrale aanpakken op woninginbraak en geweld, en van de integrale persoonsgerichte aanpak van daders. Uitvoeren van diverse programma’s tegen geweld. | 1.868 | 2.324 | 2.397 | 2.397 | 2.397 | 2.377 |
Totaal lasten | 1.868 | 2.324 | 2.397 | 2.397 | 2.397 | 2.377 |
Baten | ||||||
P1.1.1 Regisseren en (doen) uitvoeren van de integrale aanpakken op woninginbraak en geweld, en van de integrale persoonsgerichte aanpak van daders. Uitvoeren van diverse programma’s tegen geweld. | 32 | 36 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Totaal baten | 32 | 36 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Saldo lasten en baten | 1.836 | 2.288 | 2.367 | 2.367 | 2.366 | 2.347 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 1.836 | 2.288 | 2.367 | 2.367 | 2.366 | 2.347 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 1.1.1: Regisseren en (doen) uitvoeren van de integrale aanpakken op woninginbraak en geweld, en van de integrale persoonsgerichte aanpak van daders. Uitvoeren van diverse programma’s tegen geweld
Als gevolg van de indeling van het programma Veiligheid op basis van het Integraal Veiligheidsplan 2015-2018 zijn er enkele verschuivingen tussen de subdoelstellingen. De (gemeentelijke en regionale) bijdragen aan het Veiligheidshuis Regio Utrecht en het Bureau Regionale Veiligheidsstrategie maken nu onderdeel uit van deze subdoelstelling, waardoor de lasten stijgen met 0,7 miljoen euro. De kosten voor de persoonsgerichte aanpak zijn overgeheveld naar subdoelstelling 1.2 en de kosten voor communicatie en onderzoek zijn opgenomen onder de algemene kosten, waardoor de lasten op deze subdoelstelling dalen met 0,4 miljoen euro. Ook de verdeling van de personele en algemene kosten is aangepast op basis van het IVP. Op deze subdoelstelling dalen deze kosten met 0,3 miljoen euro.
Afname criminaliteit en onveiligheidsgevoel
Afname van jeugdoverlast en-criminaliteit
Afname van jeugdoverlast
De ervaren (jeugd)overlast betreft het percentage bewoners dat aangeeft vaak in de buurt overlast te ervaren van jeugd. Het aantal (jongeren in) jeugdgroepen daalt al drie jaar. Ondanks dit gegeven zien we dat de ervaren (jeugd)overlast niet evenredig hard daalt. De ervaren overlast schommelt al vele jaren rond de 20%. Wij zetten ons echter onverminderd in om ook de ervaren overlast te laten dalen.
Afname van jeugdcriminaliteit
We willen het huidige aandeel jeugdige verdachten ten opzichte van het totaal aantal jeugdigen in Utrecht (2,9% in 2011) handhaven of verder laten dalen. Het betreft unieke jeugdige verdachten van 12 tot en met 24 jaar, woonachtig in Utrecht en aangehouden in de regio Utrecht, ten opzichte van het totaal aantal jeugdigen in diezelfde leeftijdscategorie woonachtig in Utrecht.[1]
[1] Voor de duiding van het cijfer is het van belang om naar meerdere factoren te kijken. Een stijging van het aandeel jeugdige verdachten kan namelijk ook als gunstig geïnterpreteerd worden als de heterdaadkracht van de politie is verhoogd. Gemeente, Openbaar Ministerie en politie zijn zich hiervan bewust, maar vooralsnog is er geen betere
indicator.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.2.1 | Ervaren jongerenoverlast (% vaak) | Inwoners- | 19% (2011) | 19% | 22% | 17% | 17% |
E1.2.2 | Aandeel (%) jeugdige verdachten van het totaal aantal jeugdigen | Politie, BVH | 2,9% (2010) | 2,7% | 2% | 2,9% | 2,9% |
Uitvoeren van de aanpak jeugdgroepen
In 2016 zetten we de aanpak jeugdgroepen voort, waarbij we de verbinding blijven zoeken met de buurtteams jeugd en gezin. We voeren de regie op de ketenaanpak om voor álle geshortliste jeugdgroepen een aanpak op maat in te zetten, waarvan de intensiteit afhankelijk is van de problemen die een groep veroorzaakt. Ouders, buurtbewoners en ondernemers worden gestructureerd bij de aanpak betrokken. Het jongerenwerk levert, vooral met de aanpak jeugdgroepen, een bijdrage aan het terugdringen van jongerenoverlast en jeugdcriminaliteit. De hoofdlijnen van de aanpak jeugdgroepen zijn:
- Aanpak op het terrein van de groep als geheel.
- Aanpak op de omgeving.
- Individuele aanpak bestaande uit twee onderdelen: een aanpak gericht op zorg, hulp en begeleiding of voor de negatieve kopstukken eventueel in combinatie met een meer repressieve aanpak. Deze laatste combinatie van zorg en straf vindt plaats binnen de persoonsgerichte aanpak in het Veiligheidshuis, de Top X aanpak.
