Bewoners en Bestuur
Utrecht is een aantrekkelijke stad voor bewoners en bezoekers met een moderne overheid die haar bewoners ruimte geeft en faciliteert om de stad en de samenleving te verbeteren, en die de belangen van haar bewoners goed behartigt.
lees meerDoelenboom
Doelstellingen
Bedragen zijn in duizenden euro'sDoelstelling 1
Utrecht wordt nationaal en internationaal gezien als een aantrekkelijke stad
Subdoelstelling(en)
Utrecht wordt nationaal en internationaal op de kaart gezet
Doelstelling 2
Het Utrechts belang wordt goed behartigd op regionaal, nationaal en internationaal niveau
Subdoelstelling(en)
Utrecht is een invloedrijke partner, lokaal, landelijk en internationaal
Doelstelling 3
Utrecht heeft een moderne en toegankelijke overheid met betrokken bewoners
Subdoelstelling(en)
Bewoners zijn vroegtijdig en op maat betrokken en krijgen ruimte om de stad en de samenleving te verbeteren
De kwaliteit van de dienstverlening aan bewoners is adequaat
Utrecht wordt nationaal en internationaal gezien als een aantrekkelijke stad
Utrecht wordt nationaal en internationaal op de kaart gezet
Utrecht heeft een goede reputatie bij bezoekers, bedrijven en bewoners
Het imago van Utrecht onder bewoners, bezoekers, bedrijven en talent is duurzaam versterkt. Het profiel van Utrecht is een economisch sterke en gezonde stad met internationale allure. Het beeld van de stad is versterkt en de trots op de stad is vergroot. De samenwerking met stakeholders, zoals de kennisinstellingen, het bedrijfsleven, maatschappelijke, culturele en toeristische instellingen op het gebied van marketing en promotie is verbreed en versterkt.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.2.1[1] | Reputatie Utrecht onder Nederlanders | Steden en Streken Merkenonderzoek (Hendrik Beerda) | 3e positie landelijk (2013) | 3e positie | Niet gemeten | 3e positie | 3e positie |
[1] In 2014 heeft dit tweejaarlijkse onderzoek niet plaatsgevonden.
Samen met het Utrecht Brand Netwerk, een groeiend netwerk van partners in stad en regio, werken aan de marketing, promotie en profilering van Utrecht
We zetten stad en regio Utrecht nationaal en internationaal beter op de kaart. Hiermee kan de identiteit als stad van kennis en cultuur tot uiting komen. Dit doen we samen met het Utrecht Brand Netwerk, een groeiend netwerk van partners in stad en regio die samen werken aan de marketing, promotie en profilering van Utrecht. In de aanpak staat de coalitiestrategie centraal. We bouwen slimme coalities en netwerken van stedelijke en regionale partners om marketingprojecten te realiseren. We versterken het Utrecht-merk, vergroten het bereik van marketingprojecten en maximaliseren de impact hiervan. Dit gebeurt door co-branding en co-creatie. Wij ondersteunen en faciliteren stad en regio op het gebied van citymarketing, onder andere via de Utrecht toolkit met beelden en verhalen. We zorgen ervoor dat zoveel mogelijk partners de UTRECHT huisstijl gaan gebruiken. Het loket filmcommission bouwen we verder op. We zetten met de Economic Board Utrecht extra in op de internationale economische branding, met als doel dat meer bedrijven, bezoekers en bewoners Utrecht zien als gezonde, groene en slimme stad. We vullen de ontbrekende marketing- en communicatiemiddelen aan. Social media wordt meer ingezet, om bewoners en bezoekers beter te bereiken en te betrekken bij de marketing en promotie van Utrecht.
Indicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.2.1[1] | Aantal stakeholders actief betrokken bij netwerken en coalities citymarketing | CIS Citymarketing | 7 (2012) | 14 | 20+ | >25 | >30 |
P1.2.2[2] | Aantal gebruikers van Utrecht logo en merk | CIS Citymarketing | 3 (2012) | 9 | 20 | 23 | 27 |
P1.2.3[3] | Aantal gebruikers Utrecht Toolkit | CIS Citymarketing | 1.100 (2015) | n.v.t. | n.v.t. | 1.500 | 1.750 |
P1.2.4 | Aantal opgenomen films | CIS Citymarketing | 5 (2015) | n.v.t. | n.v.t. | 6 | 10 |
[1] Stakeholders 2013: TU, SCU, SUM, Festivals, Provincie / Invest Utrecht, CMU, Corio, Jaarbeurs, USP, UU, HU, HKU, EBU, Universiteit voor Humanistiek.
Stakeholders 2014: TU, SCU, SUM, Utrecht Festival Overleg, Provincie / Invest Utrecht, CMU, Corio, Jaarbeurs, USP, UU, HU, HKU, EBU, UvH, ROC, muziekpartners, Rabobank, Utrechts Verbond, projectorganisatie Tour de France, filmpartners, regiogemeenten.
[2] 2013: TU, SUM, SCU, CMU, Ondernemersfonds Utrecht, Stichting Studentensteden, festivals en evenementen, Vastgoedbeurzen, Utrecht Viert 2013
2014: TU, SUM, SCU, CMU, OFU, Stichting Studentensteden, festivals en evenementen, U10 en regiogemeenten op vastgoedbeurzen, Utrecht Muziek, projectorganisatie Tour de France, Vereniging Sport Utrecht, vervoerbedrijven, congressen.
[3] Het aantal unieke bezoekers bij de nulmeting in 2015 is 3500. Een derde van de bezoekers komt vaker terug op de Utrecht Toolkit.
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P1.2.1 Utrecht wordt nationaal en internationaal op de kaart gezet. | 100 | 68 | 327 | 327 | 77 | 83 |
Totaal lasten | 100 | 68 | 327 | 327 | 77 | 83 |
Baten | ||||||
P1.2.1 Utrecht wordt nationaal en internationaal op de kaart gezet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo lasten en baten | 100 | 68 | 327 | 327 | 77 | 83 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 100 | 68 | 327 | 327 | 77 | 83 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 1.2.1: Utrecht wordt nationaal en internationaal op de kaart gezet
De begrote lasten nemen in 2016 en 2017 toe met 0,259 miljoen euro ten opzichte van 2015. Dit betreft een deel van het in de Voorjaarsnota 2015 toegekende budget van 0,56 miljoen euro voor Internationale Profilering. Het andere deel van dit budget wordt verantwoord onder het programma Economie. De ambitie is om te komen tot een breed gedragen economisch profiel, dat bijdraagt aan de ambitie dat de regio Utrecht de meest competitieve en leefbare economie van Europa is en blijft. Om dit te realiseren, is incidenteel beperkte extra inzet nodig vanuit de betrokken partners, inclusief de gemeente. Dit zal worden ingezet om het Utrecht merk en de zogenaamde ‘brand methode’ in stad en regio uit te dragen. De insteek is dat dit zo lean en mean mogelijk moet gebeuren. We doen dit door in coalities met partners mee te werken aan gezamenlijke ambities: uitdragen van het internationale profiel van Utrecht, versterken van internationale persbewerking, realiseren van een kennis campagne. De gemeentelijke bijdrage heeft hierbij een belangrijk multiplier effect.
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Niet van toepassing.
Het Utrechts belang wordt goed behartigd op regionaal, nationaal en internationaal niveau
Utrecht is een invloedrijke partner, lokaal, landelijk en internationaal
In externe wet- en regelgeving wordt rekening gehouden met Utrechtse belangen
Onze partners steunen de prioritaire dossiers in wisselende allianties. Al naar gelang de belangen parallel lopen, worden we gesteund door de G4, Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), Provincie, buurgemeenten, Bestuur Regio Utrecht (BRU/U10), andere gemeenten in Europa en stedelijke partners. Europarlementariërs, Eerste en Tweede Kamerleden en leden van Provinciale Staten, ambtelijke top van departementen en Provincie weten wat Utrecht doet en wil door onder andere een gestructureerde informatiestroom en de organisatie van werkbezoeken, ondersteund door positionering in de media.
Utrecht ontvangt subsidies
Met behulp van (Europees) geld ondersteunen we de stedelijke ambities. We hebben allianties met samenwerkingspartners in de stad en in Europa om de subsidiemogelijkheden te vergroten.