Regisseren en (doen) uitvoeren van de integrale persoonsgerichte aanpak van jeugdige daders en hun (gezins)systeem
De persoonsgerichte aanpak in het Veiligheidshuis, de Top X aanpak, focust naast plegers van HIC-delicten (zie doelstelling 1.1) op de kopstukken van de jeugdgroepen en jeugdige veelplegers. Naast de focus op individuen wordt met nadruk ook gekeken naar het (gezins)systeem van deze ‘Top X-ers’. Vanuit ‘de achterkant’ (het gegeven dat iemand tot de top X behoort) zetten we preventief in op hun gezin. Dit doen we om risicofactoren te verminderen en zo te voorkomen dat we pas signaleren als jongere broers/zussen zelf het verkeerde pad op gaan of zelf zorgsignalen afgeven. Het buurtteam speelt een grote rol in de zorg voor deze zogenaamde ‘Brusjes’aanpak. In het geval van Ernstig Overlastgevende Gezinnen zorgt de gemeente voor een intensieve aanpak die inzet van drang en dwang omvat, waarbij alle betrokken partijen per gezin één gezamenlijk plan van aanpak maken.
In 2016 werken we op basis van een recidivemonitor aan een recidive-indicator voor de persoonsgerichte aanpak in het Veiligheidshuis Regio Utrecht.
Interventies jeugd en veiligheid breed
De aanpak jeugd en veiligheid betreft een stedelijke ketenaanpak met een wijkgerichte uitvoering waarbij het bieden van kansen centraal staat, maar soms repressie noodzakelijk is. Veiligheid is het sluitstuk van veel beleidsvelden zoals bijvoorbeeld sport, onderwijs, jeugd en arbeidsmarkt. Aan jongeren uit de aanpak jeugdgroepen, de Top X en overige risicojongeren (jongeren die grote risico’s lopen de stap te zetten naar het deelnemen aan een problematische jeugdgroep of naar criminaliteit) bieden we interventies gericht op dagbesteding en jeugdhulp met als doel belemmeringen bij jongeren weg te nemen die een goede (school)loopbaan of dagbesteding in de weg staan. Ook het jongerenwerk draagt door middel van interventies bij aan het voorkomen van overlast op straat en het afglijden naar criminele activiteiten. De uitvoering van het jongerenwerk is belegd bij JoU, de begeleiding naar dagbesteding wordt uitgevoerd door het samenwerkingsverband ReGi en de jeugdhulp wordt grotendeels uitgevoerd door de buurtteams en SAVEteams. Deze worden deels vanuit het programma Veiligheid, deels vanuit andere programma’s zoals Werk en Inkomen, Jeugd, Volksgezondheid gefinancierd (zie ook de overige programma’s).
De Haltvoorlichtingslessen in de groepen 7/8 op de basisschool en de Halt op Maatlessen op een aantal VO scholen in het kader van School en Veiligheid dragen bij aan preventie van (jeugd)overlast en -criminaliteit. Het doel van deze lessen is de leerlingen bewust te maken van hun keuzes, de gevolgen daarvan en hun eigen verantwoordelijkheid voor die gevolgen.
In 2016 zetten we de samenwerking met partners zoals de buurtteams, SAVE[1] en 3RO[2] onverminderd voort om de werkwijze in de afstemming tussen preventie, perspectief en repressie aan te scherpen en nog meer dan nu ‘aan de voorkant te komen’ (hulp vindt zo preventief en dichtbij huis mogelijk plaats). Daarnaast verbeteren we de persoonsgerichte aanpak in het Veiligheidshuis met steeds als uitgangspunt: één gezin, één plan, één regisseur.
[1] Alle vormen van inzet op het gebied van jeugdbescherming, jeugdreclassering en (voorkoming van)
kindermishandeling en huiselijk geweld vallen in Utrecht onder de noemer: Jeugdbescherming nieuwe stijl.
Jeugdbescherming nieuwe stijl wordt binnen het Utrechtse model uitgevoerd vanuit generalistisch werkende SAVE
teams (Samen werken aan Veiligheid). De SAVE teams kunnen door het buurtteam worden betrokken bij gezinnen waar de veiligheid in het geding is en voeren de maatregelen uit die door kinderrechters zijn uitgesproken. Daarnaast kan er jeugdreclassering ingezet worden, als er sprake is van delinquent gedrag bij kinderen en jongeren.
[2] Het reclasseringswerk in Nederland wordt uitgevoerd door drie organisaties: Reclassering Nederland (RN), Stichting Verslavingszorg GGZ (SVG) en Leger des Heils Jeugdzorg en Reclassering (LdH JZ&R).