Kennis en internationale oriëntatie van de gemeentelijke organisatie, partners en bewoners is vergroot
Burgers, bedrijven, studenten, bezoekers en organisaties worden gesteund in hun internationale ambities. De Internationale Economische Agenda biedt daarbij focus op vijf internationale actielijnen; internationale branding, internationaal toerisme, internationale handel/acquisitie, aantrekkelijk internationaal vestigingsklimaat (ecosysteem) en Europese samenwerking. Deze agenda is verbonden met de regionale internationaliseringsagenda van de Economic Board Utrecht. Utrecht wil een aantrekkelijke internationale stad zijn, waar internationale studenten, expats, investeerders, bezoekers en burgers zich thuis voelen en hun weg kunnen vinden. We ondersteunen burgers en organisaties die zich inzetten voor wereldwijde thema's (zoals de Sustainable Development Goals en universele mensenrechten) en organiseren internationale activiteiten.
Indicator | Bron | Nul- | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E2.1.1 | Aantal dossiers waarin de inzet van Utrecht is aan te wijzen | Afdeling BZ | 20 | 25 | 25 | 25 | 25 | |
E2.1.2 | Toegekende subsidie voor Europese projecten (€) | Afdeling CIS | 3,61 mln. (2009) | 2,5 mln. | 0,45 mln.[1] | 3,25 mln. | 4 mln. | |
E2.1.3 | Percentage Utrechters dat gebruik maakt van internationale contacten voor studie of werk | Inwoners- | 25% | Niet gemeten | Niet gemeten | 30% | 35% |
[1] Dit zijn de daadwerkelijk toegekende Europese subsidies. De aanvraagmogelijkheden waren in 2013 beperkt vanwege de overgang naar een nieuwe Europese begrotingstermijn. In 2013 hebben de onderhandelingen plaatsgevonden over de inzet van de nieuwe structuurfondsenperiode (EFRO en ESF). Dat heeft in 2014 geresulteerd in een rechtstreeks bedrag voor gemeente Utrecht van 8,1 miljoen euro voor de periode 2014-2020 naast een bedrag van 7,7 miljoen euro waarvoor de stad en Provincie samen de invulling bepalen.
Samenwerken met partners en invloed uitoefenen op verschillende niveaus
Op basis van prioritaire dossiers werken wij aan effectieve regionale, provinciale, nationale en internationale coalities die de Utrechtse belangen optimaal ondersteunen. We volgen ontwikkelingen in Den Haag, waarbij de nadruk ligt op activiteiten bij de departementen en van de Tweede en Eerste Kamer, en we onderhouden er contacten met relevante partners. Dit alles met het doel de ambities van Utrecht onder de aandacht te brengen en acties op te zetten die deze ambities ondersteunen (het kan hierbij gaan om werkbezoeken, deelname aan gesprekken op departement of in het parlement en/of onder de aandacht brengen van de Utrechtse visie en positie), en zo rijksbeleid en wetgeving uit te lokken die gunstig zijn voor Utrecht.
Op basis van de vijf actielijnen van de Internationale Economische Agenda zetten we gericht in op internationalisering van de stad. We investeren in internationale branding, toerisme, behoud van internationaal talent en een beter internationaal vestigingsklimaat. We werken samen met de G4 en de regiopartners in Brussel. We doen dat zaak- en doelgericht, waarbij we activiteiten koppelen aan het binnenhalen van geld en het faciliteren van stedelijke partners. We volgen internationaal economisch en cultureel innovatieve trends en delen deze met onze partners in de stad. Ook buiten Europa volgen we mondiale ontwikkelingen en stimuleren initiatieven met het programma ‘Utrecht Connected Worldwide’ in de VS, China en India. We ondersteunen de inzet voor de Sustainable Development Goals van burgers, bedrijven en particuliere initiatieven in de stad. Het doel is het realiseren van onze internationale ambitie: Utrecht internationaal door ontwikkelen als stad waar mensen van alle windstreken graag wonen, leven, leren, werken en investeren.
De uitvoering van het Kansen voor West II programma (2014-2020) is in 2015 gestart. Dit zijn voor Utrecht beschikbare middelen uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) 2014-2020 die de komende jaren kunnen worden gecommitteerd aan passende initiatieven. Het eerdere Kansen voor West 1 programma sluiten we in 2016 af. We bereiden hiervoor een financiële verantwoording naar Brussel voor. Samen met de partners (G4 steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en de Randstadprovincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland) streven we naar een optimale benutting van de voor de Randstadregio beschikbare middelen.
Ook andere Europese subsidieprogramma’s, zoals Horizon2020, Interreg V en Europees Sociaal Fonds, volgen we actief om de subsidiemogelijkheden te benutten. Conform onze ambities intensiveren wij de samenwerking op het gebied van Europese subsidiewerving en –lobby met regionale partners. In algemene zin kijken we naar meer structurele, strategische regionale samenwerking om de grote maatschappelijke uitdagingen die op ons afkomen, om te zetten naar economische kansen voor de regio. In het kader van de verdere ontwikkeling van actielijn ‘Internationalisering’ van de Economic Board Utrecht ontwikkelen we, als één van de acties, de samenwerking van regionale organisaties bij subsidieverwerving en lobby verder op de thema’s Groen, Gezond en Slim. De komende periode zijn wij trekker van de gezamenlijke ontwikkeling van een meer strategische inzet richting Brussel en van een meer strategische inzet op het gebied van subsidieverwerving.
Indicator | Bron | Nul- | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P2.1.1 | Het aantal Utrechtse partnerorganisaties betrokken bij internationale projecten in samenwerking de gemeente | Afdeling CIS | 100 | 150 | 160 | 180 | 190 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P2.1.1 Samenwerken en beïnvloeden | 2.478 | 2.175 | 2.696 | 2.346 | 1.946 | 1.965 |
Totaal lasten | 2.478 | 2.175 | 2.696 | 2.346 | 1.946 | 1.965 |
Baten | ||||||
P2.1.1 Samenwerken en beïnvloeden | 121 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 121 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo lasten en baten | 2.356 | 2.175 | 2.696 | 2.346 | 1.946 | 1.965 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 2.286 | 2.175 | 2.696 | 2.346 | 1.946 | 1.965 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 2.1.1: Samenwerken en beïnvloeden
De begrote lasten nemen in 2016 toe met 0,5 miljoen euro ten opzichte van 2015. Deze stijging wordt enerzijds veroorzaakt door het extra toegekende budget van 0,165 miljoen euro voor de inwonersbijdrage EBU, zoals besloten in de Voorjaarsnota 2015. Anderzijds is er in de begroting 2016 ten onrechte een verhoging van de VNG-contributie met 0,3 miljoen euro zichtbaar. Deze verhoging zal in de 3e Technische Wijziging 2015 gecorrigeerd worden.
Verder zijn de ombuigingen op de Belastingsamenwerking uit het coalitieakkoord in de begroting verwerkt: 0,3 miljoen euro in 2017 en 0,7 miljoen euro in 2018. Deze besparingen dienen nog toegerekend te worden aan de programma’s Openbare Ruimte en Groen en Algemene Middelen.
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Niet van toepassing.
Utrecht heeft een moderne en toegankelijke overheid met betrokken bewoners
Bewoners zijn vroegtijdig en op maat betrokken en krijgen ruimte om de stad en de samenleving te verbeteren
Gemeentelijk beleid en uitvoering sluiten beter aan bij de kennis, kracht en kunde van bewoners
De kracht van de stad zijn de mensen. Bewoners zetten zich graag in voor elkaar en voor hun omgeving, dichtbij op straat- of buurtniveau, en verder weg, op stadsniveau of onderwerp. Zij zijn de motor. Bewoners maken de stad vanuit hun eigen motivatie, hun talenten en mogelijkheden. Wij zetten in op het versterken van die kracht, om de samenleving samen te verbeteren. We geven ruimte voor inbreng, invloed en initiatief. Wij maken plannen in samenspraak met bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We richten ons op het verbinden van burgers, ondernemers en organisaties. We geven ruim baan aan initiatieven en werken aan een wendbare gemeentelijke organisatie met een ‘ja, en’-houding. De gemeente werkt op alle niveaus. Waar het kan, is wijk- en buurtgericht werken het uitgangspunt. De wijkwethouder vertegenwoordigt de gezamenlijke verantwoordelijkheid van het college van B en W in de wijken van de stad.
Indicator | Bron | Nul-meting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E3.1.1 | Percentage inwoners dat het idee heeft dat de gemeente iets heeft gedaan met hun bijdrage om het beleid te beïnvloeden. | Inwoners- | 27% (2013) | 27% | 25% | 27% | 30% | |
E3.1.2 | Percentage inwoners dat bekend is met het Initiatievenfonds[1] | Inwoners- | 46% (2010) | 33% | 32% | 46% | 60% |
[1] Op 1 juli 2015 zijn het Leefbaarheidsbudget en het Budget flexibel welzijn samengevoegd tot het Initiatievenfonds; cijfers voor 2013 en 2014 hebben betrekking op het Leefbaarheidsbudget.