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.2.1 | % groepsgerichte plannen van aanpak ten opzichte van aantal groepen | Aanpak Jeugdgroepen | 51% (2010) | 100% | 100% | 100% | 100% |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P1.2.1 Uitvoeren van de aanpak jeugdgroepen en het regisseren en (doen) uitvoeren van de integrale persoonsgerichte aanpak van jeugdige daders en hun (gezins)systeem | 5.949 | 5.336 | 6.186 | 6.186 | 6.186 | 6.128 |
Totaal lasten | 5.949 | 5.336 | 6.186 | 6.186 | 6.186 | 6.128 |
Baten | ||||||
P1.2.1 Uitvoeren van de aanpak jeugdgroepen en het regisseren en (doen) uitvoeren van de integrale persoonsgerichte aanpak van jeugdige daders en hun (gezins)systeem | 23 | 37 | 38 | 38 | 38 | 38 |
Totaal baten | 23 | 37 | 38 | 38 | 38 | 38 |
Saldo lasten en baten | 5.925 | 5.299 | 6.148 | 6.148 | 6.148 | 6.091 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 5.925 | 5.299 | 6.148 | 6.148 | 6.148 | 6.091 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 1.2.1: Uitvoeren van de aanpak jeugdgroepen en het regisseren en (doen) uitvoeren van de integrale persoonsgerichte aanpak van jeugdige daders en hun (gezins)systeem
Als gevolg van de indeling van het programma Veiligheid op basis van het Integraal Veiligheidsplan 2015-2018 zijn er enkele verschuivingen tussen de subdoelstellingen. De kosten voor de persoonsgerichte aanpak zijn overgeheveld van subdoelstelling 1.1, waardoor de lasten van deze subdoelstelling stijgen met 0,1 miljoen euro. Ook de verdeling van de personele en algemene kosten is aangepast op basis van het IVP. Deze stijgen met 0,7 miljoen euro.
Afname criminaliteit en onveiligheidsgevoel
Afname van veel voorkomende delicten en van onveiligheidsgevoel in de wijken
Afname van autokraken, fietsendiefstallen, zakkenrollen en winkeldiefstal
De tien Utrechtse wijken tonen een wisselend beeld voor wat betreft criminaliteit en gevoelens van (on)veiligheid. Met een wijkgerichte en een gebiedsgerichte aanpak leveren wij maatwerk op lokaal niveau en pakken wij op een zichtbare manier problematiek aan die buurtbewoners belangrijk vinden. Deze aanpak heeft niet alleen een gunstige invloed op de objectieve (feitelijke) veiligheid maar ook op de subjectieve veiligheid (veiligheidsbeleving). In het Integraal Veiligheidsplan 2015-2018 zijn de volgende doelstellingen opgenomen:
- Afname van het aantal autokraken met 25% in 2018 ten opzichte van 2011.
- Het aantal fietsdiefstallen is in 2018 gedaald naar het niveau van 2011.
- Afname van het aantal zakkenrollen met 5% in 2018 ten opzichte van 2011.
- Het aantal winkeldiefstallen is in 2018 gedaald naar het niveau van 2011.
Afname van onveiligheidsgevoel
Of mensen zich veilig voelen, is afhankelijk van heel veel verschillende factoren. Vanzelfsprekend is de objectieve (feitelijke) veiligheid hierop van invloed, maar vaak gaat het om zaken die niet direct door de gemeente beïnvloed kunnen worden, zoals onzekerheid over de eigen leefomstandigheden of angst om slachtoffer te worden van terrorisme. Factoren die we als gemeente wel kunnen beïnvloeden, hebben te maken met onder meer sociale cohesie en leefbaarheid in de buurt en met de openbare ruimte. Daarnaast dragen grip hebben op de eigen situatie, eigen verantwoordelijkheid en handelingsperspectief en een overheid die de juiste problemen aanpakt, bij aan een positieve veiligheidsbeleving. In het Integraal Veiligheidsplan 2015-2018 hebben we de volgende doelstellingen opgenomen:
- In 2018 is het percentage mensen dat zich wel eens onveilig voelt in de eigen buurt 26%.
- Stimuleren bewonersparticipatie wijkveiligheid in iedere wijk.
- In 2018 is 42% van de bewoners tevreden over het functioneren van de gemeente in de aanpak van veiligheidsproblemen.
- In 2018 is 37% van de bewoners tevreden over het functioneren van de politie in de aanpak van veiligheidsproblemen.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.3.1 | Aantal autokraken | Politie, BHV | 6.126 (2011) | 4.994 | 5.463 | 5.029 | 4.595 |
Aantal fietsdiefstal | Politie, BHV | 2.747 (2011) | 3.070 | 3.757 | 3.252 | 2.747 | |
Aantal zakkenrollen | Politie, BHV | 1.210 (2011) | 1.445 | 1.100 | 1.150 | 1.150 | |
Aantal winkeldiefstal | Politie, BHV | 1.469 (2011) | 1.577 | 1.627 | 1.548 | 1.469 | |
E1.3.2 | Onveiligheidsgevoel (% wel eens in eigen buurt) | Inwoners-enquête | 26% (2011) | 31% | 32% | 26% | 26% |
Functioneren van de gemeente in de aanpak van veiligheidsproblemen (% tevreden) | Veiligheids-monitor | 38% (2014) | n.v.t. | 38% | 42% | 42% |
Uitvoeren van de wijkveiligheidsprogramma's en stimuleren Keurmerk Veilig Ondernemen
Onder regie van de gebiedsmanagers veiligheid passen we samen met onder meer politie, OM, Veiligheidshuis Regio Utrecht, bewoners, ondernemers, wijkwelzijnsorganisaties, woningbouwcorporaties en scholen maatwerk toe om de problematiek in wijken en buurten aan te pakken. Op basis van het Integraal Veiligheidsplan 2015-2018, specifieke ontwikkelingen in de wijk of buurt en de wijkambities wordt jaarlijks per wijk een wijkveiligheidsprogramma gemaakt. Onderdeel daarvan zijn de prioriteiten uit het IVP, de doelstellingen per wijk voor 2016, de wijkgerichte aanpakken voor autokraak en fietsdiefstal en veilige jaarwisseling, de inzet publiek cameratoezicht en het Lokaal veiligheidsarrangement op de NS stations. Daarnaast zijn er onderwerpen, projecten of activiteiten die specifiek zijn voor een bepaalde wijk of buurt, bijvoorbeeld de aanpak voor het voorkomen van overlast in de zuidelijke binnenstad en het Haarrijnse strand. In het tweewekelijkse handhavingsoverleg in de wijk stemmen de gebiedsmanager veiligheid, Toezicht en Handhaving en de politie op basis van de cijfers, meldingen en signalen de inzet af.
Uitvoeren van activiteiten en aanpakken gericht op verbinding, betrokkenheid en initiatieven in de wijk
Het gevoel van veiligheid neemt toe wanneer mensen grip hebben op hun eigen situatie. We betrekken bewoners daarom actief bij het oplossen van veiligheidsproblemen in hun directe woon- of werkomgeving door deelname aan Waaks!, Burgernet en buurtbemiddeling in het kader van Vreedzame Wijk. Met het Keurmerk Veilig Ondernemen bevorderen wij, in samenwerking met ondernemers, brandweer, politie en andere veiligheidspartners, de veiligheid in winkelgebieden en op bedrijventerreinen voor werkgevers, werknemers en publiek.
We bieden bewoners handelingsperspectief met de werkwijze bewonersparticipatie buurtveiligheid die in de afgelopen jaren tientallen bewonersinitiatieven in de hele stad heeft opgeleverd. We bieden trainingen en clinics, bijvoorbeeld over omgaan met hangjongeren en babbeltrucs. In alle wijken werken we volgens de methode Vreedzame veilige publieke taak. Dit is een methode waarbij afspraken gemaakt worden over de omgang in de wijk waardoor het gemakkelijker wordt om conflicten te hanteren en agressie te voorkomen. We betrekken bewoners en ondernemers bij het oplossen van veiligheidsproblemen in hun directe omgeving, bijvoorbeeld door het houden van wijkschouwen en het stimuleren van WhatssApp-groepen. We nemen de wijkambities voor veiligheid over, omdat daarin de problemen staan die onze bewoners het belangrijkste vinden. We communiceren open, eerlijk en tijdig met onze bewoners en ondernemers over veiligheidsvraagstukken, op een manier waarop de betrokkenen de boodschap begrijpen. Dat betekent steeds weer maatwerk per straat, buurt of wijk voor wat betreft de middelen die we inzetten. We zijn open over de criminaliteitscijfers en stellen deze en andere relevante informatie op de gemeentelijke website ter beschikking.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.3.1 | Aantal KVO gebieden | gemeente | 33 (2009) | 33 | 36 | 36 | 36 |
P1.3.2 | Aantal wijken waar Waaks! structureel onderdeel uitmaakt van de veiligheidsaanpak | gemeente | 1 (2012) | 9 | 10 | 10 | 10 |
P1.3.2 | Aantal nieuwe initiatieven bewonersparticipatie buurtveiligheid | gemeente | 21 (2010) | 14 | 20 | 20 | 20 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P1.3.1 Uitvoeren van de wijkveiligheidsprogramma’s en stimuleren van het KVO, en van activiteiten en aanpakken gericht op verbinding, betrokkenheid en initiatieven in de wijken | 3.133 | 2.808 | 2.970 | 2.970 | 2.970 | 2.947 |
Totaal lasten | 3.133 | 2.808 | 2.970 | 2.970 | 2.970 | 2.947 |
Baten | ||||||
P1.3.1 Uitvoeren van de wijkveiligheidsprogramma’s en stimuleren van het KVO, en van activiteiten en aanpakken gericht op verbinding, betrokkenheid en initiatieven in de wijken | 189 | 164 | 38 | 38 | 38 | 38 |
Totaal baten | 189 | 164 | 38 | 38 | 38 | 38 |
Saldo lasten en baten | 2.944 | 2.644 | 2.933 | 2.933 | 2.932 | 2.909 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 2.944 | 2.644 | 2.933 | 2.933 | 2.932 | 2.909 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 1.3.1: Uitvoeren van de wijkveiligheidsprogramma’s en stimuleren van het KVO, en van activiteiten en aanpakken gericht op verbinding, betrokkenheid en initiatieven in de wijken
De verdeling van de personele en algemene kosten is aangepast op basis van het IVP. Deze stijgen met 0,2 miljoen euro.