Betrekken van bewoners bij vraagstukken die voor hen belangrijk zijn
De gemeenteraad organiseert in 2016 wederom om de week een raadsinformatieavond waar Utrechtse bewoners en vertegenwoordigers van instellingen de gemeenteraad kunnen informeren en mee kunnen praten over de onderwerpen op het programma. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld meepraten over geplande ontwikkelingen in Utrecht of op bouwplannen in hun eigen buurt.
In 2016 organiseert de gemeenteraad ook weer bezoeken aan de Utrechtse wijken. In deze ontmoetingen met raadsleden kunnen bewoners aangeven wat er in hun wijk speelt. Een wijkbezoek heeft een thema dat vooraf in overleg met wijkbewoners wordt bepaald. De wijkbijeenkomsten gaan over onderwerpen die belangrijk zijn voor de wijk en waarmee de gemeenteraad aan de slag kan.
We continueren onze participatieaanpak met de Utrechtse Participatiestandaard als basis voor het betrekken van bewoners, ondernemers en organisaties bij gemeentelijke plannen. We monitoren onze prestaties en de tevredenheid van participanten met behulp van de Benchmark Burgerparticipatie. De resultaten gebruiken we ter verbetering van onze aanpak waar nodig. Speciale aandacht is nodig voor verwachtingenmanagement en tijdig en tussentijds communiceren. Via de wijkactieprogramma’s laten we zien hoe we werken aan realisatie van de wijkambities, en aan de vraagstukken die voor bewoners belangrijk zijn.
Inmiddels hebben we met stadsgesprekken de nodige ervaring opgedaan, en veel vraagstukken samen met de stad aangepakt. In 2016 gaan we daarmee door. Ook op andere manieren zijn of gaan we met de mensen in de stad in gesprek; zo organiseren we debatten en expertbijeenkomsten. Ook met de wijkraden voeren we het gesprek over hun rol in de veranderende samenleving.
Inmiddels hebben we met stadsgesprekken de nodige ervaring opgedaan, en veel vraagstukken samen met de stad aangepakt. In 2016 gaan we daarmee door, onder andere met stadsgesprekken over horeca en onderwijsachterstanden. Ook op andere manieren zoeken we de samenwerking met de stad: we faciliteren initiatieven voor het houden van bijeenkomsten of nemen er aan deel, bijvoorbeeld in de vorm van stadsdebatten en expertbijeenkomsten. Ook met de wijkraden voeren we het gesprek over hun rol in de veranderende samenleving.
Ruimte scheppen voor en stimuleren van initiatieven van bewoners voor het collectief belang van buurt, wijk of stad
Samen met initiatiefnemers hebben we een agenda ‘Ruim baan voor initiatief’ opgesteld. Deze bevat verschillende actiepunten waar we samen met hen aan werken, en we leren van de ervaringen die we in die samenwerking opdoen. Zo evalueren we de werking van het Initiatievenfonds en experimenteren we met de ‘right to challenge’. We zoeken de rek in de regelgeving op en werken aan het wegnemen van obstakels in de gemeentelijke organisatie. Bewoners kunnen voor informatie over initiatieven terecht op één digitaal portaal op www.utrecht.nl. We geven via een pilot bewoners in twee subwijken invloed op de besteding van gemeentelijke middelen en leren daarvan. We voeren ook het gesprek met de gemeenteraad over hun rol in de veranderende samenwerking.
Indicator | Bron | Nul-meting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P3.1.1 | Aantal raadsinformatie-avonden | Griffie | 23 (2009) | 22 | 20 | 20-25 | 20-25 | |
P3.1.2 | Waardering participatieproces | Benchmark burger-participatie | 6,6 (2011) | 6,9 | 7,1 | 7,2 | 7,3 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P3.1.1 Bewoners betrekken | 17.593 | 16.248 | 17.085 | 17.039 | 16.929 | 17.003 |
Totaal lasten | 17.593 | 16.248 | 17.085 | 17.039 | 16.929 | 17.003 |
Baten | ||||||
P3.1.1 Bewoners betrekken | 509 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 509 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo lasten en baten | 17.085 | 16.248 | 17.085 | 17.039 | 16.929 | 17.003 |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 17.085 | 16.248 | 17.085 | 17.039 | 16.929 | 17.003 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 3.1.1: Bewoners betrekken
De begrote lasten nemen in 2016 toe met 0,8 miljoen euro ten opzichte van 2015. Dit saldo is als volgt opgebouwd:
- De begrote lasten betreffende het budget van het college van B en W nemen in 2016 met 0,2 miljoen euro af ten opzichte van 2015 omdat er in de Voorjaarsnota 2015 incidenteel een budget van 0,2 miljoen euro is toegekend om de voorziening wachtgelden wethouders aan te vullen.