Afname criminaliteit en onveiligheidsgevoel
Voorkomen van het faciliteren van georganiseerde ondermijnende criminaliteit en van misbruik van gemeentelijke vergunningen, regelingen en subsidies
Voorkomen van het faciliteren van georganiseerde ondermijnende criminaliteit en van misbruik van gemeentelijke vergunningen, regelingen en subsidies
Georganiseerde ondermijnende criminaliteit is ontwrichtend voor de samenleving als gevolg van het misbruiken en verzwakken van onze (rechts)structuren, door de verwevenheid van onder- en bovenwereld voor illegale activiteiten en omdat het de grondrechten van mensen schendt zoals bij gedwongen prostitutie of arbeidsuitbuiting. Georganiseerde ondermijnende criminaliteit heeft een (inter)nationaal karakter en is vaak onzichtbaar. Het manifesteert zich echter ook op lokaal niveau door intimidatie, geweld, machtsposities en onaantastbaarheid van personen. Dit beïnvloedt zowel de feitelijke veiligheid als de veiligheidsbeleving in (vaak juist de sociaal-economisch zwakkere) wijken en buurten.
Uitvoeren van een bestuurlijke aanpak en maatregelen tegen georganiseerde criminaliteit
De gemeente voert de regie op de bestuurlijke integrale aanpak en werkt samen met het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC), politie, OM, Belastingdienst, landelijk bureau Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob) en neemt deel aan de regionale Taskforce Georganiseerde Criminaliteit. We richten ons vooral op het terugdringen en voorkomen van mensenhandel, drugscriminaliteit en misbruik van en fraude met vastgoed.
Komende jaren werken we gezamenlijk aan het versterken van de (gemeentelijke) informatiepositie en informatie-uitwisseling tussen al deze partijen. We werpen zoveel mogelijk barrières op om te voorkomen dat criminelen gebruik maken van legale instrumenten uit de wet- en regelgeving, zoals vergunningen en subsidies en zijn kritisch in het aangaan van overeenkomsten in de financiële en vastgoedsector. We stemmen strafrechtelijke, bestuurlijke en fiscale interventies op elkaar af, bijvoorbeeld sluitingen op basis van de Opiumwet, de inzet van de bestuurlijke boete en het in beheer nemen van panden (nieuwe Woningwet) bij de aanpak van huisjesmelkers, en intrekken van vergunningen nadat optreden van politie heeft geleid tot vervolging door het OM.
We willen misstanden in de prostitutiesector en overlast voor omwonenden voorkomen. In het beleid geldt daarom een combinatie van veiligheid en zorg en van streng en sociaal. Bedrijven mogen zich alleen vestigen op plaatsen die in het bestemmingsplan zijn aangewezen en er geldt een grotere verantwoordelijkheid voor exploitanten om misstanden in het bedrijf tegen te gaan. We werpen specifieke barrières op tegen misstanden in de raam- en straatprostitutie: een registratie c.q. vergunning is nodig om in deze branche te kunnen werken. Met deze contactmomenten krijgen wij beter beeld van de sekswerkers die in deze sectoren willen werken en kunnen wij signalen van misstanden/ mensenhandel opmerken en delen met de politie. Ook gebruiken wij deze contactmomenten voor signalen van zorg of hulpvragen. Meldingen over illegale prostitutie onderzoeken we, illegale praktijken pakken we aan en signalen van mensenhandel melden we aan de politie. Met de politie bekijken we op welke wijze wij de screening op signalen van slachtofferschap van mensenhandel op de tippelzone kunnen verbeteren.
Met de ontwikkeling van het nieuwe Zandpad ontstaan nieuwe eigendoms- en exploitatieverhoudingen. In 2016 zal duidelijk zijn wie de investeerder(s) en exploitant(en) worden voor het Nieuwe Zandpad. Volgens de planning kunnen in het voorjaar van 2017 de eerste werkruimten aan het Nieuwe Zandpad in gebruik genomen worden.
In 2016 continueren wij de uitvoering van het hennepconvenant (inmiddels van een regionaal convenant omgezet naar een convenant van Midden-Nederland), waarbij met onze ketenpartners hennepplantages worden opgespoord, ontmanteld en (strafrechtelijke, privaatrechtelijke en bestuurlijke) maatregen tegen de eigenaren worden genomen.
Door het toepassen van de Wet Bibob kunnen we voorkomen dat vergunningen, subsidie en aanbestedingstrajecten worden misbruikt. Hiermee beschermen we onze eigen integriteit en voorkomen we dat we als gemeente ondermijnende criminaliteit faciliteren. Het is een belangrijk instrument in de bestuurlijke aanpak van deze criminaliteit. We zetten de wet Bibob in op horeca, coffeeshops, prostitutie, de bouwsector en vastgoed (huisjesmelkers). De doelstelling van 19 Bibobonderzoeken is exclusief de eventuele extra onderzoeken in het kader van de nieuwe prostitutiezone.
We streven naar het aantal van 17 coffeeshops in de stad waarbij de nadruk ligt op de vestiging van coffeeshops buiten de bestaande woonwijken. Het beleid blijft gericht op het evenwicht tussen vraag en (kleinschalig) aanbod. We monitoren scherp het beleid en passen dit aan waar de actuele situatie rondom het dossier dit van ons eist. De reserveringen ‘de binnenstad voorbij’ vult de betrokken ondernemer in. Voor wat betreft de reservering voor de Cannabis Social Club continueren we samen met andere gemeenten activiteiten gericht op de modernisering van het cannabisbeleid omwille van de volksgezondheid en de veiligheid.