- De besluitvorming Voorjaarsnota 2015 met betrekking tot het instellen van een Initiatievenfonds zoals voorgenomen in het coalitieakkoord ‘Utrecht maken we samen’. Het Leefbaarheidsbudget (3,772 miljoen euro) en het Budget flexibel welzijn (0,7 miljoen euro) worden omgevormd tot een Initiatievenfonds. De 0,7 miljoen euro is overgeheveld uit het programma Maatschappelijke Ondersteuning, prestatiedoelstelling ‘Basisvoorzieningen zijn georganiseerd en initiatieven, vrijwilligers en mantelzorgers ondersteund’.
- De resterende 0,329 met betrekking tot Wijkbureaus wordt veroorzaakt door onder andere de incidentele verlaging van het begrotingsbedrag 2015 als gevolg van de verwerking van diverse stelposten en budgetoverhevelingen.
Utrecht heeft een moderne en toegankelijke overheid met betrokken bewoners
De kwaliteit van de dienstverlening aan bewoners is adequaat
Burgerzakenproducten worden adequaat en volgens wettelijke vereisten geleverd
Bij het uitvoeren van overheidstaken is het beschikbaar hebben van een betrouwbare basisregistratie van persoonsgegevens en burgerlijke stand van groot belang. Naast verplichte producten zoals aangifte geboorte, overlijden, paspoorten en rijbewijzen kunnen bewoners ook terecht bij Burgerzaken voor andere dienstverlening als het aanvragen van uittreksels of het sluiten van een huwelijk. Het is van belang dat deze producten en diensten voldoen aan de wettelijke vereisten.
Bewoners en bedrijven zijn tevreden over het contact met de gemeente
Goede dienstverlening is het visitekaartje van de gemeente met als doel de Utrechter centraal te stellen. Daarmee werken we voor Utrecht aan dienstverlening op maat: we kiezen lichte ondersteuning waar dat kan en intensieve ondersteuning waar dat moet. Voor lichte ondersteuning kunnen burgers en ondernemers via het digitaal loket 24/7 zaken doen met de Gemeente Utrecht en het Klantcontactcentrum is de eerste telefonische ingang. Voor meer intensieve ondersteuning kan men bij de balie terecht. Jaarlijks streven we er naar de kwaliteit van dienstverlening te verhogen. Dit doen we door jaarlijks een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren.
Het Utrechts Archief (HUA) beheert de grootste publiek toegankelijke collectie archieven, gedrukte werken en (bewegend) beeldmateriaal over Utrecht, waaronder de archieven van de Gemeente Utrecht. In 2016 werkt HUA aan het bevorderen van het gebruik van de collectie door een steeds grotere en meer gevarieerde groep gebruikers te betrekken. Daarnaast maakt HUA in samenwerking met de Gemeente Utrecht gebruik van de aansluiting op het landelijke E-depot waardoor ook digitale informatie (digital born) duurzaam beheerd en ontsloten kan worden. Ook brengen we de organisatie in gereedheid voor het integraal beheer van de collectie en het E-depot. Tot slot zetten wij het digitaliseren van veel gevraagde bronnen, het optimaliseren van de website en het organiseren van exposities verder voort.
Utrecht levert betere publieksdienstverlening tegen zo laag mogelijke kosten
We streven naar een samenhangende en organisatie-overstijgende dienstverlening tegen zo laag mogelijke kosten. Om dit te realiseren innoveren we richting een toegankelijke, eenvoudige, vraaggerichte en efficiënte (digitale) overheid. Hierdoor werken we continu, op basis van de Lean-methodiek, aan het stroomlijnen en standaardiseren van onze processen en werken we aan het dereguleren van onnodige wet- en regelgeving. Tegelijkertijd zetten we zo veel mogelijk in op eenvoudige en toegankelijke gedigitaliseerde dienstverlening, werken we toe naar één gezamenlijk frontoffice voor de Gemeente Utrecht en organiseren en verplaatsen we zoveel mogelijk klantvragen van de backoffice naar de frontoffice. Tot slot werken we ook aan verdergaande vormen van ketensamenwerking. Daarbij kiezen we voor het standpunt dat slim samenwerken loont. Niet alleen binnen Utrecht maar ook samen met ketenpartners kijken we actief naar kansen om gezamenlijk op te treden en de kosten voor de inwoner van Utrecht zo laag mogelijk te houden.
Indicator | Bron | Nul-meting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E3.2.1 | % klachten over geleverde burgerzaken- producten | Klachtenmonitor Publiekszaken | 0,02% (2010) | 0,04% | 0,05% | 0,02% | 0,02% |
E3.2.2 | Klanttevredenheid klantcontactcentrum (schaal 1-10) | Klanttevreden-heidsonderzoek | 6,9 (2009) | 7,5 | 7,3 | 7,5 | 7,6 |
E3.2.3 | Digitale klanttevredenheid | Klanttevreden-heidsonderzoek | 7,3 (2009) | 7,5 | 7,1 | 7,5 | 7,6 |
Leveren van een betrouwbaar, actueel en juist bestand van persoonsgegevens
De basis voor producten en diensten vormt de administratie van persoonsgegevens. Een goede basis zorgt voor het voortbrengen van kwalitatief en wettelijk verantwoorde producten. We handhaven en borgen de kwaliteit van de basisregistratie persoonsgegevens en de burgerlijke stand. Daarnaast faciliteren we landelijke afnemers en binnengemeentelijke organisatieonderdelen door persoonsgegevens beschikbaar te stellen voor de uitvoering van publiekrechtelijke taken.
Geven van duidelijke en eenduidige informatie aan bewoners
De klant krijgt in onze dienstverlening een eenduidige werkwijze, een helder serviceniveau en kwaliteit. We werken daarbij niet alleen vanuit één fysiek loket, maar eveneens vanuit één gemeentebreed digitaal kanaal waar burgers en ondernemers terecht kunnen voor alle dienstverleningsprocessen: informatie over producten en diensten, online bestellen van producten en diensten, statusinformatie over de bestellingen en aanvragen. We werken met één centraal telefoonnummer waar zo veel mogelijk vragen direct worden afgehandeld en we geven vanuit één kanaalonafhankelijke informatiebron antwoord op vragen.
Met kanaalsturing leiden we onze inwoners naar de meest passende kanalen gegeven klantvraag, situatie en moment
We zetten doelgericht instrumenten in om onze inwoners en ondernemers optimaal toe te leiden naar het meest passende kanaal. Digitaal heeft daarbij de voorkeur. Om dit te realiseren worden de dienstverleningsprocessen herontworpen waar nodig en stimuleren we het gebruik van het digitale kanaal door het onder de aandacht te brengen en deze te vereenvoudigen. Voor hen die dit lastig vinden, ontwikkelen we slimme hulpmiddelen of bieden we een passend vangnet.
Onze website is toegankelijk conform doelstelling Agenda 22
We werken dagelijks aan het ontwikkelen van een toegankelijke website die aansluit bij de doelstellingen van Agenda 22. Daarbij werken we toe naar een website die voldoet aan de webrichtlijnen. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op internationale standaarden voor kwaliteit en toegankelijkheid, maar ook op in de praktijk beproefde oplossingen van professionals. Het schrijven op B1- niveau is een onderdeel van deze webrichtlijnen en dit passen we in al onze nieuw te ontwikkelen websites toe. Met het doorvoeren van de webrichtlijnen werken we aan het beter bruikbaar, beter uitwisselbaar, duurzamer en toegankelijker maken van onze website voor verschillende bezoekers, browsers, zoekmachines en apparaten. Onze website wordt getoetst op 51 criteria.