Op een deel van de Amsterdamsestraatweg werken we met een integrale gebiedsaanpak om enerzijds delicten als illegaal gokken, illegale prostitutie, heling en vastgoedfraude aan te pakken, en anderzijds overlast voor bewoners, ondernemers en bezoekers door bijvoorbeeld intimidatie, geweld en geluidsoverlast te voorkomen en te bestrijden. Dat doen we door handhavingsacties, door het toepassen van het bestuurlijk instrumentarium (Bibob, sluitingen) en door samen te werken met bewoners en ondernemers en meldingen te stimuleren.
De Breedstraatbuurt blijft een kwetsbaar gebied en we blijven dan ook samen met de politie intensief inzetten om criminaliteit en overlast te voorkomen en te bestrijden. Een winkelstraatmanager is verantwoordelijk voor de economische revitalisering en het terugdringen van leegstaande (winkel)panden. Wij richten ons verder op concentratie van de raamprostitutie aan het Nieuwe Zandpad. In de toekomst kunnen dan de werkruimten in de Hardebollenstraat aan het Nieuwe Zandpad ondergebracht worden, wat de leefbaarheid van deze buurt ten goede komt.
Een vast team van toezichthouders is verantwoordelijk voor de handhaving op de Kanaalstraat/Damstraat, vooral gericht op laden/lossen, uitstallingen en het verkeerd aanbieden van afval. De drugsoverlast wordt vooral door de politie aangepakt. We continueren de inzet van cameratoezicht. Een klankbordgroep van bewoners toetst de genomen maatregelen op effectiviteit.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.4.1 | Aantal BIBOB onderzoeken | gemeente | 27 (2009) | 17 | 15 | 19 | 19 |
P1.4.1 | Aantal gebiedsgerichte integrale aanpakken | gemeente | 1 (2009) | 2 | 2 | 2 | 2 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P1.4.1 Regie voeren op de integrale aanpak georganiseerde ondermijnende criminaliteit | 2.862 | 2.941 | 1.854 | 1.854 | 1.854 | 1.661 |
Totaal lasten | 2.862 | 2.941 | 1.854 | 1.854 | 1.853 | 1.661 |
Baten | ||||||
P1.4.1 Regie voeren op de integrale aanpak georganiseerde ondermijnende criminaliteit | 331 | 302 | 305 | 305 | 305 | 305 |
Totaal baten | 331 | 302 | 305 | 305 | 305 | 305 |
Saldo lasten en baten | 2.532 | 2.639 | 1.548 | 1.548 | 1.548 | 1.356 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 2.532 | 2.639 | 1.548 | 1.548 | 1.548 | 1.356 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 1.4.1: Regie voeren op de integrale aanpak georganiseerde ondermijnende criminaliteit
Als gevolg van de indeling van het programma Veiligheid op basis van het Integraal Veiligheidsplan 2015-2018 zijn er enkele verschuivingen tussen de subdoelstellingen. De (gemeentelijke en regionale) bijdragen aan het Veiligheidshuis Regio Utrecht en het Bureau Regionale Veiligheidsstrategie maken nu geen onderdeel meer uit van deze subdoelstelling, waardoor de lasten dalen met 0,7 miljoen euro. In de Voorjaarsnota 2015 is voor 2015 incidenteel extra geld beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling van het nieuw Zandpad. Hierdoor dalen de begrote lasten in 2016 met 0,4 miljoen euro.
Voorkomen en bestrijden van incidenten en verstoringen van de openbare orde
Voorkomen en bestrijden van verstoringen van de openbare orde en voorkomen van maatschappelijke onrust
Verstoringen van openbare orde en maatschappelijke onrust zijn voorkomen en/of bestreden
We voorkomen mogelijke verstoringen van de openbare orde en/of maatschappelijke onrust door vroegtijdig signaleren en het treffen van maatregelen. Dat doen we door het (op)volgen van signalen die kunnen leiden tot een verstoring van de openbare orde of maatschappelijke onrust door de inzet van gemeentelijke gebiedsmanagers veiligheid, met partners in de wijk en diverse media, en met een sociale veiligheidsmonitor op basis van sociale media.
We voorkomen dat polarisatie in de samenleving of radicalisering van personen leidt tot verstoring van de openbare orde of maatschappelijke onrust. Dit doen we door het onderhouden van intensieve contacten met de gemeenschap (zowel op stedelijk als op wijk niveau) alsmede het monitoren van social media. Rondom evenementen in moskeeën of georganiseerd door religieuze organisaties werken wij nauw samen met de politie om het sentiment rondom het evenement goed te kunnen duiden en te monitoren. Alle casussen met betrekking tot radicalisering bespreken wij in het casusoverleg. Hiervoor is een persoonsgerichte aanpak ontwikkeld, waardoor alle casussen in beeld zijn en duidelijk is wie wat doet in de begeleiding of de hulpverlening.
Uitvoeren van activiteiten gericht op het voorkomen en/of bestrijden van verstoringen van de openbare orde en maatschappelijke onrust
We beperken de kans op openbare ordeverstoringen en incidenten door het uitvoeren van het vergunningen- en evenementenbeleid en het handhavingsprogramma. We bereiden met partners gebeurtenissen voor waaraan risico’s verbonden zijn, zoals openbare manifestaties, evenementen, voetbalwedstrijden en bezoeken van hoogwaardigheidsbekleders. We verwachten in 2016 op basis van voorgaande jaren voor ongeveer 700 tot 750 evenementen een vergunningen te verlenen of een melding te krijgen. Daarnaast faciliteren wij ongeveer 60 openbare manifestaties, demonstraties en bezoeken van hoogwaardigheidsbekleders.
Jaarlijks sluiten we met FC Utrecht, politie en OM het lokaal convenant betaald voetbal en het actieplan voetbal en veiligheid. Hiermee pakken we overlast, crimineel gedrag en onveiligheid rondom de voetbalwedstrijden aan en leggen we reguliere werkzaamheden en verantwoordelijkheden vast. We verlenen in 2016 ongeveer 20 vergunningen betaald voetbal.
Wij voeren het lokale coffeeshopbeleid uit. Dit beleid blijft gericht op het evenwicht tussen vraag en (kleinschalig) aanbod, waardoor verkoop via niet-gedoogde verkooppunten wordt bestreden.
We zetten cameratoezicht in ter voorkoming en bestrijding van overlast, geweld en criminaliteit in de openbare ruimte. We doen dat alleen op de plekken waar het onderdeel uitmaakt van een pakket aan maatregelen om veiligheidsproblemen aan te pakken. Camera’s worden geplaatst op de plekken waar dat het hardst nodig is en weggehaald zodra de ontwikkelingen in het gebied dat mogelijk maken. Jaarlijks maken we het uitvoeringsplan cameratoezicht waarin het gebruik geëvalueerd wordt en eventuele verbetervoorstellen worden doorgevoerd. Hieruit volgt het aanwijzingsbesluit.
Vanuit het project Bestuurlijke Informatie Justitiabelen (BIJ) ontvangt de burgemeester vooraf informatie over vrijkomende gedetineerden die ernstige gewelds- of zedendelicten hebben gepleegd. Hierdoor kunnen wij maatregelen nemen om verstoringen van de openbare orde en het ontstaan van maatschappelijke onrust te voorkomen.
Met de CIM-systematiek (coördinatieteam incidentenmanagement) pakken we signalen en incidenten op waarachter hardnekkige en complexe veiligheidsvraagstukken schuil gaan, die een langdurige en multidisciplinaire netwerkbenadering vereisen. Dit doen we samen met politie, OM en partners in de wijk.
Bij langdurige en ernstige overlast van groepen en individuen kan de Wet Maatregelen Bestrijding Voetbalvandalisme en Ernstige Overlast (Overlastwet) worden toegepast. De wet is ook toepasbaar op hooligans die bij voetbalwedstrijden of andere evenementen de openbare orde verstoren.
We voeren samen met de veiligheidspartners het handelingsperspectief radicalisering (uitreizigers en terugkeerders) uit, dat is ontwikkeld in de zomer van 2013. Deze aanpak voorziet in de nauwe samenwerking tussen partners, informatie uitwisseling alsmede een gedegen aanpak om geradicaliseerden te begeleiden en hierdoor het risico voor de samenleving te minimaliseren. Tevens trainen we de betrokken veiligheidsketen in het beter signaleren, verwijzen en begeleiden van signalen en casussen. Ook bereiden we de pool van lokale experts uit door hun kennis te vergroten door training en hun inzet en bereik te vergroten door de onderlinge samenwerking te verbeteren. Met de extra middelen uit de Voorjaarsnota 2015 kunnen wij drie formatieplaatsen bij de eenheid Veiligheid inzetten om voor de lange termijn zowel de stedelijke regie op de aanpak van radicalisering als de aanpak in de wijken te versterken.
Landelijk heeft de politie een procedure ingevoerd met behulp waarvan de ongedocumenteerden aangifte kunnen doen van ernstige misdrijven waarvan zij slachtoffer of getuige zijn, zonder dat zij tijdens die aangifte vanwege hun status aangehouden worden. Wij ondersteunen de politie bij het bekend maken van dit ‘free-in free-out’- beginsel bij sleutelfiguren in het vluchtelingennetwerk en bij overige hulp- en zorgverleners die bij hun werk in aanraking kunnen komen met ongedocumenteerden. Daarnaast overlegt de gemeente met de politie welke werkwijze en middelen verder kunnen bijdragen aan het wegnemen van barrières voor ongedocumenteerden om aangifte te doen.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P2.1.1 | Aantal vergunde evenementen getoetst op veiligheidsaspecten | gemeente | 1.000 (2010) | 535 | 535 | 700 | 700 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P2.1.1 Uitvoeren van activiteiten gericht op het voorkomen en/of bestrijden verstoringen van de openbare orde en maatschappelijke onrust | 2.791 | 2.532 | 2.840 | 2.826 | 2.826 | 2.737 |
Totaal lasten | 2.791 | 2.532 | 2.840 | 2.826 | 2.826 | 2.737 |
Baten | ||||||
P2.1.1 Uitvoeren van activiteiten gericht op het voorkomen en/of bestrijden verstoringen van de openbare orde en maatschappelijke onrust | 18 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 |
Totaal baten | 18 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 |
Saldo lasten en baten | 2.773 | 2.510 | 2.818 | 2.804 | 2.804 | 2.715 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 79 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 2.694 | 2.510 | 2.818 | 2.804 | 2.804 | 2.715 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 2.1.1: Uitvoeren van activiteiten gericht op het voorkomen en/of bestrijden verstoringen van de openbare orde en maatschappelijke onrust
De verdeling van de personele en algemene kosten is aangepast op basis van het IVP. Deze stijgen met ruim 0,1 miljoen euro.