Indicator | Bron | Nul-meting | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Doelstelling 2016 | Doelstelling 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P3.2.1 | Burgerzaken voldoet aan de kwaliteitseisen op het terrein van beheren van gegevens, processen en privacy-aspecten (auditnorm BZK) | Kwaliteits- | 90% (2010) | 100% | 100% | 100% | 100% |
P3.2.2 | Percentage telefonische contactpogingen dat leidt tot een contact (bereikbaarheidsnorm) | Klantcontact-centrum | 93% (2010) | 94,2% | 95% | 95% | 95% |
P3.2.2 | Percentage vragen dat tijdens het eerste contact wordt beantwoord (telefonisch via KCC) | Klantcontact-centrum | 58% (2009) | 65,8% | 70% | 75% | 80% |
P3.2.2 | Digitaal ontvangen dienst-verleningstransacties | Dienst Ondersteuning | n.n.b. | 150.000 | 210.000 | 220.000 | 240.000 |
P3.2.4 | Realisatie Webrichtlijnen | Web richtlijnen versie twee inspectie Utrecht | n.n.b. | n.v.t. | n.v.t. | 30/51 | 40/51 |
Rekening | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | |
Lasten | ||||||
P3.2.1 Juist bestand persoonsgegevens | 10.469 | 10.210 | 8.708 | 9.344 | 9.432 | 9.446 |
P3.2.2 Informatie aan bewoners | 5.736 | 5.659 | 5.769 | 5.788 | 5.728 | 5.734 |
P3.2.3 Publieksdienstverlening | 899 | 2.112 | 1.813 | 1.805 | 1.802 | 808 |
Totaal lasten | 17.104 | 17.981 | 16.290 | 16.936 | 16.962 | 15.988 |
Baten | ||||||
P3.2.1 Juist bestand persoonsgegevens | 7.107 | 7.535 | 7.126 | 7.126 | 7.126 | 7.126 |
P3.2.2 Informatie aan bewoners | 15 | 66 | 66 | 66 | 66 | 66 |
P3.2.3 Publieksdienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 7.122 | 7.601 | 7.192 | 7.192 | 7.192 | 7.192 |
Saldo lasten en baten | 9.982 | 10.379 | 9.097 | 9.744 | 9.769 | 8.796 |
Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 616 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 879 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 9.103 | 9.979 | 9.713 | 9.744 | 9.769 | 8.796 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Prestatiedoelstelling 3.2.1: Leveren van een betrouwbaar, actueel en juist bestand van persoonsgegevens
In deze prestatiedoelstelling is de organisatie van verkiezingen inbegrepen. In 2016 zijn de lasten ten opzichte van 2015 1,1 miljoen euro lager omdat er geen verkiezingen gepland zijn. Daarnaast dalen zowel lasten als baten in 2016 ten opzichte van 2015 met 0,4 miljoen euro. Deze incidentele afwijking wordt veroorzaakt doordat we de legesbegroting 2015 (onder andere op basis van de realisatiecijfers 2014) incidenteel hebben opgehoogd in het kader van de toegenomen aantallen reisdocumenten en rijbewijzen. Vanwege onzekerheid over toekomstige ontwikkelingen in de aantallen reisdocumenten en rijbewijzen begroten we dit elk jaar opnieuw op basis van realisatiecijfers.
Prestatiedoelstelling 3.2.3: Met kanaalsturing zorgen voor zoveel mogelijk diensten via het digitale loket
Het verschil tussen de begrote lasten 2015 en 2016 van 0,299 miljoen euro is het gevolg van het saldo van een budgetuitbreiding in 2015 ten gevolge van het bestedingsvoorstel uit 2014 voor een planning en roostertool, en de invulling van een bedrijfsvoeringstaakstelling die per jaar opgelegd wordt (en nu voor 2015 concreet is opgelegd en ingevuld).
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Het structureel beschikbare budget voor verkiezingen van 0,6 miljoen euro onder prestatiedoelstelling P.3.2.1 (leveren van een betrouwbaar, actueel en juist bestand van persoonsgegevens) wordt in 2016 toegevoegd aan de reserve verkiezingen.
Beleidsnota's
Meerjarige beleidsvoornemens die zijn opgenomen in beleidsnota's, -visies of –kaders:
- Internationale Economische Agenda (juni 2015) (volgt z.s.m.)
- Agenda ‘Ruim baan voor initiatief’ (mei 2015)
- Website voor Utrechtse initiatieven
- Utrechtse participatiestandaard
- Wijkambities 2014-2018
- Wijkactieprogramma's
- Participatie- en inspraakverordening (pdf, 95 kB)
- Nota versterking en verbreding participatie (pdf 336 kB, mei 2013)
- Uitgangspunten wijkgericht werken (pdf, 1,2 MB)
- Stedelijk uitvoeringsplan Kansen voor Utrecht 2014-2020 (pdf, 615 kB)