Voorkomen en bestrijden van incidenten en verstoringen van de openbare orde
Voorkomen en bestrijden van incidenten en crises
Incidenten en crises zijn voorkomen en/of bestreden
Crises en incidenten vallen in het Integraal Veiligheidsplan 2015-2018 onder het thema Fysieke Veiligheid. Fysieke veiligheid gaat om de mate waarin mensen beschermd zijn en zich beschermd voelen tegen persoonlijk leed door ongevallen en tegen natuurgeweld. Daartoe werkt de Veiligheidsregio Utrecht samen met gemeenten, politie en andere partners als Waterschappen, Rijkswaterstaat, ProRail en Defensie.
De Gemeente Utrecht neemt deel aan de Veiligheidsregio Utrecht (VRU). De VRU behartigt de belangen van 26 gemeenten ten aanzien van de brandweerzorg, de rampenbestrijding en crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverlening. Bij crisisbeheersing staan mogelijke rampen en crises centraal. Het doel van de crisisorganisatie is het leveren van adequate noodhulp aan mens en dier en onmiddellijke communicatie van relevante feiten zodat de samenleving zelfredzaam kan zijn.
Uitvoeren van activiteiten gericht op het voorkomen en/of bestrijden van calamiteiten, crises en rampen
De zorg voor fysieke veiligheid, en daarmee voor het voorkomen en/of bestrijden van ongevallen ligt grotendeels buiten het programma Veiligheid, bijvoorbeeld bij verkeersveiligheid (programma Bereikbaarheid), bij brandveiligheid (de VRU) en externe veiligheid (Veiligheidsregio Utrecht en Regionale Uitvoeringsdienst). Bij het programma Veiligheid bereiden we ons met de VRU, politie en andere partners voor op mogelijke crises, zodat we snel en effectief hulp kunnen bieden en schadelijke gevolgen voor personen, dieren, goederen en/of de economie zoveel mogelijk beperken. Dat doen we door het coördineren van de gemeentelijke processen, het organiseren van (piket)functies bij alle gemeentelijke onderdelen van de crisisorganisatie en door planvorming, opleiding, trainen en oefenen.
De majeure projecten van de VRU zijn in 2015 geïmplementeerd waaronder de reorganisatie van de VRU, het nieuwe dekkingsplan, de nieuwe financieringssystematiek en het oplossen van het achterstallig onderhoud van de repressieve huisvesting. In 2016 presenteert de VRU een visie op het eigendom en beheer van alle repressieve huisvesting inclusief de financiering, doet zij een voorstel aan de deelnemende gemeenten ten aanzien van de kerntakendiscussie (en de daar uitvloeiende taakuitvoeringsovereenkomst) en legt zij een nieuw meerjarig beleidsplan voor aan de gemeenten.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P2.2.1 | Aantal crisisoefeningen voor bestuurders en medewerkers | gemeente | 2 (2009) | 2 | 3 | 2 | 2 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P2.2.1 Uitvoeren van activiteiten gericht op het voorkomen en/of bestrijden van calamiteiten, crises en rampen | 26.784 | 27.679 | 27.495 | 27.396 | 26.542 | 26.519 |
Totaal lasten | 26.784 | 27.679 | 27.495 | 27.396 | 26.542 | 26.519 |
Baten | ||||||
P2.2.1 Uitvoeren van activiteiten gericht op het voorkomen en/of bestrijden van calamiteiten, crises en rampen | 85 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 85 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo lasten en baten | 26.699 | 27.679 | 27.495 | 27.396 | 26.542 | 26.519 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 26.699 | 27.679 | 27.495 | 27.396 | 26.542 | 26.519 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 2.2.1: Uitvoeren van activiteiten gericht op het voorkomen en/of bestrijden van calamiteiten, crises en rampen
De lasten nemen per saldo af met 0,2 miljoen euro. De begrote bijdrage aan de VRU stijgt met 0,2 miljoen euro als gevolg van loon- en prijsbijstelling. Verder is de verdeling van de personele en algemene kosten aangepast op basis van het IVP. Deze dalen met ruim 0,4 miljoen euro.
Beleidsnota's
Meerjarige beleidsvoornemens die zijn opgenomen in beleidsnota's, -visies of -kaders: